بدأ المئات من المتظاهرين من انصار مختلف القوى السياسية بالتجمع في ميدان التحرير وسط القاهرة مساء يوم الخميس 11 اكتوبر/تشرين الاول استعدادا للمظاهرة المليونية المزمع تنظيمها يوم الجمعة.
وحسبما ذكر موقع “مصراوي” الاعلامي فان المئات تجمعوا في الحديقة الوسطى للميدان وما حولها، وهم من مختلف القوى السياسية والثورية وغالبيتهم من أنصار جماعة “الإخوان المسلمين”، الذين يرددون الهتافات المطالبة بالقصاص العادل للشهداء والمصابين في “موقعة الجمل”، وذلك بعد حكم محكمة جنايات القاهرة ببراءة جميع المتهمين في قضية قتل المتظاهرين في اثناء تلك الموقعة.
وأدى تجمع عدد كبير من المتظاهرين الى ارتباك مروري في الميدان. كما وقعت بعض الاشتباكات بالايدي والتراشقات بالحجارة بعد تبادل الهتافات بين انصار ومعارضي “الاخوان” ورفع لافتات مناهضة للرئيس مرسي وجماعة “الاخوان المسلمين”.


من جهة اخرى اجرت حركة “6 ابريل” مظاهرات امام مقر النائب العام بالقاهرة احتجاجا على قرار المحكمة في قضية “موقعة الجمل” الآنف الذكر.
وذكرت “بوابة الاهرام” ان نحو 30 حزبا وحركة سياسية، بينها الجمعية الوطنية للتغيير، والتحالف الديمقراطي الثوري، وحزب الدستور، وحزب الكرامة، وثورة الغضب الثانية، واتحاد شباب ماسبيرو، والتيار الشعبي، وائتلاف شباب الثورة وغيرها، عقدت يوم الخميس اجتماعا بمقر الجمعية الوطنية للتغيير لبحث مسائل تنسيق مسارات وشعارات مظاهرات يوم الجمعة.
واتفقت القوى السياسية على بدء المسيرات بعد الظهر من 5 نقاط رئيسية، هي دوران شبرا، ومسجد النور بالعباسية، وميدان السيدة زينب، وميدان مصطفى محمود، ومسجد الاستقامة بميدان الجيزة، لتلتقي المسيرات في ميدان التحرير.



شارك الخبر:

شارك برأيك

‫54 تعليق

  1. اتقوى الله ياشباب في مصر مصر اللهم احفظ مصر وشعب مصر وشعوب الوطن العربي من شر الاشرار وكيد الفجار اللهم امين

  2. بدل ماتبدأو بالأعمار والعمل ؟ تعيشون حياتكم كلها مظاهرات في مظاهرات .

  3. لا اعرف لماذا كل هذه المظاهرات لا تجيب ولا تخد ما ترح تشتغل وخلوا الرائيس يشف شغل المسكين الله يعنك يا دكتور مرسي مع الشعب …

  4. ما تعبتوا من المظاهرات لسه ؟
    كافي حرام عليكم اتركوا البلد تعمر والحكومة تعرف تشتغل وبدون هذه المظاهرات اللي رح تعمل فتن جديدة الله يكون بعونك يا د مرسي ويحمل معك هالناس بدهم صبر أيوب !
    اللهم احمي مصر وبلادنا العربية من الفتن ما ظهر منها وما بطن

  5. صحيح اللى ايده فى المية مش زى اللى ايده فى النار
    اول امبارح يتم تبرئة مجرمين قتلوا 14 مصرى وجرحوا الالاف والشعب ينزل عشان دمه محروق وحس بالمهانة والاخوة هنا يلقون عليهم باللائمة
    اشتباكات النهاردة يتحمل وزرها الاخوان وهما اللى ابتدوا الصبح فى شارع محمد محمود
    نهاية الاخوان قربت وبكرة افكركو

    1. شيرين يا حبيبتى، نهايتهم قربت فعلاً، لكن هاتحصد ارواح كتيرة ودماء اكتر… اديكى شايفة مليشياتهم، وشفتى تعامل انصارهم مع الموقف اليوم، دول بيتعاملوا وكأن البلد بلدهم وبقى اسمها “جمهورية مصر الاخواني”… اللى جاى اسوأ، لكن اكيد النصر لحرية مصر وبلدنا.
      الله يستر ويجيب العواقب سليمة.

      1. النهارده بس اتأكدت ان اللى جاى اسوأ يا فاتى
        الثورة الجاية اللى اتوقع انها قربت حتكون مكلفة لاقصى حد
        ربنا يستر
        نور انا عارفه انك بتحبى مصر دى بلد اولادك بس ممكن الصورة عندك مش واضحه

    2. شيرين حبيبتي
      والله نحنا مقدرين شعوركم ومعكم حق إنه تثوروا وتغضبوا على تبرئة المتهمين في موقعة الجمل
      لكن هذه المظاهرات وبهذا الوقت خاصة إنه الأجواء محتقنة والمشاعر ثائرة فيها خراب لمصر خاصة إنه رح يكون فيه ناس ستستغل المظاهرة لعمل فتن بين المتظاهرين
      ومعك حق الإخوان نزولهم لهذه المظاهرة خطأ كبير وليس له لزوم حتى لو كانوا يريدون كما قالوا التعبير عن استنكارهم للحكم لكن لازم يختاروا توقيت ثاني
      وأكبر خطأ ارتكبه مرسي إنه لم يطهر القضاء والداخلية خاصة من فلول مبارك إضافة إلى وعده با100يوم لأنه لا لزوم له ومستحيل يحقق فيه شيء في ظل هالظروف
      أقسم إني صرت أكره المظاهرات والثورات والحرية بسبب ما يحصل في سوريا ومصر

  6. بيان من حزب “الدستور” و”التيار الشعبى”
    =========================
    “الدستور” و”التيار الشعبى” يحملان مرسى ومكتب الإرشاد مسئولية سحب الإخوان من الميدان ليتمكن المتظاهرون من إنهاء تظاهرتهم سلمياً كما بدأوها.

    يندد الموقعون على هذا البيان، بالاعتداءات الهمجية التى شنها أعضاء جماعة الإخوان المسلمين، على المتظاهرين السلميين بميدان التحرير اليوم فى جمعة “دستور لكل المصريين – العدالة الإجتماعية – الوحدة ال
    وطنية”، وهو ما أوقع عشرات المصابين فى صفوف القوى الوطنية والديموقراطية الداعية للمظاهرات، وأدى إلى تحطيم منصتهم بالميدان.

    ويحمل الموقعون، جماعة الإخوان، المسئولية عن هذه الأحداث، لدعوتها أعضائها إلى المشاركة فى مليونية اليوم فى نفس التوقيت ونفس المكان الذى دعت إليه القوى الديموقراطية لمظاهراتها، متخفية وراء شعار “القصاص العادل للشهداء”، لكنها فى حقيقة الأمر كانت تستهدف تضليل الرأى العام، والتغطية على مطالب هذه القوى فى دستور لكل المصريين والعدالة الاجتماعية والوحدة الوطنية.

    ويبدى الموقعون، دهشتهم وانزعاجهم، من الأساليب الملتوية التى ينتهجها حزب “الحرية والعدالة” الحاكم، وإصراره على ارتداء ثوب المعارضة، بهدف إحباط تحركات المعارضين لحكومة “الإخوان”، والتغطية على إخفاقاتها.

    ويحمّل الموقعون، الرئيس محمد مرسى ومكتب الإرشاد بجماعة الإخوان، مسئولية سحب أعضاء الجماعة من الميدان، حتى يتمكن المتظاهرون من إنهاء مظاهراتهم سلمية، كما بدأوها سلمية.
    الموقعون على البيان: حزب “الدستور” و”التيار الشعبى”.

    1. فاتي و شوشو العسل مساء الخير عليكم،،،، فاتي حاسة إنك واخذة على خاطرك مني من يوم موضوع عبد الناصر…يا فاتي قلت رأيي بحيادية…انا اصلا لا هو نفعني و لا ضرني و في عصره و عصر السادات مازلت لم أخلق بعد،،، انا بس قلت رأي انطلاقا من اخبار اطلعت عليها…على العموم زي ما قالت الدكتورة شوشو العسل ” اختلاف البط لا يفسد للوز قضية”” و نهاركم سعيد أو بالاحرى مساؤكم سعيد…و تحياتي القلبية لكم…

      1. مساء الخير مريم، ازيك؟
        لا ابداً يا حبيبتى مش واخدة على خاطرى خالص، ورأيك أنتِ قولتيه بحيادية واحترام يحسب لكِ، وكلامك ماكنش يزعل ابداً، ورأيك احترمه وعلى العين والراس.
        أنا كمان مابحبش التطرف فى حب أى رئيس ايا كان، لانه موظف لخدمة بلده وشعبه.
        أنا اللى حسيت أنك بتتحاشينى شوية، فمحبتش اضايقك بالكلام وكده.
        تحياتى لكِ يا مريم، وبعدين مازعلش منك لانك بنت المغرب، والمغرب بلد عزيز على قلبى كتير.

        1. ربينا يخليكي يا فاتي…و تحياتي لكي و لشوشو الدكتورة العسل ما شاء الله عليها…و كلمة آخرى: مش حأقول أكثر من ربنا يصلح الأحوال جميعاااااااا و يجيب اللي فيه الخير…و عسى ان ينصف الزمن المواطن الغلبان الشقيان…و ربنا معاكم…

    2. بيان من حركة شباب 6 أبريل ..
      نظراً للأحداث المؤسفة و الإشتباكات المخزية الجارية فى نطاق ميدان التحرير بين التيارات المتواجدة.. و منعاً للدس بإسم الحركة فى تلك الإشتباكات الغير مبررة.. فإن حركة شباب السادس من إبريل قررت الدفع بمسيراتها من التوجه لميدان التحرير إلى التوجه لمكتب النائب العام و التظاهر هناك.. فلا نجد دافعاً او مبرراً أن تتطاول تيارات شاركت فى الثورة و كانت صفاًً واحداً و سالت دماؤهم سوياً ليشتبكوا سوياً الآن للتناحر على كرسى زائل أو مجد زائف..

      و الحركة تحذر جماعة الإخوان المسلمين من التمادى فى التعامل الفوقى مع التيارات الأخرى.. و نطالبهم بضبط أعضائهم أو التبرء منهم.. و نذكرهم بأن من تمتد أيادى أعضاؤهم عليهم الآن هم السبب الرئيسى فى وصولهم لكرسى الحكم.. أفلا تعقلون؟
      ــــ
      ازيك يا فاتى؟
      الاخوان النهاردة غلطوا غلطة عمرهم عندما كشفوا عن وجهه القبيــــح

      1. شيرين وجههم القبيح باين من زماااان.
        يالا الله كريم والاحوال تهدى.
        مريم، شكراً، واللهم اااااااااااااااامين.

  7. المظاهرات دى هى الشئ الوحيد اللى بنعرف نجيب بيه حقنا، وحق بلدنا، وحق شهدائنا اللى قتلوا بفعل فاعل ولكنه حر طليق إلى الان، وده بسبب عبق وتأثير الكرسى.

  8. انهم يشككونا في انفسنا, في كل ما قمنا به وخاطرنا من اجله
    انهم يشككون في انسانيتنا التي احيتها الثورة
    يشككون في قوتنا التي احيتها الدماء المسفوكه غدرا في 28 يناير والجمل ومحمد محمود
    28 يناير مجرمين!!
    الجمل لم يمت احد!!
    محمد محمود.. بلطجية!!
    ماذا تبقى لنا؟
    ماذا تبقى لنا لنعيش مرفوعي الرأس لاننا كنا ولو لمرة واحدة رجالا
    تربينا جبناء نمشي بجوار الحائط كما علمنا اباءنا
    وعندما سنحت لنا الفرصة لنكون بشرا حقيقيين نغضب وننتفض للكرامة ابوا علينا ذلك
    واخرجوا السنتهم لنا قائلين
    كل ما امنتم به لم يكن الا وهما من صنع خيالاتكم الساذجة!!
    الا لعنة الله على من يحاول سلبنا الشئ الوحيد الذي سيثبت يوما اننا مررنا بهذه الارض وتركنا فيها اثرا من كرامة,,
    الناشط احمد دومة

    1. كلامك مئة بالمئة معقول برافو شرين الله ينصر مصر على من عدها يا رب العالمين :
      الله يكون في عونكم يارب يا شرين وفاتي ورحمة ..

  9. الله حامي مصر .. افعلوا كل ما في وسعكم لاحلال السلام واخذ حق المغدورين .. الله يرحم شهدائكم ويسكنهم فسيح جناته .

  10. ان لم تكن لنا كلمه ايجابيه فلنصمت بدون كلام تجريح او نقد سالب وندع المصريين الاحرار يأخذوا حقهم .. هم اعرف بشؤون بلادهم .مع احترامي لجميع الاراء .

  11. أكد الدكتور محمد سلطان، رئيس هيئة الإسعاف المصرية، أن عدد المصابين فى الاشتباكات التى وقعت فى ميدان التحرير ارتفعت على 86 إصابة، تم نقل 54 منهم إلى مستشفى المنيرة العام و25 إلى القصر العينى.

    ومن جانبه أوضح الدكتور محمد شوقى مدير مستشفى المنيرة العام أن المستشفى استقبلت 36 مصاباً، والأعداد فى ازدياد، بينهم إصابات بالعيون، منها حالة انفجار فى مخرط العين تم تحويلها للقصر العينى، بالإضافة إلى حالات كسور فى الحوض والوجه، ولم يتبق فى المستشفى حتى الآن سوى حالة واحدة.

  12. أنا طبعا عارف أن الاخوان قرروا النزول خوفا من أإن تتحول المظاهرات ضد مرسي بس عايز أقول حاجه هما الاخوان أغبياء أوي كده عشان يقعدوا يضربوا في الناس و يفرقوا مظاهراتهم بزعم الدفاع عن الرئيس . لو كان الاخوان فاكرين كده يبقي هما أغبياء جدا و أنا مظنش ده خالص عشان ببساطه كده مبارك كان عنده جحافل من الشرطه و الأمن المركزي و معرفش يصد المتظاهرين و هوه في عز قوته و جبروته فمعتقدش أن الاخوان كانوا مخططين لده و لو حصل احتكاك كان هيبقي علي مستوي شخصي عفوي بدون تخطيط بفعل الاحتقان بين الطرفين
    أنا مش بدافع عن الاخوان أو غيره بس عايز أقول أن كل واحد من الأطراف الموجوده علي الساحه بيحاول يستغل الأمور لمصلحته من أجل أن يظهر في نظر الشعب بطل و مغوار و في الحقيقه كل واحد فيهم عايز ياخد أكبر حته من التورته و ربنا يعوض عليكي يا مصر

    1. ده كمان توضيح لك يا مودى، بس بقلم الراحل جلال عامر، فيه الخلاصة:
      “من يتربى على السمع والطاعة ..تكبر اذناه وتتضخم ذراعه ..وتتحول الى ذراع سياسى ..لكن يتعطل مخه”.

  13. مريوم سلوى نادو,,مساء الخير عليكم
    ادعولنا ,, بجد الواحد حاسس بمرارة وذل,,ربنا وحده عالم بينا
    الاخوان بهدلوا شباب الثوره النهاردة ,,اتمسكنوا لحد ما اتمكنوا
    حسبى الله ونعم الوكيـــل

  14. بصراحة مع احترامي وتحياتي لكل مصري ولبلدي الثاني مصر الحبيبة>
    لكن نحن ماراح نقضي حياتنا كلها مظاهرات>
    يجب عليكم بدأ الاعمار وبناء مستقبل زاهر لام الدنيا مصر العظمى>
    وشكرا>

  15. دكتورة شيرين لاتنسي هؤلاء كانوا مجبرين على فعل الاشياء >
    كانوا مجبرين والمسامح كريم ورحم الله من بدا صفحة جديدة مع الجميع>

  16. سيطر المتظاهرون من القوى المدينة والألتراس على ميدان التحرير واستطاعوا طرد أعضاء جماعة الإخوان من الميدان تماماً، حيث فروا فى اتجاهى كوبرى قصر النيل وميدان عبد المنعم رياض.

    وردد المتظاهرون الهتافات المعادية للدكتور محمد مرسى رئيس الجمهورية.

  17. قال محمد البلتاجى القيادى بحزب الحرية والعدالة، إن ما يحدث الآن من اشتباكات بميدان التحرير هو خطيئة وطنية، وأياً كانت القوى التى شاركت فى الاشتباكات فهم مخطئون، وأياً كانت دوافع تلك الاشتباكات والجميع بلا استثناء مخطئون، وأناشد كل القوى الوطنية بما فيهم الإخوان المسلمين بمغادرة ميدان التحرير فوراً، والتظاهر عند دار القضاء العالى.

    وأضاف البلتاجى خلال مداخلة هاتفية بقناة “الجزيرة مباشر مصر”، يجب على كل القوى التحرك باتجاه دار القضاء العالى، مطالباً الجميع بالتريث وكافة التيارات تتكاتف من أجل إخلاء الميدان فوراً وأن تتوحد الأهداف ويجب التحرك الجماعى باتجاه دار القضاء العالى والإخوان المسلمين على الأقل ستنسحب من الميدان فى غضون ثوانٍ.

  18. صراحة المظاهرات يللي صارت قبل ما كان لها داعي لكن مظاهرة اليوم تحمل قضية مهمة وليست عبثية يعني يحق لأهالي الشهداء أن يطالبوا بالعدالة لأن يللي أيدو بالنار مش متل يللي أيدو بالمي….. تحياتي لفاتي وشيري

  19. مصر بلد عربي له مركزه وقوته في المنطقة والمخطط هو لالغائه واضعافه لانه جار اسرائيل كما سوريا ولبنان وذلك بالتناحر بين احزابه. حاولوا بين السنة والشيعة ولم ينجحوا. لم يكون ما اراده. .بين المسلميين والاقباط
    ولم يستنطيعون.اقله حتى الان .اتم بالاخوان للحكم ولم يتوقفوا عن ادارتهم واملاء اومرهم عليهم لزايدة الشرخ بين الاحزاب المختلفة والشعب الواحد ..ولكن مصر بإذن الله اقوى وشبعها مدرك للمؤامرة عليه,,وسوف ينتصر

  20. ازيك يا أخت فاتي
    أنا أولا لا أنا اخوان و لا غيره بس عايز أطرح تساؤل
    هما الاخوان دول مش شافوا بنفسهم ايه اللي حصل لمبارك و العادلي و رجالهم لما حولوا يقمعوا المظاهرات بالقوه فازاي بقي شباب الاخوان اللي لا يقارنوا بما كان يمتلكه مبارك و العادلي من جبروت و قوه جاتلهم الجرأه يضربوا المتظاهرين
    أعتقد التصرف ده تصرف طائش من قبل شباب الجماعه و ليس مخططا أو مدروسا عشان الاخوان مش أغبياء أوي للدرجه دي عشان يعملوا كده

    1. مساء الخير مودى، ازيك؟
      ممكن تلاقى الاجابة فى كلمة قالتها د/ مروة نعيم على الفيس بوك:
      “لماذا لا يتعلمون الدرس من أول مره؟! و كأن الغباء حتميه تاريخيه! فى البدايه، تكون الإحتجاجات على مجرد قرار أو تصريح و يسهل إحتواءها بالحوار. و لكن الصلف و الغطرسه و (الغشوميه) فى التعامل ترفع سقف المطالب و تأجج نيران الإحتجاجات. و النهايه محتومه يحفظها الجميع!”.
      ــــــــــــــــ
      إذن الغطرسة والغشومية والفوقية اللى ركبتهم بعد ماحسوا انهم تمكنوا من البلد عمت بصيرتهم وعينهم يا مودى، ده غير أن فى إيدهم كارت يقدوروا بيه يستقطبوا قلوب ملايين المصريين، او يخوفهم كمان بيه وهو “كارت الدين”، والدليل كلام صفوت حجازى الاتى:
      ” نعم سنحولها الى حرب أهلية فهم يحاربون الله و نحن معنا رسالة الحق و سنحميها و مرسى خليفة المسلمين”.
      ثم أن تاريخهم ماكنش ناصع البياض اوى كده، وبعد 11 فبراير يوم تنحى مبارك ظهروا على حقيقتهم، ومن وقتها لحد دلوقتى وهم كل يوم يثبتولى _على الاقل_ انهم لال يستحقون الاحترام، ولا امان لهم ولا عهدى _برضه فى نظرى على الأقل_ واعتقد ان المحطات اللى مرت بيها مصر بداية من تخوين الثوار، ومروراُ بالتأسيسية، وحتى اليوم يبرهن أنهم طالبى سلطة، وأن مبارك نظامه بيفقس بس الفرق انه المرة دى بدقن، وهاتكون المواجهة معه أشرس وأعنف وأكثر دموية.

  21. كل واحد عايز مصر علي طريقته ليبرالي تبقي ليبراليه اشتراكي تبقي اشتراكيه اسلامي تبقي اسلاميه و في الأخر مصر عمرها ما هتبقي حاجه من دي خالص لأن مصر توليفه مشتركه من الثقافات و التوجهات و الأعراق و الديانات و اذا لم نتعامل معها بمنطق التعايش المشترك و احترام الأخر و قبوله ستكون النهايه ما رأيناه اليوم في التحرير تحياتي للأخت فاتي
    تحي

  22. أنا مش عارف التعليقات اللي أنا بكتبها مبتظهرش في و قتها ليه
    الله يخربيتك يا نورت بحسب تعليقاتي اللي قبل كده مظهرتش

  23. انصار بياع الفول خايفين عليه للسي مرسي وخايفين إذا طار ماعاد ياكلوا فول

      1. اول شي تعلمي الكتابة وثاني انا مابتكلمش انا عم اكتب وثالث شي كرمالك انا بتكلم بعيني اليمين ههههههه
        مشكلتكم مابتسوا شي وبدكم تكبروا من حالكم على حساب غيركم والله يادنيا انت عجيبة ههههه

      2. كل واحد دماغه مريحاه طبعا انتي فكراني غلطت بكتابه اسمك بس هاقولك ليله مفرد ليالي زي مابيقولك ليلتك غبره ليلتك سودا والخ اما ليلي ده حاجه تانيه

        1. رحمة يا حبيبتى ليه بتردى عليها، تجاهليها خالص، واعتبرى أن تعليقاتها مرشوشة بالحبر السرى.

  24. فتونه ازيك ياقمر.ربنا معاكم بصراحه حاجه تحزن مش هما دول الاخوان الا منكام شهربس كانوا بيهللهم وانتخبوهم .بصراحه بقاشكلنا وحش الاما يعرف ها يقول علينا شعب لا يستحق الحريه بس ده فرصه كويسه عشان نثبت ان الثوره كانت ثوره شعب مش ثوره اقامها الاخوان واعلام الجزيره الفاسد وحاكمها وحماس واستغلوا بساطه البسطاء واحب اقول ان القضاء المصري شريف ولا يجب التشكيك به فموقعه الجمل لليشوفها من غير تعصب هايلاقي الا سايقين الجمال ولا هما مساكين سكاكين ولا سيوف كل الا مسكينه هو العصيان الا بيمشوا بيها الجمال. وكانت محاوله منهم لقتحام الميدان بمايدين مبارك ولكن استغلها الاخوان لمصلحتم .والجزيره وتهويلتها .. انهم مسكين اسلحه بيضاء ومولتوف وووو.حسبي الله يا رب احمي مصر

  25. ليلي
    لو عايزه تنتقدي حد انتقديه بأسلوب محترم مينفعش كده و مهما كان ده رئيس مصر و مهما اختلفنا معاه لازم نحترمه

    1. يامودي هو الشغل عيب …يعني لو قلت له بائع المجوهرات ماكان حدا قللي شي وبجوز يكونوا اتشكروني …. ليش عندكم عنصرية بين بياع الفول وبياع مجوهرات… الشغل موعيب العيب فيكم لعنصريتكم يامودي

  26. أرواح الناس البريئة أللي راحت ماراح تروح هضر الله ينتقم من أللي قتلوهم و من أللي ساعد على قتلهم ومن أللي برأ أللي قتلهم . يا رب أمين

  27. ليلي
    نحن لسنا عنصريين و لا نتبرأ من مهنة مرسي السابقه و لكن طريقة عرضك للكلام فيها سخرية من الرجل و هذا فقط ما أردت أن أوضحه
    و ع فكره بقي الشغل مش عيب و لو لاحظتي هتلاقي أن عظماء مصر في كثير من المجالات لم كانوا يحكوا قصة حياتهم كانوا بيحكوا كل حاجه عملوها و المهن اللي اشتغلوها و مهنة أهاليهم و بفخر و تواضع و أنا كمان بفتخر أن أجدادي فلاحين من أرض النيل السمرا و علموني ازاي أحب بلدي و أهلها

  28. الله يلعن الاخوان وين ما كانوا في دمار وخراب..اتمسكنوا لتمكنوا بس انشاء الله نهايتهم قريبه

  29. صفوت حجازى عالجزيرة :
    نعم سنحولها الى حرب أهلية فهم يحاربو الله و نحن معنا رسالة الحق و سنحميها و مرسى خليفة المسلمين ..
    ــــ
    سقطت الاقنعة

  30. اسمحيلي يا اخت ليلى ,,ان اتدخل وذلك فقط من تقديري ,لا شك ان نيتك مش الشماتة .وانك ونحن جميعأ نريد الخير والامان لجميع الدول العربية .مصر وسوريا وفلسطين والعراق و و و…
    واننا من البداية قلناالاخوان والسفيين واخدين الوطن العربي نحو الهلاك وانهم اداة ولكن كانت هناك اصوت تتصدى وتدافع تعلنها طائفية سنية شيعية علوية حتى لقب ماجوسي بات من ضرورات حياتهم اليومية .واليوم هذه الاصوات تقول لقد سقط القناع .هذا جلى ما نصبو اليه …ادعي معي الله ينجي ويحمي مصر وكل بلد عربي من الاطماع ,,وشكرأ لك

  31. دول بيضربوا في دول .. ودول بيضربوا في دول .. عشان دول مش عايزين دول .. ودول مش عايزين دول .. فدول بالطوب حدفوا دول .. ودول ردوا عليهم وحدفواا دول .. قاموا دول مولعين في حاجات دول .. ودول قاموا مولعين في حاجات دول .. بس احنا ملناش علاقة لا بدول ولا بدول !
    ناجى عطالله معلقا ع الاحداث!!

  32. لا احد يريد أن يعطي الإسلاميين أي فرصة مرسي فعل ما لم يفعله مبارك والسادات وعبد الناصر مجتمعين بس شكله المصريين هانت عليهم انفسهم والله أنا خايف أن يأخذ الله منهم نعمة الإمام العادل

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *