“لو شفت نفسك من بعيد هتقوله إيه؟”.. هذا هو السؤال الذى طرحة الشباب فى “هاشتاج” جديد على تويتر حصل على الترتيب الثالث فى الإقبال على الهاشتاج فى مصر.
بين زحام المارة والوجوه التى تتغير أمامك تلتقى وجهك بكل التفاصيل التى تظهر أمامك فى المرآة ولكن فى الحقيقة مضاف إليها تعبيراتك وصوتك ينبعث من شخص آخر ما هى الكلمة الأولى التى ستوجها إلى نفسك؟.. وهكذا جاءت إجابة أحد الشباب على تويتر.. “هقولى يخرب بيتك إيه اللى جابك الدنيا دى؟”.
“أحنا أتغيرنا أوى مبقيناش شبه بعض ولا إيه! *أنا مش عارفنى”.. مقابلة منطقية لنفسك التى ربما لم تعد كما تعودتها ومثلها جاءت “إحنا اتغيرنا أوى مابقيناش شبه بعض ولا إيه؟!” تقابلهم تغريده متفائلة “انت اللى كان نفسى أقابله من زمان”.
الجريمة لا تفيد.. ولكن النصيحة “لنفسك” تفيد فمثلا إحدى المغردات قالت “كآبتك مش هتفيدك ولا الحياة هتقف فافرحى أيتها الحمقاء” وأخرى “انت طيب أوى يا حزلئوم” وثالثة “اعمل الصح” و” ممكن تبطلى استهبال”.
القلش للجميع هو الشعار الأهم على الشبكات الاجتماعية.. حتى لو كان القلش على نفسك حينما تقابلها فى طريق عام وكانت “يا عينى ع الحلو لما تبهدله الأيام.. بمناسبة الامتحانات” أو “السحنة دى مفيهاش اتنين ولا فيها حسام ولا فيها حسين” أو “أنا هنفض لنفسى عشان زعلان منها شوية” وأخيرة “تنكه اوووى الأخت”.

شارك الخبر:

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *