قالت صحيفة «اليوم السابع» المصرية أن رئاسة الجمهورية في مصر تدرس حاليا استقدام خبراء أجانب متخصصين فى فن البروتوكول والإتيكيت، من أجل مساعدة الرئيس الدكتور محمد مرسى للتغلب على العقبات التى تواجهه خلال تعامله مع الرؤساء والمسؤولين بدول العالم، خاصة الغربية منها، بعدما ثبت مؤخرا ضعف إمكانيات الرئيس فى التحدث باللغة الإنجليزية أوالألمانية بطلاقة، وافتقاره إلى العديد من القواعد المهمة فى المراسم والبروتوكولات الدولية المهمة التى يجب أن تتوافر فى كبار المسؤولين على الصعيد الدولى.

وبحسب مصادر «اليوم السابع» فأن ديوان الرئاسة يجرى اتصالات بمكاتب ومؤسسات متخصصة واستشاريين فى الصورة والبروتوكولات، فى كل من لندن وواشنطن من أجل الاستعانة بخبراتهم فى تدريب الدكتور مرسى على الفنون، والقواعد والمبادئ المكتوبة، وغير المكتوبة التى تنظم المجاملات والتعامل فى مختلف المناسبات والحفلات والمآدب الرسمية والاجتماعية.

ومن المنتظر أن يخضع الدكتور مرسى لكورسات مكثفة خلال الفترة المقبلة على يد العديد من الخبراء الأجانب، للتعرف على الإجراءات والتقاليد وقواعد اللياقة التى تسود المعاملات والاتصالات الدولية، والأعراف التى يتبعها رؤساء الدول أو الملوك والأمراء خلال زياراتهم المختلفة للدول الأخرى، والأخطاء الشائع حدوثها فى المحافل الدولية، وكيفية التصرف حيالها، ومعالجتها بشكل فورى من خلال استشارى صورة وبروتوكولات يلازم الرئيس مرسى خلال جميع رحلاته الخارجية، ويكون مسئولا بشكل مباشر عن ملبسه ومظهره.

وأكدت المصادر أن الكورس المنتظر تدريسه للرئيس خلال الفترة المقبلة سوف يشمل أيضا آداب المصافحة والعلاقات، سواء على مستوى الرجال أو النساء، خاصة الشخصيات الدولية المهمة التى يجب أن يتصف التعامل معها بآداب السلوك، والأخلاق والصفات الحسنة، بالإضافة إلى تعلم اللغات الإنجليزية والفرنسية والألمانية على أيدى خبراء متخصصين باعتبارهم أهم اللغات العالمية التى يحتاج إليها للتعامل مع المجتمع الدولى خلال المرحلة الراهنة، خاصة بعدما اتضح ضعف مستوى أداء الرئيس مرسى ومعاونيه فى استخدام هذه اللغات بشكل واضح، خاصة فى طريقة النطق ومخارج الألفاظ، خلال أكثر من لقاء جمع الدكتور محمد مرسى بشخصيات دولية، بالإضافة إلى عدد من مقاطع الفيديوالتى انتشرت مؤخرا عبر مواقع التواصل الاجتماعى، وتتهكم على ضعف مستوى الرئيس فى اللغات الأجنبية.

وأضافت المصادر: «سيتناول كورس دراسة فن الإتيكيت والبروتوكول لرئيس الجمهورية على يد الخبراء الأجانب العديد من النقاط الرئيسية، منها إتيكيت التعامل الرسمى والاجتماعى، وإتيكيت الحديث والملابس والاجتماعات والمقابلات، وإتيكيت الولائم والحفلات، إلى جانب المراسم فى الزيارات الرسمية، ومراسم رفع الأعلام والمؤتمرات والاجتماعات الدولية»، لافتة إلى أن الدكتور مرسى هومن طلب استقدام خبراء للبروتوكول والإتيكيت، بعدما تعرض للنقد اللاذع خلال زيارته الأخيرة لألمانيا، ولقاءاته مع المستشارة أنجيلا ميركل والجالية المصرية، حيث أظهر العديد من البرامج التليفزيونية الأخطاء التى وقع فيها الرئيس، نتيجة عدم إلمامه بالقواعد البروتوكولية البسيطة، مثل قواعد المجاملة والأسبقية فى السير، والتقديم والتعارف.

وبينت المصادر أن تعليم قواعد الإتيكيت والبروتوكول داخل مؤسسة الرئاسة لن يقتصر على شخص الرئيس مرسى وحده، لكنه سيشمل عددا من كبار موظفى رئاسة الجمهورية، والمسئولين الرسميين، وبينهم المتحدث الرسمى باسم رئاسة الجمهورية باعتباره ممثلا عن الرئيس فى جميع المؤتمرات والاجتماعات الرسمية، ودائم الظهور فى وسائل الإعلام بين الحين والآخر، بالإضافة إلى رئيس ديوان رئيس الجمهورية، ومدير مكتب الرئيس، وعدد من طاقم الحراسات الشخصية الملاصقة للرئيس بشكل مباشر فى كل اجتماعاته ولقاءاته المختلفة، ومن المنتظر أن تتفق الرئاسة مع إحدى المؤسسات الدولية المتخصصة فى هذا المجال، مطلع مارس المقبل. وأوضحت المصادر أن خبراء الإتيكيت الأجانب سوف يصلون القاهرة، ويمضون بها نحوستة أشهر كاملة، وهى المدة المحددة لإنهاء الكورس المكثف للرئيس، وعدد من كبار معاونيه، والذى سيبدأ شهر إبريل المقبل.

المصادر أشارت إلى أن خبراء البروتوكول سوف يدربون الرئيس وطاقمه أيضا على ضرورة التفكير جيدا قبل التصرف، وأن يلقى الأجوبة عن أسئلة فى داخله، مثل: ماذا أقول؟ لمن أقول؟ كيف أقول؟ والتمهل لوقت بسيط قبل التلفظ بكلمة خلال حديث مهم مع شخص آخر، خاصة بعدما تطور البروتوكول، وتطرق إلى أمور تخص جميع الناس فى حياتهم اليومية، مثل العمل والتسوق والنادى وأماكن الترفيه والرياضة، وفى السلوك اليومى لرجل الشارع، بالإضافة إلى المظهر الخارجى، وصيحات الموضة وصبغات الشعر.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫68 تعليق

  1. و ليش يا سي مورسي تنفق ميزانية على اجانب يعلمونك الايتيكيت..؟؟!!
    إنت بس نادي على رجاء الجداوي و هي تعلمك الايتيكيت و البروتوكول..
    و ازاي تتعامل مع الطبقة ” كلاس” هي ضليعة في فنون الإتيكيت..
    و يا ويلك لو تسقط في الامتحان قدامها..
    ستنظر لك نظرة باردة و تقولك:
    يا شماتة ابلة زازا فيك يا مورسي..

      1. ههههههههه
        مساء النور نور اند سلالالام.
        لا ماتخافيش هههه مرسى رميت طوبته من زمااااااااان، ورجاء الجداوى زى ماقالت مريم، لكنهم مصرريين تكون فضيحتنا انترناشيونال.
        هابى فالنتين دااااى للكى ولمريم.

        1. طيب يافاتي ريحتي قلبي الله يريح قلوبكم جميعا
          مساء الخيرات
          مريم الي باين عليها هابي، أنا أعترف بالحب في 364 يوم الباقية فقط هههه، ومقاطعة هذا اليوم، حزينة على موت فالنتين

          1. لا للأسف يا نور وسلام..
            ما انا هابي ما والو..
            منين يا حسرة هههاي

  2. مسكين مرسي طايح طيحت البقرة الي كثروا عليها الجناوة السكاكين الله يكون في عونوا…..ضحكتني مريم على رجاء الجداوي والله راح تعلموا الايتيكث على اصولوا هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  3. من فلوسنا كله ده، وياريته هايفيد.
    اموال بلدنا وشعبا هاتتصرف على بدل مرسى اللى قرر يجيبها من بيروت_علشان ماحدش هنا ياخد باله انه كله من ميزانية الشعب_
    *مراته تصرف مئات الدولارات فى رحلة لطابا… من فلوسنا برضه.
    *ومؤخرا اساتذة من الخارج لتعليمه فن الاتيكيت.

    النهضــــــــــــــة شر لابد منه، لكنه شدة وهاتزول إن شاء الله.

    1. كل ده طلع من سي مورسي…
      عجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااايب..
      أتاري السلطة بتغير البني آدمين يا ولاد..
      طبع الإنسان غريب..
      ما يقدر عليه إلا الله اللي خلقه..
      يعني مورسي كمان حيلبس شيك زي ماما سوزان!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. عـــــــــــــادى وآيه المـشـــــــكلة , يعنى هما أتولــدوا رؤســـــاء

    1. طبعاً بدو تعليم سي مرسي كان بياع فول وصار رئيس فشو بيفهموا غير بيع الفول
      فأكيد لازم يعلموه فن البروتوكول والإتيكيت……ليلى

        1. أنا وقت علقت تعليقك ماكان موجود وحتى مانتبهت إنك معلق يعني شو ساويلك….وسبق وقلت لك مالي شغل معك وماعم علق على تعليقك وبتعليقي مالي موجهتلك شي فليش عم تعتبر تعليقي على تعليقك
          حبيت تصدق ياهلا وماحبيت تصدق أنت حر…..ليلى

  5. هااااااااها اللى فيه الطبع ما ينطبع أًصلا مرسى لن يحكم مصر طويلا فلن يفيده في شى تعلم الاتيكيت………………الجزائر

  6. انا اعرف انو الاتيكيت نتعلمه من بيتنا و تعامل اهلنا معانا بس الي بيتعلمو في الكبر يحس نفسو انو بيعمل شيئ وهو غير راضي على نفسو كانو بيمثل ويتعامل مع الناس بلاتيكيت واول ما يرجع للبيت ينزع القناع ويرجع على طبيعته

  7. أنا مش شايف مُشكلة ! المُشكلة إنك تهرب من مواجهة عيب فيك أو فشل قمت به !
    إنت نفسك لو معزوم على غداء فى فندق أول شئ بتفكر فيه هدومك هتكون إيه وشكلك هيكون عامل إزاى و أسلوبك فى المعاملة مع الناس هيكون إزاى ! ده رئيس جمهورية إيه المُشكلة لما يتعمل شئ ناقصه ، يعنى هو لو ما إتعملش يبقى وحش و لو إتعلم بردو يبقى وحش !
    هو مش إحنا عاوزين رئيس من الشعب ؟! مين الرئيس إللى كان هييجى من الشعب راضع الإتيكيت ؟!
    أنا شايف إننا نحدد إحنا عاوزين إيه الأول قبل ما ننتقد !

    1. بالمُناسبة :
      أنا عاوز أقول حاجة للمصريين ، علم الدولة بيمثل الدولة ، و رئيس الدولة بيمثل الشعب حتى لو كان مُختلف معه .. فكفاك إستهزاء يا مصرى !

      1. أهلاً يا أخت ليلى ، إنشالله بخير ،
        أول شئ أنا مش بدافع عن شخص إخوانى ! أنا بدافع عن رئيس جمهورية مصر العربية بغض النظر ما هى إنتمائته ! هو الآن رئيس الجمهورية شاء من شاء و أبى من أبى ! إخترنا نجيب رئيس بطريقة ديمُقراطية و إرتضينا بمبادئ اللعبة و هى أن الديمقراطية رأى الأغلبية وليست ما يرضى جميع الأطراف …
        أنا أقيم رئيس الجمهورية بناءاً على ما سيقدمه لى و ليس بنُناءاً على لونه – شكله – إسمه – إنتمائه !
        مُعظم إللى بينتقدوا مُرسى علشان فقط هو إخوان ! و أنا مش بفكر بنفس الطريقة دى ! أنا بنتقده بُناءاً على موقف – رأى – قرار – إدارة !
        دفاعى الآن عن الشرعية و ليس على فرد بعينه !
        بالمُناسبة إنتقادى للرئيس السابق محمد حُسنى مُبارك كان بنفس الطريقة ! ما إتعودش أهين أولاد بلدى مهما كان !

      2. بالمُناسبة يا أخت ليلى :
        الرئيس السورى بشار الأسد ما إتعلمش الإتيكيت بالفطرة ولا بالصُدفة ! إنما علشان راضع التوريث و مولود رئيس إبن رئيس !
        فلا داعى أن نخلط الأمور 🙂
        تحياتى ،،،

        1. مساء الخير أخ VIP كيف الحال
          انا ياVIP صحيح أدعم رئيسي لكن لا أنزعج أن كان يعرف الأتيكيت أو لا مع إنه كرئيس يجب أن يعرف هذه الأمور وإذا لا يعرفها فيجب عليه أن يتعلمها
          سي مرسي الأن في القصر الرئاسة يمارس أموره كرئيس وليس متل ماكان بالأول بمحله بيع الفول وهون لازم يعرف الفرق ويتجنب الأنتقادات
          قرأت مرة عن الوليد بن طلال أنه تزوج وحدة بدوية لا أعرف بالظبط من أين هي وبعثها لباريس لسنة كاملة لتتعلم على الاتيكيت وهو لم ينزعج من أنها لاتعرف الاتيكيت بل ساعدها لتتعلمه وتحياتي لك ولكل المصريين…ليلى

          1. أسف أختى لم أنتبه لتعليق غير الآن !
            أنا و الحمد لله بخير و أنشالله تكونى بألف خير ،،،
            أنتى لا تنزعجى من موضوع الإتيكيت بالنسبة لرئيسك ، و إن كان لا يعرفها فوجب عليه أن يتعلمها .
            كلام جميل و ده إللى عمله الرئيس محمد مُرسى .
            هو بيتعلم الإتيكيت دلوقتى ، بس المُضحك أن المُعارضة واقفاله على الواحدة إن لم يتعلم يمسكوه تريقة و فى الوقت إللى راح يتعلم فيه إتقال عليه من مال الشعب ! إليس لرئيس الجمهورية ميزانية خاصة لزوم هذه الأشياء ! إذا كان مُجرد مُدير فى شركة لو راح مأمورية مثل فيها الشركة بيتصرفله ( بدل تمثيل ) مبالك رئيس الجمهورية ! و بعدين كام هتكلف مصاريف الإتيكيت علشان الموضوع ده يشغل المعارضة و تسيب البلاوى الكبيرة و تتكلم على صغائر الأمور !
            ___________
            الوليد بن طلال بعتها لباريس علشان تتعلم أمور الإتيكيت ، نفس الشئ الراجل جاب إللى يعلموه ………. ولا يسيب نفسه يغلط ؟!
            .
            تحياتى أختى ،،،

    2. لا يا فيب، مفترض فى اى شخص يترشح لمنصب رئيس الجمهورية انه يتحلى ببعض الصفات منها اللياقة واللباقة، مش اى حد يترشح ويبقى بيقول اى كلام ويتصرف اى كلام، ويجى بعد ما يخليها خل يعلموهم فن الاتيكيت… هو مش داخل كى جى تووو علشان يتصرف عليه.
      فيه حاجة اسمها الف به لياقة واعتقد اى حد من ابناء الطبقة المتوسطة بيعرف يتصرف باسلوب مهذب وكلامه بيبقى منكق لو اتحط فى اى مكان محتاج كده.
      مش بنتكلم على انه يكون جهبز فى فن الاتيكيت، ولا راضعه زى مابتقول.
      والرئيس اللى بتقول انه بيمثل كل الشعب المصرى، الناس كانت بتتقتل وهو لاحس ولا خبر.
      مراته راحت عزت فى فقيد اخوانها، وتركت فقيد المعارضة…الخ.
      ودونت مكس.
      اما بالنسبة للسخرية من الرئيس، فدى من قواعد الديمقراطية كمان… صحيح ممكن الواحد بيزودها شوية وكتيررررررررررر بس مين السبب؟؟؟
      هو اللى بيجيبه لنفسه بسبب تصرفاته وافعاله وكلامه، واحنا اصلا شعب مابيصدق يلاقى اى شئ يتريق عليه، ولو مالقناش بنتريق على نفسنا.
      واللى مايحبش حد يتريق عليه او ينتقده بشكل ساخر يتنحى عن الرئاسة.

      1. و مين إللى قال إنه مُفترض فى شخصية المُترشح للرئاسة أن يكون لبق ! عندك قانون و دستور تم التقدم و الترشيح للرئاسة بُناءاً على شروطه لم يكن من بينها أن يكون لبق ! يبقى ليه نخليها شرط !
        و مش معنى إن الشرط ده مش موجود إن إللى يتقدم يكون جاهل ! بالعكس فى حاجات مُمكن تتكمل زى ( الإيتيكت ) و البروتوكولات الرئاسية إللى ما بيعرفهاش غير إللى جوه المطبخ السياسى !
        أنت راجل مُتقدم لرئاسة الجمهورية و يُشترط ان يكون لديك خبرة فى كذا و فى كذا و فى كذا …….. يبقى الشكليات الفرعية كلها ممكن أن تُكمل فيما بعد زى الإتيكيت كده !
        و بعدين مين كان فى اللى موجودين فى الـ 13 واحد عنده إتيكيت غير أحمد شفيق و عمرو موسى و ده راجع لخبرتهم فى الوزارات السابقة ؟!
        ـــــــــــــــــــ
        مين إللى قال أن الديمُقراطية يعنى السُخرية ! هل الحُرية يعنى السُخرية ! و حتى لو كانت كذلك ، طيب ديينا الإسلامى علمنا كده ؟! بالطبع لأ !
        يا فاتيما عاوز أقولك حاجة و قابليها بصدر رحب ! إنتى حماسك الزائد و كُرهك لفصيل مُعين خلاكى إنحرفتى فى كتباتك عن أسلوب كنا واخدين عليه ! يمكن إنتى مش واخده بالك شوية ! عُمرى مكُنت أتخيل إنك تستهزئى من رئيس جمهورية مصر العربية مهما كان حتى لو كان على غير هواكى ! مش هى دى طريقتنا يا فاتيما إحنا معملنهاش مع الرئيس السابق مُبارك و ما إتعودناش نستهزء بحد مصـرى !
        عيدى حسباتك فى طريقة كتاباتك …… إنما وجهة نظرك دى حُرية مكفولة لكى وحدك .
        .
        تحياتى أختى ،،،

        1. *وهو لازم القانون او الدستور ينصص على انه الرئيس يكون لبق؟
          دى امور بديهية مفترض توافرها فى اى مواطن مرشح للرئاسة ولمركز حساس زى ده… قارن بينه وبين ناصر ولا السادات ولا مبارك.
          بلاش دول، شوف السادات كان بيتكلم ايزاى كان اغلب كلامه شعبى، لكن ماكنش كل يوم والتانى يطلع لنا بحاجة تكسفنا وتخليه عرضة لسخريتنا.
          طيب بلاش بص لعبد المنعم ابو الفتوح اهو دكتور ولا ليه خبرة عسكرية ولا شئ ومع ذلك كلامه وتصرفاته متزنة.

          *ماهو انا قولتلك قبل كده انا متطرفة فى اى شئ يخص الاخوان، وضدهم طول الوقت لانى اعرفهم كويس وشايفة انه كل شئ بيعملوه ضد البلد وضدنا وبكره هاتفتكر كلامى ده كويس… وبعدين ايام مبارك غير ايام مرسى، ايام مبارك كان الكل هنا ضده وكان بعضهم بيتعمد يهينا بحجة انه مبارك عميل وبياخدنا بذنبه… انت فاكر اللى كان بيحصل كويس وقتها، الوضع بئا اختلف دلوقتى، والاهم انى مش معتبرة مرسى رئيسى ولا رئيس لجمهورية مصر العربية لكن رئيس لجمهورية مصر الاخوانية، يعنى بالنسبة لى مايهمنيييييييييييش.
          انا اسفة يا فيب، اسلوبى فى النقطة دى بالذات مش هاقدر ولاهاعرف اغيره.

          1. لأ يا فاتيما ، مش لازم القانون ولا الدستور ينص إنه يكون لبق ! إنتى إللى قولتى كده لأنك إفترضتى إنه ( شرط ) ، أما عن جمال عبد الناصر و السادات و محمد حُسنى مُبارك ، فليس من المنطق أن تقارنى رؤساء ظلت فى الحكم سنوات طويلة برئيس مكملش 6 شهور !
            هل سمعتى خطابات للرئيس الراحل جمال عبد الناصر فى أول سنة حُكم ، هل سمعتى خطابات للرئيس الراحل أنور السادات فى أول سنة حُكم ؟! هل سمعتى خطابات للرئيس السابق مُبارك فى أول سنة حُكم ؟!
            بالطبع لأ ، فليس من المنطق مُقارنة ده بدول ! .. الرئيس مُبارك قعد 30 سنة فى السُلطة يعنى لو حطوا واحد مكانه فى الرئاسة طول الفترة دى كان إتعلم إزاى يبقى رئيس ده غير إن إللى إتكلمتى عنهم دول كلهم خريّجة المطبخ السياسى …… كلهم عسكريين !
            بالمُناسبة :
            المُشير طنطاوى كان غير لبق و ده إللى كان واضح فى قراءته للإعلان الدستورى المكمل فى الفترة الإنتقالية ،،، بس مكانش بيتحارب كده ولا كان فى لقطات ولا تويتات ضده كهذا !
            يعنى المبدأ مش مبدأ لباقة ! المبدأ إن ده إخوانى يبقى أتلككله !!
            .
            أوكى يا فاتيما ، أنتى حُرة فى إستخدام الطريقة إللى تريحك و لأن كُل واحد مسئول عن كلامه .
            .
            تحياتى 🙂 ،،،

        2. *هو علشان قولت مفترض يبقى بقصد بيه وجود نص دستورى او قانونى على كده؟

          *يعنى المفترض انه هايتدرب فينا مثلاً؟؟
          ولما يحب يتعلم يتعلم فنون الاتيكيت بفلوس الشعب_طبعا هاتقولى ومين قالك انها فلوس الشعب_
          لا ماسمعتش الخطب الاولى فى بدايات الرؤساء الثلاثة، لكن ماعتقدش انه حد منهم قال حارة مزنوقة، و56734، ونحضن بعض والدرنك لما بيتمسك وهو درايفنج وخلافه.
          بلاش الرؤساء ابو الفتوح وصباحى دول ولا خبرة عسكرية ولا راضعين الاتيكيت ولا دبلماسيين، ومع ذلك كلامهم متزن جداً حتى اللى بيسخر منهم او بيطلع عليهم نكتة بتكون فى المعقول.

          *المشير ماكنش بيتحارب كده؟؟؟
          يافيب حرام عليك انت بتنسى ولا مش متابع؟ المشير اخر ايامه كان ملطشة يا راجل للشباب، ارجع كده للصحات الثورية او صفحات الكوميديا وشوف كان بيتعمل فيه ايه.
          الا قولى ايه رايك فى تعيين ابن مرسى براتب مجزى وهو لسه خريج 2012، سمعت الخبر؟ ولو سمعته حاسس باطمئنان من بعده سماعه؟

          *ايوه يا ليلى اتنشرت اخبار بانه هايت حجب جوجل مع اليوتيوب، لانه ماينفعش حجب يوتيوب لوحده من الناحية التقنية.

          1. أيوه المُشير إتهاجم ، بس هجوم عن هجوم يفرق !
            ______________________________
            أيوة سمعت عن الخبر ده يا فاتيما ، بس زى ما سمعت عن الخبر ده سمعت عن إلغاء صفقة تصدير الغاز لإسرائيل و سمعت إفتتاح مصنع Samsung فى بنى سويف كأول مصنع لها فى الشرق الأوسط و سمعت عن وقف المشاريع المصرية التُركية .
            سمعتى إنتى بقى عن دول ؟!
            فين الأخبار دى فى الإعلام الخاص المُحايد ؟!
            عرفتى أن هجوم عن هجوم يفرق !
            و على فكرة أنا ما قولتش أنه رئيس مثالى ؟! ولا ببررله أخطائه ! بتكلم فى إللى ليه و إللى عليه حسب رؤيتى للأمور Up to date بس عيب أوى لما أهاجمه على تعيين إبنه فى الطيران و أتجاهل مشاريع تخص إقتصاد مصر و أجى فى الأخر أتكلم و أقول مصر بتضيع مصر هتفلس !
            و على فكرة يا فاتيما ، أنا مش مُتسرع … يعنى بصبُر قبل ما أقول رأيى علشان ما أندمش ، بمعنى :
            مقتل الجندى لحد الأن عليه كلام المعارضة تقول الأخوان و الإخوان تقول المعارضة . يبقى ما ينفعش أنا بقى فى الحالة دى و أنا ما عنديش أى دليل يدين طرف أقوم داخل و أتكلم و أقول أنا بتهم المعارضة منها لله هى إللى حرضت و هى إللى قتلت و كل ده بُناءاً على أخبار بقراها من على الفايس بوك تدين طرف و كمان ساعة خبر يدين الطرف التانى !
            نفس الشئ خبر توظيف نجل مُرسى قريته من جريدة الوطن و كمان ساعة قريت النفى فبالنسبالى الحاجات دى بتبقى Out من ذاكرتى علشان ما أخُدش موقف أظلم بيه طرف و أرجع أندم !

          2. متضيقيش يا فاتي من موضوع ابنه قريب اوي انشاء الله هو وعيلته و اهله و عشيرته هيملوا السجون ….بس احنا ندعي ربنا ينصرنا عليهم

      2. مظبوط كلامك يا فاتي و انا كمصريه لا يمكن اقول ان مرسي بيمثلني…. ده فضيحه… و بعدين التعليم في الصغر كالنقش على الحجر راح وقت التعليم خلاص….الله يرحم الملك فاروق و الاتيكيت فعلا ملك ابن ملك

        1. مساء الخير لى لى.
          ازيك؟؟ مختفية بقالك فترة، ونهى كمان.
          على فكرة غالبا مصر هاتبقى خارج نطاق الخدمة الانترنتية قريب ولمدة شهر لو تم حجب جوجل زى مابيقولوا.

          1. اهلا يا فاتي يا حبيبتي انا بختفي شويه بنشغل بس برجع تاني….انا سمعت انه اليوتيوب بس ولا ايه؟؟؟؟ انتي عارفه انا عايشه بره البلد بس لو شهر تبقى كارثه

  8. يالها من ديمقراطية التي تتغنون بها
    هل الديمقراطية تعطيكم الحق ان تهينو وتشتمو رئيسكم المنتخب الدي يمثل الشعب المصري مهما كان تصرفاته لا يعطيكم الحق كم تتكلمو عنو بهده الطريقة الشنيعة
    رسومات وتعليقات ومسخرة
    هداكم الله

    1. hanan canada
      مو أحسن من المعفنين زيك وزي أمثالك قال يعني علقت وحكيت هههههههه….ليلى

  9. قاعد مع المستشارة الألمانية و ببص بساعته , أصله مشغول اليومين دول و مش فاضي لألمانيا دلوقتي , أو عاجباه الساعة أكتر من الست الي واقفة جنبه , أو أنه بيشوف موعد الغدا إمتى عشان يروح ياكل

  10. وايه يعني؟
    القذافي كان لايحسن ان يتكلم اللغة العربية وحكم ليبيا 41 ومبارك كان اغبى رئيس في العالم وحكم مصر 31 بكل قمعية.
    والرسول محمد عليه الف الصلاة والسلام كان آمي لا يجيد القرآة والكتابة واصبح اعظم عظماء العالم وقائد للمسلميين باجمعهم.
    ف الى كل المنافقيين احب ان اقول لهم فاليغلقوا حلوقهم.
    ايان ايامك يا مبارك كان الكل خرسان لا يجيد ان يتكلم شئ عنه.
    لكن الظاهر انتوا لا تقدرون ولا تحترمون ..
    وشكرا.

    1. تقدرى تقولى إنى ولا واحد من دول ،
      لأن نفس طريقتى هتكون لو كان مكان الرئيس مُرسى الفريق شفيق أو أياً من المترشحون !
      أنا بدافع عن الشرعية ليس إلا 🙂

      1. ههههههههه لامش بقصدك انت.
        انا بتكلم عن المؤيديييين وانت على الحياد المفروض.
        الشرعية مغشوشة صدقنىىىىىىىىىىىى وبكره تقول فاتى قالت… لو جم اعتقلونى ابقى تعالى زورنى انت وباقى المصريين… استاذ احمد المصرى هايجى يزورنى ويجيبلى عيش وحلاوة.
        على فكرة عبد الوهاب باعت لكم السلام

  11. اه يا مرسي كل ناس صارت تتفلسف با فن البروتوكول و ا لاتكيت عليك..
    و الاغلبيه مش عرفين الشوك و الموس باينحط بالايد اليمنى او اليسرى …

  12. والمنافقيين الي كانوا يؤيدون مبارك وبعد ما سقط شتموه وهوسوا لمرسي وبعد ما حكم شتموه منافقيين+لمازيين+ لايعرفون معنى الديمقراطية.
    وتعيش ام الدنيا مصر تحت قيادة الرئيس مرسي.

  13. خطوه متاخره المفروض بعد رئاسته بيومين يبدا الكورس ..
    يعني لازم الريس مرسي لما يشوف فرخه على مائده عرف انه لا ينفع ابدا ان يهجم عليها و يمطرسها بأيديه حتى يسيل السمنه بين اصابعه !
    هههههه

    1. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
      بنت لندن سيري بعدي على مرسي ….

  14. على سيرة عبدالوهاب..
    مبارح اتصلت بعبد الوهاب على الهاتف الساعة 1 بليل.. قام دعى علي وشتمني ههههههه…
    المهم هو يبعث لكم سلام واحد تلوا الاخر للجميع بدون استثناء.
    شكرا والسلام.

  15. يا مصبــــــــــــــــر الوحش على الجحش يارب رب.
    بطنش كتير علشان ماعملش عقلى بعقل اطفال واشباه رجال… لكن واضح ان شغل النسوان بيجرى فى دمهم ومصرييين يتشبهوا بالنساء فى تلقيح الكلام.

    1. عبد الوهاب مين اللي بيسلم علينا فرد فرد..شخص شخص..زنقة زنقة؟؟
      تقصدين عبد الوهاب موسيقار الافيال؟؟
      اللي بيغني و بيقول:
      يا ورد مين يشتريك؟
      يا ورد ليه الهبل
      فيك يحلو القمل..
      يا ورد مين يفليك؟؟؟؟

      1. لا عبد الوهاب موسيقار نورت ومحطم قلوب الفتيات… وشاعر الجاهلية الاول والاوحد.
        كان معلق جزائرى هنا، وكل حروف كلماته حد سرق منها النقط وهرب، يعنى الشين بلا نقط الضاد من غير نقطة…الخ
        قالى بلغى سلامى للجمييييييعع.

  16. إلى من يهمة الأمر
    من باب العلم بالشئ أنا لا يهمنى نظام حاضر ولا نظام سابق , لأنه بإختصار لن يغير آى شئ فى حياتى .
    وكمان من باب العلم أنا أنتخبت الفريق شفيق , لكن الدكتور مرسى نجح وهنا واجب على الجميع أحتراااااااااام رئيس مصر ونعـمل على مساعدتة على الأقل بسكوتنا ونتركة يعمل فى هدوء . لكن هدوء آيه من يوم ما مسك الرياسة والجهلة والفشلة والصيع والرقاصيين نازلين تهبيش فيه .. ليه ماتفهمشى يقولولك ديمقراطية بقى اللى عايز يشتم يشتم واللى عايز ينام ويتحرش فى التحرير واللى عايز يسرق ويحرق واللى نفسة وهايموت على كرسى الرئاسة بآى وسيلة حتى لو كان التمن جثث كام شاب من شبابنا وكام مبنى يتحرق و……. بلاوى كتيرة ..
    شوف يابنى رغم أنتخابى لشفيق أنا بأشجع مرسى .. ليه لأنه أصبح رئيس مصر ولازم الشعب يلتف حولة وإلا على مصر السلام
    وفى النهاية أنا مسلم وموحد بالله يا أفندى يامحترم وأعتقد أن موقفى هذا هو الديمقراطية الصح .. مش ديمقراطية جبهة الخراب ..

  17. يادي النيلة هو لسة حيتعلم الآيتيكيت ؟ اصلو مشوااااااااار لغاية الايتيكيت٠ الشعب متآمل تقدم استقالتك والتنحي عن الحكم

  18. حتى العجوز مركيل لازم لها اتكيت في لباس امو سراويل الرجالة ولازم لها ٢ ابر بوتوكس في جهة الفم وصبغة ل شعرها وهي عاملة مثل تراس …

  19. والله انا مش عارف ليش هل حقد على محمد مرسي بس على شان اسلامي هاذي قول المشكله

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *