مرسلة من vip

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،
كيف الحال ؟ يارب تكونوا بخير …
تعالوا نسمع الأغنية بعدين نكمل كلامنا

سمعتوها ؟ … طب إيه رأيُكم ؟ … مكسوفين صح ؟ كل كلمة قالها فى الأغنية صح 100 % بل النسبة تعدى الـ 100 % كمان ! مع إنى شايف إنه كان حنين شوية فى التعبير عن إللى بيحصل بين الشعوب العربية لأن إللى بيحصل فى الواقع أكتر بكتير من إللى صورته كلمات الأغنية !
تعالو نتكلم على نورت مثلاُ كـ جريدة بتضُم مُعجبين من مُختلف البُلدان العربية ، لما تُنشر موضوع عن بلدٍ ما إيه إللى بيحصل ؟
بنلاقى ” مُعظم ” مش هقول ” جميع ” مُعلقين الدول الأخرى نازلين هرس و عجن فى البلد و ردح لشعبها و هاتك يا تقطيع فرو ! و إللى يقوله ياللى بلدك ما عرفش إيه ، و التانى يرُد عليه أسكت ياللى بلدك مشهورة بـ إيه ! لحد مالكلام يطول بنات البلد و شرفهم ويفضلوا يطعنوا فى شرف بنات بلدهم !
مش عارف ليه إحنا كده يا جماعة !
خلافات فى الدين …….. ياما إختلفنا ما بين مُسلمين و مسيحيين ، سُنّة وشيعة !
خلافات فى الجنسيات …. ياما قطّعنا بعض !
خلافات فى الإهتمامات …. ياما بهدلنا بعض ! أصل فولان بيشجع الريال و علّان بيشجع البارشا يبقى إزاى نحترم وجهة نظر بعض من غير ما نقطّع بعض علشان نعبّرعن حُبنا للفريق المُفضل لدينا ، و قيس على كده الإهتمامات بالفناننين وبالفنانات و هكذا !
ليه دايماً بنهاجم بعض ؟ ليه دايماً ما بنحترمش وجهة نظر بعض ؟ ليه ديماً رأى المُستمع هو إللى صح ، علشان رأى المُتكلم مُخالف لرأيه ؟!
ما أفتكرش فى مرة إنى قريت كومّنت لـ أوروبى بيشتم فيه أوروبى ، و بيقوله أصل إنت ألمانى و أنا فرنساوى ! أسكت ياللى بنات بلدك بييجوا عندنا وبيحصلهم إللى بيحصلهم ، والتانى يرد عليه ويقوله أسكت ياللى بلدك بتستورد من عندنا كذا وكذا وكذا يا فقير ياإبن الشحات !
بجد يا جماعة فى حد منكم صادفه إللى أنا بحكيه ده ما بين الأوروبيين و بعضهم ؟!
دخلت من فترة وقريت التعليقات الخاصة بالقضية المصرية السعودية الأخيرة ! و إشمئزيت من التعليقات ، ناهيك عن القضايا الاخرى إللى بين الدول و بعضها غللى الشعوب بتاكل فيها بعض على الإنترنت ! ، هو مش إحنا العرب إللى بيجمعنا ( دين ) و ( لغة ) و ( دم ) و ( لون ) ! إزاى كده مع بعضنا !
.
هـ أحكيلكم على حكاية حصلتلى و أنا فى أولى ثانوى ، كان عندى حصة عربى و المُدرس كان غايب فى اليوم ده فـ بعتولنا أستاذ ( إحتياطى ) ، المُهم لقيت صاحبى إللى جانبى فى الدكة ” الله يمسيه بالخير ” طلّع ورقة وقلم رُصاص و فضل يرسم المهم بعد ما خلص بصيت على إللى رسمه لقيته راسم أعلام الدول العربية كلها على شكل مُربع فى شمال الصفحة ، و علم إسرائيل على يمين الصفحة ، وطالع دراع إنسان من المربع إللى بيشكل أعلام الدول العربية و ماسك عود كبريت موّلع وبيحرق علم إسرائيل و مكتوب فى أعلى الصفحة ( الحلم العربى ) ، قُمت إبتسمت كده بسُخرية وقولتله ( الـ حلم ) !! خلاص خلتوه حلم ! قالى آه حلم ، قولتله ليه يعنى للدرجادى ! يا إبنى إسرائيل دى ( تدّك ) فوق دماغها من أقل دولة عربية فى الوطن العربى ، الموضوع مش محتاج حلم !! وكُنت ساعتها خد عندك بقى أبييييييييييييييض خالص فى السياسة و كبيرى أعرف أن علم مصر لونه احمر و أبيض و أسود و فى نسر فى النُص ، ولا حتى كنت أعرف أن فلسطين مُحتلة !
لكن لما عرفت و دوّرت و إحتكيت … فهمت معنى ( الحلم ) إللى صاحبى كان يقصده ، عرفت إنه فعلاً حلم ! بس أنا لسه عن رأيى و مستهيف إسرائيل و بقوللكم تعالوا بقى نخليه حقيقة و ما نفقدش الثقة فى بعض !
مع بداية معرفتى بالإنترنت و أنا كل إهتماماتى وتطلعاتى إنى أحتك بالمُنتديات إللى فيها عرب أو جنسيات مُختلفة ، لحد ما عرفت نورت بالصُدفة فى 2008 ، و من الأسباب الرئيسية إللى خلتنى أستمر مع نورت إنها بتضُم جنسيات مُختلفة زى ما كُنت بتطلّع .
كان هدفى من كده هو إنى أعرف الناس دى بتفكر إزاى ، الناس دى بتسمع لبعض إزاى ، الناس دى شايفانا إزاى و شايفين بعضهم إزاى ؟ يعنى مُمكن أختصر كلامى فكونى كنت بدوّر عن ” تبادل الثقافات ” ، لكن للأسف كُل إللى لقيته من ساعة ما عرفت الإنترنت لحد هذه اللحظة ما هو إلا حقد وشر و كُره بنحمله لبعضنا البعض !
أنا مش عاوز تكون رسالة الموضوع ده الهدف منها النقد ، لأ بالعكس أنا عاوز يكون الهدف منها الإتحاد .
يالا إبدأ من دلوقتى حالاً ، مش عاوزك تُخرج من الصفحة دى غير و إنت ناوى إنك تكظم غيظك، إنك تقابل الرأى الأخر بصدر رحب ، إنك تبدأ كلامك بالحُب و الود مع غيرك ، تحب غيرك ، تسمع لغيرك ، تحترم رأى غيرك ، تلتمس العزر لغيرك ، تستحمل غيرك .
صدقنى ده مش صعب ، إنت ليه مستصعبه ، طب جرّب كده وكل إللى عليك إنك تبقى راجل بينك وبين نفسك بعد كده راجل بينك وبين غيرك ، راجل فى مواقفك وفى كلامك و كفاية بقى نضحّك الأعداء علينا !
.
.
و إن شاء الله خير ..

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫87 تعليق

  1. اولا تحياتي لك من اعماق القلب عزيزي أبو آدم.
    ثانيا الكلام الي قال الفنان احمد مكي صحيح ولا ينقصه شئ. وكلامك ايضا صحيح اخي ابو آدم من فوقه لتحته.
    ثالثا والاهم. انا ما راح اكذب راح اتكلم بصراحه الشعوب العربيه كلها على راسي والله وانا افتخر باصلي العربي وديانتي الاسلاميه.
    لكن هناك يا ابو ادم من يجبرك على التكلم وعلى الشتم اعطيك مثال:
    عندنا هنا بدون ذكر اسماء واحد شيعي قعد يشتم بعائشه ام المؤمنين رضي الله عنها وطعن بشرفها.
    نحن اهل السنه لدينا غيرة على زوجات الرسول ص من غيرتنا عليهم اخرجنا فضائح مذهبه وبهذا نحن لن نهينه لكن نعمله كيف يحترم امهات المؤمنين.
    رابعا هناك وحدة مسيحيه دخلت على موضوع كان بعنوان هكذا ” مسلم يقتل زوجته لانها خرجت من دون آذنه ” او ماشابه لكن هكذا كان هدف العنوان دخلت وحدة مسيحيه وقالت ” هو هذا دين الاسلام دين معفن كله قتل وذبح ” يعني هذا الكلام ابو آدم اليس يقطع القلب ويحرق الدم انا رديت عليها بدينها لكن والله لم اشتمه ولم اهينه لكن حاورتها بكل ادم والمسحيين يعرفون اننا المسلمون نحترم دينهم الحنيف.
    مختصر كلامي اخي الفاضل آبو آدم انه لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم وفك الله اسر فلسطين والعراق وفرج همهم.
    وسبحان ربي لا اله الا هو العلي العظيم وهدى الله آمتنا العربيه.
    تحياتي لك يا غالي.
    اخوك مصطفى.

    1. شُكراً أخى مُصطفى على مرورك الجميل ، و تعقيباً على كلامك :
      أكيد أخى أنا مش بقولك إرضى بإهانة دينك أو بلدك ! بالعكس أنا زيّك بالظبط بغير على دينى وبلدى وبنات بلدى و أولاد بلدى و أكيد مش هسكت على إهانة إحدهم .
      بس الموضوع هنا بيناقش هو ليه الأخ الشيعى دخل غلط وشتم ! وليه الأخت المسيحية دخلت شتمت وغلطت ! و العكس صحيح .
      يبقى الناس دى جاهلة بالقيم والأخلاق ومحتاجين توعية و موضوع زى ده يُعتبر دعوة عامة لجميع الأطياف و الجنسيات علشان يبدؤا من دلوقتى ومانشُفش تانى تعليق زى تعليق الأخ الشيعى ولا الأخت المسيحية ! و أكيد يا مُصطفى لو إنت و أنا و أى حد من إللى قرأ الموضوع بدأ بنفسه أكيد هنقدر نعكس الصورة الحلوة للغير حتى لو ما قرأش الموضوع وهنقدر نوصل الرسالة كويس بالمعنى التى تحتويه 🙂 تحياتى أخى .

  2. تسلم الايادي اخي الحبيب فيب والله العظيم كلامك جواهر .بتمنى من كل قلبي انه الجميع ياخذ بكلامك بجد .الله يهدينا جميعا إن شاء ألله أرجو أن تتقبل مروري أخي ألعزيز فيب أخوك عمرو

  3. VIP ..
    لكن للأسف كُل إللى لقيته من ساعة ما عرفت الإنترنت لحد هذه اللحظة ما هو إلا حقد وشر و كُره بنحمله لبعضنا البعض !
    ————————————————————————————————
    كلامك صحيح اخي فيب 100%
    تسلم على هذا الكلام الجميل الذي يوحي الى عقلك الكبير والمثقف والكلام الموزون ..
    ياريت الجميع يكونون بمستوى تفكيرك واخلاقك وعقلك الكبير ..
    ياريت الكل يتمسك بمبدأ امة عربية واحدة ويترك العنصرية والتشدد الذي لافائدة منه غير تفرقتنا اكثر مما نحن متفرقين ..

  4. 3andak 7a9 vip fi kol kilma 2oltaha
    o lazim taghyir yibtidi min anfossna
    o da kalam yantabi9 fi kol hayatna
    moch bass fi nawaret aw ay maw9i3
    krihna min lmachakil tafha tarkin lmouhim fi hayatna o3am nitkhana2 3ala ichya tafiha.
    barka allah fik o sorry ma3andich
    arabi 3achan ykon wadi7 kalami aktar

  5. سلام لكل اللي علقوا قبلي
    شكراً VIP على كلامك المؤثر..وأرجو إن الكل يستوعبه ويحسه
    ويعرف انه مش حيجني من تعليقاته الغير مؤدبة غير كره الناس ليه
    وتفرقنا كشعوب عربية
    وإذا حكامنا مش كويسين، فلازم احنا كشعب عربي نحب بعضنا ونتحد

  6. لي رجاء تاني من معلقين نورت كلهم
    لما يشوفوا أي موضوع وعايزين يعلقوا عليه، لازم يقرأوه قبل التعليق
    لإن الأغلبية بيعلقوا على العنوان ويفضلوا يشتموا ويكون المكتوب في الموضوع نفسه مغاير للعنوان تماما.

  7. it’s hard if it’s not possible to fix what is broken
    talking is easy
    thank you any way for you good heart

  8. الموضوع والكليب روعه بس انا شايفه ان الموضوع يبدا بعدم شتم حتي الحكام وان كانو مش عجبناليكتمل الصوره وتطلع الصوره حلوه

    1. ﺭﺍﺋﻌﺔ ﻛﺎﻟﻌﺎﺩﺓ
      ﺃﺳﺘﺎﺫﺓ ﺭﺣﻤﺔ
      ﺗﺘﺠﻤﻞ ﺍﻟﺼﻮﺭﺓ
      ﺑﺤﻀﻮﺭﻙ ﺍﻟﺮﺍﻗﻲ

  9. ,,,,VIP,,,,

    مشكور جداً على كلامك انت انسان فاهم وتحب الخير للجميع باين عليك اخي فيب ……… الله يبارك ببك وبامثالك ……. انا ايضا اتمنى ان يعمل الكل بكلامك الموزون الثقيل ولانه نحن عرب ويجب ان نكون يد واحدة على الغريب وليس العرب مع العرب ……. مشكور جداً على محبتك وتعبك والله يجازيك كل خير على تعب محبتك

  10. vip
    أولا ..شكرا ع الموضوع وع الكلام الأكثر من رائع
    ثانيا.. والله بها الجريده مافيه شي أسمو أحترام لمشاعر الطرف الثاني وأنا أكلمك شخصيا لما يجي أي خبر عن السعوديه تشوف كيف السب والشتايم فيه للشعب ولبنات السعوديه وللقبائل ووووو
    ونورت تتعمد أنها تجيب أخبار عن السعوديه لهدف البلبله والفتنه لاأقل ولا أكثر
    مع العلم أني ولامرا شتمت أي دوله عربيه بالعكس كل بلد أحترمه وأنا عندي أصحاب كثير من بلاد مختلفه
    وبالنسبه لقضية مصر والسعوديه أعتقد أنت قرأت البلاوي من السب والشتم يعني حسسنوني أنو أحنا أعداء مو اخوه في الله بجد
    وأنا بس أبين لهم أنو السعوديه ومصر أكبر من كذا بس مافيه أمل كل المره المسخره تزيد أكثر وأكثر
    ونورت عاجبها هالشي
    وطبعا هذا من غير النماذج اللي شفتها بها الجريده من النفاق والكذب مستفزين لأبعد حد
    عذرا ع الأطاله بس هذا اللي موجود بها الجريده الموقره
    تحياتي لك يامحترم ..

  11. كلام رائع يا ابو ادم بس النفاق انا مش بحبو وانا قلت الكومنت دا على اليوتيوب قبل شوية باسم مستر ايمن …………
    والله كلامك مية مية وصح الف بلمية بس المفروض تقلها لنفسك انت المفروض جزائري وانت طلعت في الاعلام المصري الي بياكلك عيش وشتمت في بلدك وقلت انك ميشرفكش انك تكون جزائري اطلب الهداية ليك وربنا يهدينا كلنا

  12. اما كلامك التاني يا ابو ادم خلاني اعيد حسباتي والواحد يخجل بنفسو مش انا بس انا متاكدة انو دا احساس الكثير منا ومش هتكلم على الحروب الجزائرية المصرية ولا المغربية ولا السعودية و لا لا الي نورت شهدة ياما شرشحنى بعض ولا حروب الاديان مسلم مسيحي شيعي سني وو بجد بجد ربنا يغفرلنا ويسمحنا 🙁

  13. عجبني قول لواحد على نورت وهو يستحق الاعجاب فعلا ههههههههههههه
    مادام نحن لانكتب على اوراق قران او انجيل او كتاب سماوي منزل فلنخرج كل ما في صدورنا من غضب وحقد وانتقاد وشتم ولعن وحب ( وهنا بيت القصيد بالنسبة لي هههههههه ) كطريقة لمحاكاة الذات وبنائها وتهذيبها وتلاقح الافكار وتنافرها والوصول من خلال ذلك للصواب والتعايش في اطار الاختلاف وحب او بغض احدنا الاخر!!!! النت عالمنا الافتراضي الذي يحتمل التجريب عكس الحقيقي الواقعي فنورت وغيرها اصلا لهذا الغرض انشئت ومن السذاجة المنع او الحجز على الافكار والمشاعر لابل جريمة نقترف بغير وعي والا سيتم اخراج ذلك كله خارج النت بشكل مؤذي ومدمر نجده في شعوبنا العربية المقموعة من التعبير المفروض عليها نمط واحد حقير من التفكير !!!! الى هنا انتهى كلام فيلسوف نورت ( سلمولي عليه ) واقول هذا الصح فجميعنا نكتب باسماء مستعارة لايعرف بعضنا حقيقة بعض جاي تعمل علي ولي امر او السي السيد ….الله وانت مالك ؟ دعني احب واكره وافرح واغضب كما اريد انا ! وانت لاتتصنع القدسية انا اخاطب نفسي في النت ونورت ان شئت ترد علي افعل وان شئت تتجاهلني لاتقصر … والسلام امانة ويارب اشوفوا قبلكم ههههههههههههه واوصلوا سلامي

    1. أهلاً أخت الزهرة ،
      فعلاً إحنا ما بنكتبش هنا على أوراق قرآن أو إنجيل أو غيرها ، ولكن أوراق الدين دى بتحكُمنا و بتحد من سلوكنا سواء كُنا فى العالم الحقيقى أو العالم الإفتراضى ( الإنترنت ) !
      أفهم من كلام المُعلق إللى أعجبك تعليقه ، إن ربنا مش هيحاسبنا على غلطنا طالما كُنا نغلطه فى العالم الإفتراضى و بأسماء مُستعارة ! على من سنضحك ؟!
      أليس بكلامنا فى العالم الإفتراضى بنجرح بعض ؟ و بأذى بعض ؟ و بنشيل ذنوب و بناخد صواب ؟
      يبقى إزاى نفترض إنه عالم إفتراضى و نقول بالبلدى كده ( كُل واحد يعمل إللى عاوزه ) !
      يا جماعه ليه دايماً بترخص فى الشئ و بنرخص فى قيمتنا بطريقة غير مُباشرة !
      فى أوروبا بيستخدمو العالم الإفتراضى ده فى التكنولوجيا و الإقتصاد ، وإحنا هنا بنستخدموه فى إيذاء مشاعر بعض وبنقول الله .. مهو عالم إفتراضى بقى !
      بقى ده إسمه كلام ؟!

      تحياتى أختى و سعدت بمرورك .

  14. يسعد صباحك أخ vip
    كلامك كله صحيح رغم اني ولا مرة شتمت بلد أو شعب لأنه عندي قناعة تامة أنه نحن اخوة مهما حصل
    لكن للواقع في مواضيع عدة شتمت فنانيين أو سياسيين أو غيرها
    اكتشفت للأسف أنه نورت أخرجت أسوأ ما في داخلي وأني في حياتي العادية حتى لو غضبت لا أشتم أحد أبدا حتى أولادي الصغار وأجن اذا سمعت أحد منهم يشتم شتيمة تعلمها في المدرسة
    يمكن على الطبيعة نخجل أن نشتم أشخاص يعرفوننا ولكن بما أنه على النت لا أحد يعرفنا فنفرغ شحنة غضبنا وخاصة أنه هناك مواضيع تثيرنا لدرجة لا نملك فيها أعصابنا خاصة اذا كانت تخص الدين ونحن في النهاية بشر نخطأ ونصيب
    واكتشفت أنه كلنا عندنا نظرة معينة لشعوب دول أخرى وأننا لا نعرف الكثير حتى عن بعض شعوبنا العربية وأننا كونا رأي خاطىءعنهم لذلك ساعة ندخل موضوع ننتقدهم أسوأ انتقاد مع اننا ربما مثلهم بل أسوأ
    ولكن رأيي يجب أن يكون هناك معايير للنقد حتى في الامور الدينية وأن نعبر عن رأينا ولو بكلمات قاسية لكن دون شتم أو تجريح ويجب أن يكون هذا ميثاق غير معلن بيننا حتى لا يكره أحدنا الأخر
    في النهاية شكر لك أخ فيب …

  15. اخ نور
    كلامك صائب ورائع
    كل الذي أتمناه هو ان نستطيع التغلب على أعصابنا بالنسبة لي سأحاول لكن لن أعدكم بشئ فعندما يمس احد بلدي او شرفي او اي شئ يخصني لا استطيع ان اضبط نفسي

  16. هههههههههه اسمها نور وبتاقليها اخ طيب لوكان انور كان قلتي ستي الحجة
    يا ستار ركزي الامتحانات على الابواب يا بنتي ههههه

  17. ههههه اسمها نور وبتقليها يااخ اومال لو انور كان قلتي ستي الحجة
    ركزي يا ستار الامتحانات على الابواب يا بنتي ابقي طغتي منيح خخخخ

  18. والله merci على التوضيح يا أختي هنا مريام لتكوين انت اخ مش أخت ههههههه
    والله شفتها بشنب فكرتها راجل ههههه
    على العموم حصل خير انشاء الله ما تزعل مني

  19. الظاهر أني سانام على ipad لهذا بدات اهلوس تصبحون على خير

  20. السلام للجميع
    لو كل معلق شــغـل نفـســة بقـرآة الموضـوع وعـلق عـليه مـش ها يكـون فيه مشـاكل .
    لكن الملاحـظ أن البعـض بيـترك الموضـوع ويهتم بقراءة التعليقات الآخرى ويعـلق عليها (وكل واحد حسب طريقتة فى التعليق)
    ويا ويلك لو كان رآيك مخالف لرآية …… تبـتدى الخناقة وشوف أنت بقى
    فياريت كل واحـد يقول رآية فى المواضيع المنشـورة مـش رآيـــة فـيــنـا أحــنا !
    شـكرا لإصغائكم ..

  21. لكن للأسف كُل إللى لقيته من ساعة ما عرفت الإنترنت لحد هذه اللحظة ما هو إلا حقد وشر و كُره بنحمله لبعضنا البعض !

    من السبب يا فيب ………
    كنت اتمنى ان نسمع راى من اعلن كراهيته و اسباب تلك الكراهيه

    اليس بسبب فتاوي يا فيب سالت دماءء

    اليس بسبب فتاوي السني يقتل شيعي

    اليس بسبب فتاوي شيعي يقتل سني
    وقتل المسيحي وتفجير كنائس ايضا بسبب فتاوي

    الناس يا فيب تسمع الفتاوي وعليها تطبيق حتى بدون تفكير

    انا ما راح اتكلم عن زرع الكره والفتن من جماعة التيار الوهابي وتكفيرهم لاخر

    لالا اتقول غير موجود ………. والعراق ابسط مثال حي لك

    ………………………………….

    حتى تصل دولنا العربية بمستوى رقي دول اوربا يا فيب
    لازم تفهم شعوب العربية معنى حقوق الانسان ……… لازم تفهم معنى العيش مع الاخر وقبول الاخر لازم تفهم تحترم عقيدة الشخص الاخر مهما كانت حتى لو بدون دين ……………..

    وهذه معدومة في دولنا ……..

    لا تنسى يا فيب .. في دولنا قانون الغابة هوو الماشي

    قانون الاغلبية قانون القوي هو الماشي

    ………………………………. هنا انت رد من السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    اما عن اسلوب الحواررر وتقبل والاخر هذه معدومة ومن زمان

    لان حوار الذي يتماشى مع العرب

    نفاق

    كذب

    لف دوران

    كلام معسول

    كلام ملمق

    والسبب الاغلبية يكره الصراحة ويتجنبها …. لان يعرف انها صح لكن ما يحب يسمعها من الشخص الاخر

    ……………………………..

    صح اوربا بلد الفساد….وتقريبا الدين اخر همهم ..

    لكن في شي اسمه حقوق الانسان ………… اوربا عايشة سباق مع الريح في

    تطورر ………………….
    الشخص الاوربي من يتعامل مع الشخص نفسه
    ويحكم عليه من خلال سلوكه وثقافته وعلمه ……

    عمر ما كانت الدين محور علاقة بين الاشخاص في اوربا ……………..
    فهو اخر همهم …….. حتى لو يكون عباد بقر عادي لان في شي اسمه حرية عقيدة

    وهذه اكيد معدومة في دولنا ……..

    و لان اكيد وقتها راح يخرج شخص وويكفرهم بحجة ادلة وبراهيين

    واذااا دولنا العربية يوم من الايام وصلت رقي دول اوربا معناه في شي غلط

    في الموضوع …………………

    اتمنى تقبل الرأي والرأي الاخر ……………. هذاا ردي على الموضوع

    انتهى …………………………

    1. يااي كلو بس بأروبا
      هي الملاك والأخلاق و(السلام)
      والعرب ولاشي
      الله يهديكي يارند لاتتعمين بكلامك والدين الأسلامي هو مصدر الأخلاق بكل شي
      والفتاوى عمرها ماسالت دماء بالعكس
      أي رأي ورأي أخر داخله تشتمين وتغلطين ع أساس لازم نحترم رأيك
      أوكيه وأنا كمان عندي رأيي بأروبا بس مو حابه أقوله الحين

    2. الظاهر إن فى جُزء من موضوعى إتفهم بشكل خاطئ !
      أنا ما عملتش مُقارنة بين الدول العربية و الدول الأوروبية ! بالعكس ! ولا قولت عاوزين نوصلهم فى التقدم والرخاء !
      أنا موضوعى كان بيتكلم عن شكل العلاقة بين الشعوب العربية فيما بينهم .

      أنا لو إتكلمت عن سلبيات الدول الأوروبية هكتب مُجلدات ، بس أنا حبيت أكون حيادى شوية و قولت أنا ما صادفنيش أشوف كومنت لأوروبى بياكل فيه أوروبى مثله ، زى ما إحنا بنعمل هنا و ده بكُل بساطة راجه لهيافة المُستخدم العربى للشئ وعدم فهم و إدراك كيفية إستخدام الشئ . فقط وليس أكتر من ذلك ما كُنت أعنيه أو أقصده .

      و إنتى يا رند جيتى فتحتى موضوع و إتكلمتى فى مشاكل و تغاضيتى عن ما يخُص دينك فى تعليقك كما وضح الأخ مأمون !
      خلاص بقى المُسلم هو إللى بيقتل المُسلم !
      بقيت الفتاوى هى إللى بتسيّل الدماء ! طب وفين المسيحى من كل ده ؟!
      إنتى فى ألمانيا … صح ؟ فاكرة مروة الشربينى المُسلمة المُحجبة المصرية إللى إتقتلت ( جوة المحكمة ) من مسيحى ألمانى لكونها فقط مُحجبة ؟!!!
      عند مين العُنصرية دلوقتى ؟ من السبب فى إسالت الدماء دلوقتى ؟ محاكم ألمانيا حكمت على الجانى بإيه يا ترى ؟ طلعوله شهادات تثبت إنه مُلحد ولا ينتمى لأى دين و أخد حُمم 15 سنة سجن تقريباً لكن فى النهاية هو عايش وهى توفاها الله .
      فين حقوق الإنسان إللى إتكلمتى عليها يا رند ؟!
      أنا مش عاوز أناقشك أكتر من كده فى تعليقك علشان مناقشتى عكس أهداف موضوعى ! و تعليقك بردوا عكس أهداف موضوعى .

      أنا كنت بدوّر على الإتحاد ، مش إنى أكتب تعليق أهاجم فيه و فى أخرة كلمة ….. إنتهى !

    3. اين قا مت الحرب العالمية الاولى والثانية والتى ذهب ضحيتها اكثر من 15 مليون شخص ….!!!!!

  22. انا اوافق على الموضوع كامل مكمل ولا اعترض ولا ادين ولكن اعرب عن اسفي الشديد
    وشكرا الرأي والرأي الاخر

  23. مُصطفى ، فلسطينية وبعشق أم الدُنيا مصر ، سيرينا ، شهيرة ، رحمة ، باسم السمرى ولونك بتعاكس 🙂 ، بنت بغداد ، نايس كيوت ، كاتيا ، الزهرة ، الفلاحى ، نور ، ستار موروكو ، هنا الخطيب ، رامز ، رند ، سوزى .
    شكراً على مروركم الجميل .

      1. أسف كيوت على التأخير !
        أنا الحمد لله بخير و يارب تكون بألف خير 🙂

  24. شكراً يا فيب موضوعك صحيح ولكن عندي كلام فاستحملني …!!
    المعلّقة التي علّقت قبلي .. طبعاً وكعادتها عصبت الامر برأس الدين واقحمته في الموضوع .. وذكرت السني الذي يقتل الشيعي والشيعي الذي يقتل السني والمسلم الذي يفجّر الكنائس !!!.. طبعاً وأغفلت المسيحي الذي يُهين المسلم ..
    وهذه هي عادتها .. تريد أن تقحم الدين في كل أمر وخاصة الدين الذي لا تنتمي له وتحمله وزر كل المصايب .. وهذا من نفسيتها العنصرية طبعاً .. فالدين براء من كل هذا .. والمشكلة أنهم يحملّون أخطاء بعض المسلمين على الاسلام .. ولو فعلنا نفس الشيء معهم لاستنكروا وشجبوا ونددوا ..
    أما أنت يا أخي فيب فتقول أنك لم تر تعليقاً أو لأوروبي يشتم أوروبي آخر أو يُعيب بلده .. وكونك لم تر فهذا لا ينفي وجود ذلك .. يا أخي فيب كفانا نتخيل الاوروبيين ملائكة ونحن شياطين .. بل عندهم مثلنا وأكثر ..وذلك لا يعني أننا ملائكة أيضاً .. وما ذكرته في موضوعك صحيح بأغلبه ..
    أما لو أردنا العلاج لما ذكرته فهو في الاسلام .. لأن الاسلام هو الذي يامر بالاخلاق .. ألم يقل رسول الله ” أقربكم مني مجلساً يوم القيامة أحاسنكم أخلاقاً ” .. وانا لا أنشر مواضيعي مثل ” من أخلاق النبوة ” إلا لنقتدي بتلك الأخلاق في نورت وخارج نورت .. لأننا لو تقدينا بها صدقني سنسود العالم وسنعود إلى سابق حضارتنا وعلمنا ومجدنا ..!!
    وشكراً لك ..!!

    1. أخى العزيز مأمون ،
      تحية مرة أخرى ، و الله لم أتخيل الأوروبيين ملائكة كما توقعت بالعكس !
      أنا قولت فى موضوعى عُمركم شُفتوا أوروبى بيعاير أوروبى فى تعليقاتهم مع بعضهم كما نفعل نحن العرب ؟!
      ده مش معناه إنى شايفهم ملائكة فى كُل شئ بالعكس ، بس شايفهم أحسن منا فى النُقطة دى بيحترموا بعض فى تعاملاتهم مع بعضهم ! و بيقدروا بعض عن ما إحنا بنقدر بعض ! مع إنك مُمكن تلاقى منهم إللى بيعبد بقر أو إللى مُلحد ومالوش دين أو إللى لا يؤمن بأى عقيدة !
      يبقى إزاى إحنا العرب إللى بيجمعنا و بيحُمنا دين و ماسابش لينا أى صغيرة ولا كبيرة غير لما عرّفنا إزاى نتعامل معاها مش قادرين نحترم بعض و نحب بعض !
      ليه مش بنعمل بدينا الإسلامى إللى حثنا على الخير و الحُب و التسامح ؟
      ليه مش عارفين نتحد حتى الأن ؟ و الإجابة كانت أكيد و للأسف علشان إحنا بعيدين عن هذا الدين !!!
      اللهم ثبتنا على هذا الدين و أصلح حال أمتنا العربية .

      تحياتى أخى مأمون .

  25. أخى العزيز مأمون ،
    كعادتى دخلت شكرت جميع من مرّوا على موضوعى فى تعليق ، ومن بعدها أبدأ أعقب على كلام كل من أراد إستفسار أو ترك ملاحطة ….
    وتعليق رند لسه مجاش عليه الدور … أعزرنى أخى هكمل تعقيب على جميع المعلقين قبلها ومن ثم عليها 🙂
    يومك سعيد أخى مأمون ويومك زى العسل .

  26. مأمون ……… في شي اسمه عيب يمكن انت منك سامع به
    انا عم اتجاهل كل كلامك ومواضيعك ………….
    كرهت نورت …………. بسبب عقدك وعقد امثالك
    بسبب ترك الموضوع وملاحقة تعليقات
    نفس كلامي لو اصدر من مسلم ……………… كان الخايس غلق لسانو
    رغم انا عم اتجاهل الاغلبية لكن الى متى …………… تجبرون الواحد ينزل الى المستوى القذر ………….

    ما يحتاج اترد لاننا لسنا في صراع يا فيب

    انا احترمت موضوعك

    وانا كان هذاا ردي

    …………………….. من تعرف ان الله معناه محبه

    ومن تعرف اتحب عدوك ذلك الوقت

    يمكن راح نتفاهم

    انا اعرف رئي الاغلبية اني عنصرية ومتطرفة ويهودية

    ووشوعية وعلمانية وغيروووووووووووووو

    اسفه دخلت موضوعك ……….. كنت امقرر ما ادخل على اي موضوع من الاعضاءءء ……………….

    اتجاهل كلامي ………………….

    1. لأ واضح جداً أنك تمثلين المحبّة والدليل هو هجومك بداع وبغير داع على الاسلام .. واذا كنتِ تظنين انه بامكانك أن تتهمي من تشائين دون أن يرد عليكِ أحد فأنتِ واهمة ..
      وواضح جداً أنك تفهمين معنى أحب عدوك والدليل هو تعليقك الأخير .. والعيب والخايس وغلق فهمه وامثال هذه الكلمات التي تدل على المحبة ومحبة العدو !!!!!!! مع أني لا أعتبركِ عدواً
      قبل أن تنصحي غيرك الأجدى بك أن تنصحي نفسك ..ولا ترمينا بدائك في كل مناسبة وتنسلين ..!!

  27. سلام ابو آدم
    هل صاحب الأغنية دي بيعلق معانا في نورت ههههههههه
    شكراً على تذكيرنا بأخطائنا

  28. كيــــــــــــــــــــــفك يابو آدم رح انقل هالفيديو اعمل لو شير عندي بالفيس بوك تخيلو يا جماعو انو الأصدقاء الأصدقاء الي بيعرفو بعضهم نازليين خناقات على تفاهات
    الأمور لتصل بهم حد الزعل والخصام وشتم بعضهم ويمكن يمحوك من الأكاونت او اذا كان الأمر سياسي يمحوك على الخالص ههههههههههههههه
    مشكور فيب وطمنا على الزغنوط الصغيير بعدو بيبكي باليل

    1. فما بالكم بنورت الي أغلبنا لا يعرف بعضه الا بالإسم كان الله بالعون

    2. زى الفُل أختى ورود ، و إنتى إزايّك ؟ يارب كويسة 🙂
      الزغنطوط الصُغير بعدو بيبكى بالليل وبالنهار 🙁 النوم بالنسبالى بقى حلم بعيييييييييييييييييييييييييييد 🙂

      تحياتى أختى ، وسعدت لمرورك

  29. اخ فيب
    مرحبه وان شاءالله تكون بخير والعائله الكريمه ..
    فقط احببت ان اسلم عليك واقول لك عاش من شافك ..
    كنت اتمنى ان ادلو بدلوي واخرج ما في جعبتي من كلام حول موضوعك ولكنني احسست باني مهما كتبت او وضحت كثير من الامور فسوف لن اقنع بها اي طرف لان كما ترى كل له رأيه ومعرفته .. وملتزم في رأيه وهذا هو الحال في شارعنا العربي .. لا تفاهم لا وجود لاحترام الدين او المذهب .. ولو انت لست معي اذا انت ضدي .. واخيرا اتمنى ان لا تحرمنا من مواضيعك الحلوه دائما .. وسلام للعائله .
    كلمه اخيره
    الوطن والدين هو اغلى مايملك الانسان .. فما علينا الا احترام جميع الاديان ولنتذكر هنالك خط احمر دائما بيننا وبين ما هو مقدس ومن عند الله .

    1. أهلاً أختى نادية ، و تسلميلى على زوقك ، و يارب تكونى بخير .
      إن شاء الله خير ، و الجاى هيبقى أحسن إن شاء الله بعد أن نتقبل وجهات نظر بعضنا .

      يومك سعيد أختى الكريمة و سعدت لمرورك .

  30. نادية حبيبتي اشلونج ؟ بخير ان شاء الله
    عين العقل ان تتجاهلين محاكم التفتيش ومفتشي الناس عن اديانهم كل واحد هو حر يعبر عن نفسه وافكاره وعقائده اما ياتي واحد يريد يقمعني باسم الدين على اساس ما اقوله يخدش او يمس احد كما فيقصيدتك ليلة عشق فليروح ويمسح اية في القران تقول وغلقت الابواب وقالت هيت لك …. وكلمة هيت لك تتظمن جميع التفاصيل ولاتقولها المراة الا في تمام غنجها وههههههه وتجليها وبلوغ شهوتها نحنا نريد ان تعرض الامور كما هي وبشفافية وتناقش بعقل اذا كانت اراء او حب او مشاعر او خلافات دينية ومذهبية اما ياتي صبي يتمشيخ وهزازة خصر لتعلمنا العيب فهذا هو قمع الفكر والعيب كله فهاهي اوروبا ماتطورت الا بترك المقدسات المصطنعة واحترمت الاصيلة لاانهم يقولون حتى الوطنية هي اخر معقل الانذال وفعلا شعوبنا هلكت بحجة الوطن المقدس !!!! بينما الاسلام يقول ان المؤمن افضل عند الله من الكعبة نفسها على الاناس ان تهتم بحرية الاخرين وراحتهم والتعبير على مافي داخلهم لا قمعهم

  31. أخت الزهرة ،
    خليكى أشجع من كده شوية ، ووضحى كلامك أكتر علشان أفهم إنتى تُقصدى مين مُباشرةً .

    لكى تحياتى .

  32. السبب هو لا نعرف محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم حق المعرفة وان عرفته الاغلبية حق المعرفة تلغى هده المجادلات اللتي لا طائل منها. وتتبدل التحديات ويسقط القناع على كثير من الفتاوي هناك لا يبقى من يقول أنا لأن الأنا ليس لها مكان في سيرة نبيينا. وليس السلحفات من تقول انا

  33. جميل أخ VIP
    بأختصار سأقول رأيي بصراحة
    أخ VIP نورت تعتبر عالم عربي صغير نموذج مصغر للعالم العربي الخارجى..هنال البعض والكثير منهم ولا نستطيع أخفاء هذا. هؤلاء يكرهون كل ما هو مختلف عنهم..وأذا السنى يا أخى يكفر الشيعي والأثنين مسلميين ما بالك بمسلم ومسيحي أو يهودى وليس الدين فقط فكما أنت ذكرت أختلاف البلدان أو الرأى أو حتى التفكير
    هؤلاء هم العرب أخ VIP وأنا واحد من العرب لا أنكر هذا ولكن مهما فعلنا سيظلون يسبون ويشتمون بعض لمجرد الأختلاف في أى شئ.. وبالنسبة لى علي قدر ما أكره العيش بالغرب علي قدر ما أحب الأحترام المتبادل في الغرب مهما كان رأيي أو تفكيرى أو دينى أو بلدى فأجد الأحترام بكل دول الغرب مع العلم أن ليس عند الغرب دين عكس العرب ولكن من الواضح أن العالم أصبح يحكمه القوانين الأرضية أكثر من قانون الله وهو الدين
    ومهما قلنا وكتبنا لن نصل لحل أبدا لأن مشكلتنا نحن العرب عدم التفاهم وهذا ليس تشاؤم أخ VIP ولكن هو حقيقة نتجت عن صراعات طويلة وجدنا في نهايتها طريق مسدود
    الحل بالنسبة للعرب جميعا فى رأيي هو الألتزام بالدين لأن الله في جميع الأديان يُحرم السب والشتم وتكفير الغير ,فأذا مثلا أنت مسلم فألتزم بأسلامك وليس لك شأن بدين أو بلد أو تفكير الغير وكذلك بالنسبة للمسيحي فصدقنى أخى أذا الكل ألتزم بدينه فلن نكون كذلك أبدا
    الدين معاملة وتطبيق أخ VIP وليس كلام وشعارات وحفظ أيات وخلاص
    وأستغل الفرصة بعد أذنك أخ VIP وأوصل سلامى ل نادية وكيوت وسمر وكاتيا ورند ومي وكل الأخوات العزيزات
    وتقبل مرورى

    1. ياااهلا وغلا بجو أنت نورت نورت
      أخبارك ياطيوب ؟؟
      عرفت المقوله اللي تقول (أتفق العرب ع الا يتفقوا)
      هذولي قوم نورت الموقره

  34. الرجاء من المعلقين الي فوق لا يقعدون يتفلسفون وهم لا يعرفون شئ عن المسلمين فيا ريت يبعدوا عنهم.
    ” وأذا السنى يا أخى يكفر الشيعي والأثنين مسلميين ما بالك بمسلم ”
    كيف نكفر الشيعي وهو يقول ” اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله ” هذا هو عدم الفهم بعينه.
    كل من كفر شخص يقول ” اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله ” فهو كافر لان اي شخص يقول :
    ” اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله ” فهو مسلم غصب عن عين الي يرضى والي ميرضى.
    لكن نحن ننتقد مذهبهم الذي قائم على هتك اعراض امهات المؤمنين وشتم الصفاحه لا اكثر.
    والعرب ينصلح حالهم اذا بدأوا باصلاح انفسهم.
    وشكرا.

  35. جو
    مرحبه .. ان شاءالله تكون بخير وعافيه .. واطلب من الله ان تنتهي من الامتحانات بتفوق وتعود تنور نورت .. شكرا جزيلا على سؤالك .. ابن الاصول .

  36. جو ..
    احلى مساء ارسله لك عبر صفحات نورت ..
    شكرا لك على سلامك ياطيب ..
    كل الذي قلته يدل على اخلاقك العالية ورجاحة تفكيرك ..
    الالتزام بالدين شيئ رائع سواء عند المسيحيين او عند المسلمين وحتى عند اليهود .. ولكن الالتزام بالدين يختلف عن التعصب بالدين والتشدد به لان التعصب بالدين بجميع الاديان يخلق الكراهية والحقد للاديان الاخرى ..
    كل شخص عليه فهم دينه بالمعنى الصحيح حتى يعم الحب بقلبه تجاه الاديان الاخرى ..

  37. في اي بي شايفة مش بين الدول او الشعوب العربية بس دا بقي بين الشعب الواحد لحظتها بعد الثورات للاسف. شكرآ في اي بي موضوع مهم المناقشة فية …….

  38. ننوسة العزيزة ..
    ازيك ياصديقتي الغالية ..
    انا كمان مشتاقتلك كثير ..
    طمنيني عنك يارب تكوني بالف خير ..
    نفسي ازور مصر الحبيبة واهلها الطيبين وازورك انت كمان لانك احلى مصرية بمصر كلها ..

  39. السلام عليكم
    VIP
    رند .. مي .. ننوس .. ناديه .. مصطفى .. كيوت .. سوزي .. نور .. بنت بغداد .. رحمه ..
    وعلى من اتبع الهدى ..
    ..
    شكرا اخي فيب على مشاركاتك الطيب
    تحياتي واعتزازي ..

  40. شكرا كتير vip يارب تكون رسالتك دي صحوه كل العرب علشان فعلا نكون ايد واحده ضد اي ظلم او عدوان

  41. حلم من مجموعة احلام الوطن العربي الذي ربما سوف يتحقق يوما شكرا جزيلا لكاتب الموضوع وبسال نفسي لسا في ناس كدا

    1. أيوه أختى مُغتربة الصين ،
      لسه فى ناس كده و جوّاهم أكتر من إللى قدرت أقوله فى الموضوع كمان .

  42. هوارى حبيبتكم الجزائر ، بيروت ، فاتى ، جو ، نادية ننوسة ، كريم ، مُتيّم الحُب ، سندريلّا ، وردة ، مُغتربة الصين .

    سعدت بمروركم ، و آدام الله بيننا الأخوة .

  43. أعجبتني طريقة كلام المغني يتكلم بحسرة !!!
    هذا واقعنا المرير للأسف يعني هل نحن ولدنا هكذا بالفطرة أم تربينا عليه أم نحن نتلذذ بهذه الساليب ولله أسئلة كثيرة لا أجد لها جواب ولن أجد لها جواب هنا لأننا كلنا لمعنيون وكلنا عرب …أختم بالعنوان وأقول… إن شاء لله خير… شكرا لك أخ vip موضوع في الصميم..
    والسلام عليكم.

    1. و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته أخى يوسف ES
      عاش من شافك يا راجل ! إنت فين من زماااان !
      يارب تكون بخير 🙂

      1. بخير ولحمد لله أخي فيب… موجود أخي لكن مشاغل الدنيا وخداني شوي ..ولله أنا أيضا مسرور للكلام معك أستاذنا المحترم فيب.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *