مرسلة من vip

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،
كيف الحال ؟ يارب تكونوا بخير …
تعالوا نسمع الأغنية بعدين نكمل كلامنا

سمعتوها ؟ … طب إيه رأيُكم ؟ … مكسوفين صح ؟ كل كلمة قالها فى الأغنية صح 100 % بل النسبة تعدى الـ 100 % كمان ! مع إنى شايف إنه كان حنين شوية فى التعبير عن إللى بيحصل بين الشعوب العربية لأن إللى بيحصل فى الواقع أكتر بكتير من إللى صورته كلمات الأغنية !
تعالو نتكلم على نورت مثلاُ كـ جريدة بتضُم مُعجبين من مُختلف البُلدان العربية ، لما تُنشر موضوع عن بلدٍ ما إيه إللى بيحصل ؟
بنلاقى ” مُعظم ” مش هقول ” جميع ” مُعلقين الدول الأخرى نازلين هرس و عجن فى البلد و ردح لشعبها و هاتك يا تقطيع فرو ! و إللى يقوله ياللى بلدك ما عرفش إيه ، و التانى يرُد عليه أسكت ياللى بلدك مشهورة بـ إيه ! لحد مالكلام يطول بنات البلد و شرفهم ويفضلوا يطعنوا فى شرف بنات بلدهم !
مش عارف ليه إحنا كده يا جماعة !
خلافات فى الدين …….. ياما إختلفنا ما بين مُسلمين و مسيحيين ، سُنّة وشيعة !
خلافات فى الجنسيات …. ياما قطّعنا بعض !
خلافات فى الإهتمامات …. ياما بهدلنا بعض ! أصل فولان بيشجع الريال و علّان بيشجع البارشا يبقى إزاى نحترم وجهة نظر بعض من غير ما نقطّع بعض علشان نعبّرعن حُبنا للفريق المُفضل لدينا ، و قيس على كده الإهتمامات بالفناننين وبالفنانات و هكذا !
ليه دايماً بنهاجم بعض ؟ ليه دايماً ما بنحترمش وجهة نظر بعض ؟ ليه ديماً رأى المُستمع هو إللى صح ، علشان رأى المُتكلم مُخالف لرأيه ؟!
ما أفتكرش فى مرة إنى قريت كومّنت لـ أوروبى بيشتم فيه أوروبى ، و بيقوله أصل إنت ألمانى و أنا فرنساوى ! أسكت ياللى بنات بلدك بييجوا عندنا وبيحصلهم إللى بيحصلهم ، والتانى يرد عليه ويقوله أسكت ياللى بلدك بتستورد من عندنا كذا وكذا وكذا يا فقير ياإبن الشحات !
بجد يا جماعة فى حد منكم صادفه إللى أنا بحكيه ده ما بين الأوروبيين و بعضهم ؟!
دخلت من فترة وقريت التعليقات الخاصة بالقضية المصرية السعودية الأخيرة ! و إشمئزيت من التعليقات ، ناهيك عن القضايا الاخرى إللى بين الدول و بعضها غللى الشعوب بتاكل فيها بعض على الإنترنت ! ، هو مش إحنا العرب إللى بيجمعنا ( دين ) و ( لغة ) و ( دم ) و ( لون ) ! إزاى كده مع بعضنا !
.
هـ أحكيلكم على حكاية حصلتلى و أنا فى أولى ثانوى ، كان عندى حصة عربى و المُدرس كان غايب فى اليوم ده فـ بعتولنا أستاذ ( إحتياطى ) ، المُهم لقيت صاحبى إللى جانبى فى الدكة ” الله يمسيه بالخير ” طلّع ورقة وقلم رُصاص و فضل يرسم المهم بعد ما خلص بصيت على إللى رسمه لقيته راسم أعلام الدول العربية كلها على شكل مُربع فى شمال الصفحة ، و علم إسرائيل على يمين الصفحة ، وطالع دراع إنسان من المربع إللى بيشكل أعلام الدول العربية و ماسك عود كبريت موّلع وبيحرق علم إسرائيل و مكتوب فى أعلى الصفحة ( الحلم العربى ) ، قُمت إبتسمت كده بسُخرية وقولتله ( الـ حلم ) !! خلاص خلتوه حلم ! قالى آه حلم ، قولتله ليه يعنى للدرجادى ! يا إبنى إسرائيل دى ( تدّك ) فوق دماغها من أقل دولة عربية فى الوطن العربى ، الموضوع مش محتاج حلم !! وكُنت ساعتها خد عندك بقى أبييييييييييييييض خالص فى السياسة و كبيرى أعرف أن علم مصر لونه احمر و أبيض و أسود و فى نسر فى النُص ، ولا حتى كنت أعرف أن فلسطين مُحتلة !
لكن لما عرفت و دوّرت و إحتكيت … فهمت معنى ( الحلم ) إللى صاحبى كان يقصده ، عرفت إنه فعلاً حلم ! بس أنا لسه عن رأيى و مستهيف إسرائيل و بقوللكم تعالوا بقى نخليه حقيقة و ما نفقدش الثقة فى بعض !
مع بداية معرفتى بالإنترنت و أنا كل إهتماماتى وتطلعاتى إنى أحتك بالمُنتديات إللى فيها عرب أو جنسيات مُختلفة ، لحد ما عرفت نورت بالصُدفة فى 2008 ، و من الأسباب الرئيسية إللى خلتنى أستمر مع نورت إنها بتضُم جنسيات مُختلفة زى ما كُنت بتطلّع .
كان هدفى من كده هو إنى أعرف الناس دى بتفكر إزاى ، الناس دى بتسمع لبعض إزاى ، الناس دى شايفانا إزاى و شايفين بعضهم إزاى ؟ يعنى مُمكن أختصر كلامى فكونى كنت بدوّر عن ” تبادل الثقافات ” ، لكن للأسف كُل إللى لقيته من ساعة ما عرفت الإنترنت لحد هذه اللحظة ما هو إلا حقد وشر و كُره بنحمله لبعضنا البعض !
أنا مش عاوز تكون رسالة الموضوع ده الهدف منها النقد ، لأ بالعكس أنا عاوز يكون الهدف منها الإتحاد .
يالا إبدأ من دلوقتى حالاً ، مش عاوزك تُخرج من الصفحة دى غير و إنت ناوى إنك تكظم غيظك، إنك تقابل الرأى الأخر بصدر رحب ، إنك تبدأ كلامك بالحُب و الود مع غيرك ، تحب غيرك ، تسمع لغيرك ، تحترم رأى غيرك ، تلتمس العزر لغيرك ، تستحمل غيرك .
صدقنى ده مش صعب ، إنت ليه مستصعبه ، طب جرّب كده وكل إللى عليك إنك تبقى راجل بينك وبين نفسك بعد كده راجل بينك وبين غيرك ، راجل فى مواقفك وفى كلامك و كفاية بقى نضحّك الأعداء علينا !
.
.
و إن شاء الله خير ..

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫87 تعليق

  1. عندك حق في كل كلمه قلتها يا أخ vip و ربنا يهدينا كلنا ونترك التعصب اللي كان من سمات العرب في الجاهليه و للأسف نتيجه لبعدنا عن تعليمات ديننا الحنيف رجعنا تاني زي الجاهليه بس ألعن شويه

  2. عمرك طويله اخويا VIP
    لسى جايبه سيرتك مع الأخ رامز بصفحة عموره دياب… بالخير طبعا

    بالمناسبة قرئت هاد الموضوع يوم ما نزل فعلا ان شاء الله خير!

    1. أهلاً أختى جراع ،
      يارب تكونى بألف خير ، هروح أقرى موضوع عمرو دياب حالاً 🙂
      و فُرصة سعيدة أختى الكريمة .

      1. مثل العادة دايما لبق ماشاء الله
        عساك تكون دايما بخير اخي فيب..

        1. أحرجتينى بذوقك ، و دورّت على الرمز بتاع المكسوفين ومش عرفت أعمله ! إعتبرى الرمز ده 🙂 بتاع المكسوفين

  3. اذا كان ده شكل الكسوف يا محلاااه
    لووووول
    اختم تعليقاتي بك عزيزي
    نستودعكم الله

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *