التاريخ: الثلاثاء الموافق 27/11/2012.
المكان: ميدان التحرير، وميادين التحرير فى بعض محافظات جمهورية مصر العربية.
طبيعة الحدث: تظاهرة فى حب مصر.
السبب: اسقاط الإعلان الدستورى المحصن الذى اصدره الرئيس بحجة حماية الثورة.
الهدف: ممارسة حق من حقوق المصريين فى التعبير عن غضبهم وخوفهم على مصر بطريقة سلمية... وحماية ثورة مصر من الإختطاف على يد فصيل يحكم باسم الثورية.
هوية المشاركين: مصريون- ثوار- احرار-
اهم شعارات المهمة: * بيع بيع بيع بيع… بيع الثورة يا بديع.
- سقط يسقط حكم المرشد.
- عيش، حرية، اسقاط التأسيسية.
ملحوظة:
هذه الصفحة ستكون صفحة لتوثيق اهم المحطات السياسية التى تشهدها مصر وتعيشها حاليا، وكل ما ستشهده الساحة السياسية المصرية من حراك سياسى وشعبى فى الفترة القادمة.
http://elwatanmedia.sarmady.net/Banners/2.jpg
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TGDJqQt_DIk
ورددوا هتافات “يسقط يسقط حكم المرشد” و”الشعب يريد إسقاط النظام” و”الشعب يريد إسقاط الإخوان” وبالطول بالعرض هنجيب المرسى الأرض” و”مهما تقتل مهما تبيع مش هنسلم يا بديع”.
وقالوا: “عبد الناصر قالها زمان الإخوان مالهمش أمان” و”الحكومة المفترية ضد مطالبنا الثورية” و”أحلف بسماها وبترابها المرسى هو اللى خربها” و”يا بديع قول للعريان الشباب رجعوا الميدان”.
تعالت الهتافات في ميدان التحرير عقب صعود بعض القساوسة الأقباط للمنصة الرئيسية بالميدان ،وهتف المتظاهرون “مسلم ومسيحي إيد واحدة”.
ومن ناحيتهم رفع القساوسة المصحف والصليب معا من أعلي المنصة الرئيسية،مؤكدين أنهم عاشوا وسيموتون علي أرض مصر وأنهم أتوا للميدان بصفتهم مصريين وليس أقباط.
ومازال الفنان علي الحجار يواصل حفلته الغنائية بميدان التحرير وسط ترحيب وتصفيق حاد من المتظاهرين.
http://www.el-balad.com/upload/photo/news/32/6/360x232o/970
شكراً للجميييييع، لكل من علق، أو ساهم بنشر خبر… وبالتحديد الاخ خالد، غير معروف، واحمد… ونهى العزيزة.
نهى انا ماكونتش قادرة ادخل اليوم لظروفٍ ما، بس قولت ادخل اعمل اب ديت للاخبار ههههه بس دلوقتى اقدر اتغيب براحتى، ورايا نهى تقوم بالواجب وتسد مع اختى رياااااا الشهيرة بشيررررى ههههه
عينك انت وشيرين رئيس مجلس ادارة الصفحة 🙂
تحياااااااااااااااااااااااااتى.
أبــــــــرز أحداث الخميس 30/12/2012
*انضمام مستشار الرئيس مرسى المستقيل لـ”جبهة الإنقاذ الوطنى”:
وصل منذ قليل سمير مرقص مستشار الرئيس المستقيل على خلفية رفضه للإعلان الدستورى الذى أصدره الرئيس محمد مرسى منذ أيام، إلى مقر حزب الوفد لحضور اجتماع جبهة الإنقاذ الوطنى.
*واشنطن: نحث حكومة مصر على احترام آراء المواطنين بشأن “الدستورى”:
قالت المتحدثة باسم الخارجية الأمريكية فيكتوريا نولاند، إن بلادها تتابع بعناية شديدة تطور الوضع فيما يتعلق بالدستور والقرارات التى صدرت فى مصر مؤخرا، مشيرة إلى أن هناك آراء قوية واضحة بين المصريين بشأن مضمون مسودة الدستور والعملية التى تتم معالجته بها.
وقالت نولاند فى تصريحات للمتحدثة خلال المؤتمر الصحفى للوزارة فى تعليقها على الموافقة على مواد الدستور، إن واشنطن تواصل حث الحكومة فى مصر على احترام آراء جميع المصريين والسماح بالاحتجاج والمعارضة السلميين والشفافية”.
*العفو الدولية تدين مسودة الدستور وتعتبره مخيباً للآمال:
وصفت منظمة العفو الدولية مسودة الدستور المصرى الجديد الذى أقرته الجمعية التأسيسية صباح اليوم الجمعة، بأنه “خيبة أمل كبيرة” بالنسبة لمعظم المصريين وأنه “لا يرقى إلى المستوى الذى يمكنه فيه” حماية حقوق الإنسان.
وقالت حسيبة حاج صحراوى، خبيرة منظمة العفو الدولية لشئون الشرق الأوسط وشمال أفريقيا “هذه الوثيقة، والطريقة التى تم بها تبنيها تأتى بمثابة خيبة أمل كبيرة لكثير من المصريين الذين نزلوا الشوارع للإطاحة بـ(الرئيس السابق) حسنى مبارك والمطالبة بحقوقهم”.
وناشدت منظمة العفو الرئيس محمد مرسى “إعادة عملية الصياغة والاستفتاء إلى المسار الصحيح وهو المسار الذى يضم جميع قطاعات المجتمع ويحترم حكم القانون بما فى ذلك الدور الحيوى لسلطة قضائية مستقلة ونتائج يتضمنها دستور يحفظ قيم حقوق الإنسان والمساواة والكرامة للجميع”.
أبـــــــــــــرز عناوين الساعة:
*جبهة الإنقاذ الوطنى” تصعد احتجاجاتها ضد الإعلان الدستورى.. وتدرس الزحف لقصر الاتحادية.. وتكلف قياداتها ورموزها بالمحافظات للتمهيد للعصيان المدنى.. وتؤكد: إصرار مرسى على موقفه يضرب شرعيته فى مقتل.
*معتصمو التحرير يواصلون تظاهرهم ضد الإعلان الدستورى، ووقفات بـ”محمد محمود” للمطالبة بالقصاص.
*البرادعى وصباحى وموسى يعلنون الاعتصام فى الميدان.
*وخالد على يطالب عمال مصر بالعصيان المدنى.
*عمرو موسى ينفى شائعة وفاته فى الميدان.
*متظاهرون معارضون يرشقون بعض مقرات الاخوان بالحجارة فى بعض محافظات مصر.
*خروج مظاهرات مؤيدة للاعلان الدستورى فى الاسكندرية، وأسيوط، ومرسى مطروح.
*خروج مظاهرات معارضة للاخوان والدستور فى: الاسكندرية وأسيوط، والسويس، والمحلة، والشرقية.
*القبض على عاطل بميدان التحرير، واتهامه بمحاولة قتل حمدين صباحى.
*محللة سياسية إسبانية: “مرسى توج نفسه فرعوناً جديداً بالإعلان الدستورى.. والمصريون سلموا بلادهم للإخوان.. وتمرير الدستور بهذا الشكل لا يليق بمصر بعد ثورة يناير”.
*تحطيم واجهة حزب الحرية والعدالة بدسوق وفشل محاولة اقتحامه.
*الشيخ حسان: “مصر وطننا والحوار سبيلنا ويجب الاتفاق حول مصلحة البلاد”.
*عمرو حمزاوى: “سيسقط الاعلان، ولن يمر دستور الإخوان.
*النور ينظم مسيرة من مسجد الاستقامة لـ”نهضة مصر” لدعم الرئيس.
*متظاهرون بالأقصر يرشقون مقر الحرية والعدالة بالحجارة.
*الاخوان يسلمون مقراتهم فى مدينة المحلة للأمن لحمايتها، بعد محاولات اقتحامها.
*غداً مليونيتان لتأييد مرسى، إحداهما بالقاهرى الكبرى، والأخرى بالصعيد _محافظة أسيوط_
*
قالـــــــــــــواْ:
*هيكل: الإسلام السياسى لا يقبل مبدأ الاختلاف الفكرى
الإخوان لا يستطيعون تقديم مبدع كبير.. وأزمة تيارهم غياب «مجال الحوار».
*رئيس الأصالة السلفي: متظاهرو التحرير «مأجورون» وتقدم لهم وجبات «كنتاكي».
*العريان: الموافقون على الدستور خير الناس ومثواهم الجنة.
*الخرباوي: ميليشيات الإخوان تضم مائة ألف شاب مدربين عسكريًّا سيتم استخدامهم لمواجهة معارضي مرسي.
*طارق الزمر: لو القضاة امتنعوا عن الاشراف على استفتاء الدستور،من حق مرسى اصدار اعلان دستورى جديد ليشرف الدعاة على الاستفتاء، فالقضاة ليس لهم دور فى السياسة ولكن الدعاه لهم دور الان.
فاتي ما وضع ميدان التحرير بالنسبه للمُعارضين , هل هُم مجموعه كبيره الان المُتواجدين فيه ؟؟
جانب من تظاهرة اليوم
الصورة دى من اربع ساعات تقريباً.
يعنى ايه ما وضعهم؟؟؟؟
لا الاعداد قلت دلوقتى، والاعداد القليلة المتواجدة الان يا عمرو هاتعتصم فى الميدان وهاتبات فيه، وعلى رأسهم البرادعى وصباحى.
البرادعي ابن امريكا يا فاتي , لقد راينا شخصيته الضعيفه حينما كان مدير للطاقه الذريه , فهو كان من خيرت المُسيرين لدي اسرائيل وامريكا , أعجب من تاييدك لهُ
غير صحييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييح.
كفاكم تشنيييييييييييييييييييييييييييع يا عمر.
لو البرادعى ابن امريكا… فمرسى امريكا واسرائيل راضين عليه، وبقى الصديق الوفى.
فاتي اين كُنتِ عندما كان البرادعي مدير الطاقه , هل البرادعي جدير ان يحكم بلد بحجم مصر؟؟؟
جدير او غير جدير فنحن من نحكم يا اخ عمر.
على الاقل مش هايطلع ييخطب فى جماعته ويقول مثل ما قال مرسى عبارات كـ”يروحوا فى حارة مزنوقة”… “وبالاحضان”، وبالحب.
هاذا الكم من المُعارضين وغداً مُظاهرات تأييد للرئيس مُرسي , الله يستر بكُم من بكرا
ربنا يستر يا عمر… دلوقتى فيه خبر على الفيس بيقال انه على لسان محمود سعد:
يافطه كبيره لاهالي الجيزه تمنع دخول الاخوان المسلمين
يافطه كبيره ببولاق الدكرور احنا مستنين الاخوان المسلمين
الله اعلم هل الكلام ده حقيقى ولا لا!!!
شيرين تعالى يا بنتى، بما انك من سكان الجيرة حيث مظاهرات الاخوووان اليفط دى موجودة فعلاً؟؟؟
خبر غير مؤكد، ورد منذ ساعتين:
*الاسكندرية الان:
مدرعات الشرطة و عدد ضخم من قوات الامن المركزي تقوم بتأمين شامل للمعتصمين في سيدي جابر، وتوافد اعداد هائلة من جميع انحاء الاسكندرية للتضامن مع الثوار و غلق كامل لشارع ابو قير كخطوة تمهيدية للتصعيد.
فاتي الا يوجد بين المُتظاهرين من فلول النظام السابق بميدان التحرير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قولى مين هم الفلول اللى شفتهم علشان اجاوبك.
ولو على فلول ميدان التحرير… فالفلول الحقيقيين متواجدين فى حكومة قطونيل.
بقولك السؤال ده جاوبت عليه الاخ صابر فى نفس الموضوع، بس هاتلاقى الاجابة مفصلة فى الصفحة رقم (1).
إلى الأمام يا دكتورمرسي و لا تأخذك في من يريدون تدمير البلاد لومة لائم
غدا المليونية الحقيقية وسنري المصري الحقيقي إبن ثورة ٢٥ يناير وليس شرذمة الفاجرات والعاهرات وبعض عرائس القراقوز الذين نزلوا فقط للتحرش بالفاجرات وهم يعلمون أن الميدان أصبح ساحة للرذيلة بعدما كان ساحة للإستشهاد والشهداء والله سيتم تطهيره قريبا من دنسكم يا أعداء الثورة
اخرس يابو ياسر ياك لب
ايه الوقاحة وقلة الادب دى يا ابو ياسر يا جزائرى.
والله العظيم انتم ناس لا عندكم دم ولا اخلاق ولا ادب ولا اهلكم عرفوا يربوكم… لحد امتى هانفضل نستمع لوقاحتكم ونسكت… ولما نتكلم البعض يزعل ويقول مش عايزنا ننعلق على موضوعات مصر.
احترم نفسك يا وقح، وخاليك فى بلدك… اخس عليكم وعلى اادبكم منتهى الوقاحة والعهر الاخلاقى بصراحة.
فاتي اعتقد ان الأخ أبو ياسر قصد الفنانين بتعليقه , والله اعلم , اقرئي تعليقه مره اُخرى
اذا كان مؤيدى مرسى من العرب والمصريين بمثل هذه الاخلاق والانحراف والانحلال الخلقى والاخلاقى… فنحن لا نريد وسخكم يا متاجرين بالدين.
ابو ياسر يا جزائرى خاليك فى بلدك احسن، وحسبنا الله ونعم الوكيل فيك.
فاتي اعتقد بأن تعليق ابو ياسر كان مُوجه للفنانين أقصد على عنوان الموضوع
خاليك صادق شوية يا اخ عمر، عيب الوقح ده شتمنا علنا، فى موضوعى… فلماذا التبرير؟!!!!
ايه احنا ملطشة لكل اللى مايسوش… والله من فى التحرير اشرف من ابو ياسر وغيره من اصحاب النفوس الخربة.
يا اخ عمر قول الحق مرة، واقرأ تعليقه كويس… ولا خايف تقوله الحق وتتشتم؟!
ام حاتم، تسلمى… انت فعلا ست بميت راجل.
لا يا فاتي مو خايف انشتم ولا خايف من احد لكن نورت مثل الشارع وكُل واحد قادر على الكتابه بها فهي ليس حكراً على أحد ولو مسكت بهذا وذاك فساقضي وقتي بالصياح والشتم .
قُلتي لي قول الحقيقه ولو مره واحده !!! فاتي أنا مُقتنع بما اقول وأحس بهِ .
تحياتي فاتي
فاتي أختلطت علي الأمور بين موضوعك وبين موضوع وفاء عامر , أعتذر على السهو
فاتي الأفضل أن أخرج من الموضوع ولنا كلام أخر , لكن أتمنى الخير لكُل أهل مصر
فعلاً يا فاتي دون مزح لاحظت إنك غائبة لذلك حاولت ارقع النقص ما تخافيش وراكي رجاله هههههههههههههه
لا تهتمي بمن يحاول ان يستفزك حاولي تستوعبي الناس مهما كانت مختلفة عنك يا أمورة ما تاخديش في بالك
يا نهى تحياتى.
استوعب الناس لما يكون عندهم اخلاق، مش عديمى الاخلاق زى الحيوان ده.
ههههههههههههههههههههههه مصر رغم الأزمة تعيش ايام عظيمة تصنع تاريخها بنفسها بيتهيألي الناس غضبانة بس مش يائسة
لا مافيش يائس يا نهى الحمد لله، لكن فيه خووف على بلدنا ومستقبلها.
كان نفسى تكونى فى مصر، وبالتحديد فى التحرير وتشوفى الاجواء الحماسية عاملة ايزاى.
وانتى شايفة الانسان البسيط جنب الغنى، المتعلم والمثقف والامى، الشباب والبنات والنساء والشيوخ، حتى الاطفال اللى جايين مع اهلهم والاسر اللى خارجة لانها خايفة على بلدها.
اجواء جميلة بجد.
*أعلن محمود أمام، أمين الإعلام بحزب الحرية والعدالة بالسويس، أنه تقرر سفر 40 أتوبيسًا، غدًا السبت من جميع التيارات الإسلامية للمشاركة فى مليونية تأييد الدكتور محمد مرسى رئيس الجمهورية أمام جامعة القاهرة.
وأضاف: “من المقرر أن تشارك فى المليونية الدعوة السلفية والرابطة العلمية وحزب البناء والتنمية، مشيرا إلى أن العمل بحزب الحرية والعدالة يسير بصورة طبيعية وسط سياج أمنى منذ الجمعة الماضية والتى شهدت أحداث الهجوم على مقر الحزب.
وأكد أن جميع التيارات الإسلامية المؤيدة للدكتور محمد مرسى فضلت عدم النزول فى مليونيات تأييد بالسويس لعدم الاحتكاك بالمتظاهرين المعارضين.
كانت الدعوة السلفية وزعت بيانا، اليوم الجمعة، يتضمن دعوة المواطنيين للمشاركة فى مليونية التأييد، بهدف التأكيد على الشرعية والشريعة وتأييد الرئيس مرسى فى قراراته، وأن القوى الإسلامية وافقت على المادة 202 رغم معارضتها عليها سابقا لتمرير الدستور وعدم تعطيل صدوره.
البلاد ذاهبة الى ازمة اقتصادية كبيرة وربما حتى الافلاس والحرب القادمة ليست حرب ميدان او غيره قد تكون حرب الجياع مصر تحتاج الى الهدوء واعطاء هذا الرجل وغيره فرصة رغم اننى لست من مؤيديه لكن بالنظر الى ظروف البلاد فهناك اولويات فالبلد غير مستقر لا اقتصاديا وسياسيا ولا حتى اجتماعيا على المصريين التنازل قليلا للخروج ببلدهم من ازماته بدل من تعطيل المصالح العامة وتدمير ما تبقى من الاقتصاد الوطنى …………………………الجزائر
والله يا كمال اغلب كلامك صحيح , لكن رد بالك فاتي اليوم مسكره معها , تحياتي
صح ميه الميه
اول مرة اتفق معك
الرجل ستنتهي فترة رئاسته بعد ثلاث سنوات من الآن الصبر زين و حمل الرجل ثقيل جداً الله يعينه
انت بتضحك على نفسك يا malex يااهبل واللا ايـــــــــــــه
وش قصدك يا ام حاتم ؟
اذا على كلامي فهو عين العقل انتم تجرون البلاد بعيداً و المستفيد الوحيد هم الأحزاب و مناوئي مرسي و اذا كان على اسمي فهذا تغيير بسيط و الأسم هو هو ما تغير مالك بس اختصرته
و بدون شتائم رجاءً ما كان في داعي لكلمة اهبل
هاها تحياتى لك يا أبو ناشى ولمالك ولفاتى ايضا ………………الجزائر
استغفر الله العظيم و اتوب اليه!
هي الجيزه حكر على المعارضين؟ ألم يحتل المعارضين ميدان التحرير؟ ألم يكن من المقرر ان تقام مليونية الاخوان في ميدان التحرير ثم غيرت لمدخل الجامعة لتفادي الاضرار و حقنا للدماء؟! قليلا من الانصاف رجاءا!
ارى ان المعارضون هم من يستفزون الاخوان انتظارا لردة فعل سيئة و عنيفة حتى يستعملونها ضدهم، بربكم هل هذه اعمال شريفة؟!
اللهم انصر الاسلام و المسلمين و عليك بأعداء الدين حتى و إن كان من من نحسبه شريفا و مخلصا و باطنه نفاقا.
الاسلام منصور، والمسلمين منصورين يا Unknown .. والمتاسلمين من اخوان وغيرهم ليسوا هم الاسلام، ولا يمثلون الاسلام.
الاستفزاز هم من بداوه واستفزوا الناس باعلان غير دستورى، ودستور مهلهل غير مسلوق.
اللهم احفظ مصر من هؤلاء المتاخونيين المتاسلمين تجار الدين.
هذا ما قصدته من دعائي. اي ان كنا مخدوعين فيهم الله لا ينصرهم و لكن في تقديري هم لم يخطئو بعد و التعديل كان حتمي في هذه المرحلة
في خصوص الصورة التي نشرتيها من الجيزة اراها فعلا انها تسيء للمعارضة. لانها تبين نفاقها فمن جهة يعارضون قرارات رئاسية المنتخبة شرعيا و من جهة يمنعون حق التظاهر سلميا لمواطنين مؤيدين لسلطة شرعية، فأين الديمقراطية و حرية الرأي اللي قرفين العالم بها؟! الا اذا سحبتم الجنسية المصرية من الاخوان و اسقطتم كل حقوقهم اذن فلا حرج
كيف لم يخطئوا بعد؟؟؟
الم يخطئوا حينما وضعوا ايديهم بايدى العسكر فقط لمصالحهم؟!
حينما جيشوا البسطاء للتصويت بنعم بدعوى انه الخير للاسلام؟؟
الم ينقدوا عهودهم ووعودهم؟؟؟
الم يتهموا خصومهم بالكفر والعلمنة والتمويل من الخارج؟؟
اتهموا الشهداء فى محمد محمود بانهم بلطجية… وغيره كتير.
طيب انت بتقول التعديل كان حتمى فى هذه المرحلة… ليه؟؟
ممكن تقولى ليه؟
دول اهالى منطقة الجيزة على فكرة… السكان.
وبعدين زعلان من يافطة وبتقول انها استفزاز… طب وتصريحات الزمر والشاطر مش استفزازية؟!!
*في السويس.. وجبات وأتوبيسات للمشاركة في وقفة الإخوان بالقاهرة:
دعا حزب النور السلفي بالسويس، جموع المواطنين للحجز بالأتوبيسات التي سيقوم بتوفيرها لنقل المشاركين بمليونية تأييد قرارات الرئيس الأخيرة، المقرر تنظيمها غدا أمام جامعة القاهرة، مقابل 25 جنيه للفرد، في رحلة الذهاب والعودة .
فيما قرر حزب البناء والتنمية توفير الأتوبيسات والوجبات بدون مقابل للمشاركين في مظاهرات الغد بالقاهرة، لتشجيع المواطنين على الاشتراك بمليونية تأييد قرارات الرئيس .
وقام أعضاء أحزاب الحرية والعدالة والنور والبناء والتنمية بالسويس، بتوزيع منشورات تأييد لقرارات الرئيس محمد مرسي الأخيرة، كما وجهوا الدعوة لجموع المواطنين للذهاب غدا إلى جامعة القاهرة، للمشاركة في مليونية تأييد قرارات الرئيس .
*رئيس الأئمة: الأوقاف طالبت خطباء المساجد بتأييد ومناصرة قرارات مرسي بجميع المحافظات:
قال الشيخ محمد عثمان البسطويسي رئيس النقابه المستقله للائمه والدعاه انه الي الان لم يصل الي محافظة الغربيه منشور بتعليمات بان يقوم الأئمة بالدعوه الي تاييد الرئيس والدستور.
وقال البسطويسي: بالامس كان هناك اجتماع مع الائمه التابعين لجماعة الاخوان المسلمين ،وطالبهم جمال عبد الستار وكيل وزاره الاوقاف بالدعوه الي مناصره الرئيس محمد مرسى وقال لهم يجب ان تكونوا اسودا في الدفاع عن الرئيس ، و اضاف ان لافته مسجد الفتح “مزيفه” واعلنت عن مسانده نقابه الدعاه الي الدكتور مرس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،
.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6oqS8ejse8w#at=37
.
و عاوز أسأل الدكتور البرادعى ، مصر عمرها مكان فيها معابد بوذية من قبل ، ليه الصين ما قفلتش المساجد ؟!
صحيح إنك راجل خسيس !
شكراً أختى فاتيما ، و فكرة جميلة …
مساء النور فيب، ازيك؟
زى الفُل يا فاتيما ، و إنتى عاملة إيه ؟!
.
.
بجد الفكرة جميلة و الأجمل إن الموضوع بيستوعب أخبار الطرفين المؤيد و المُعارض .
.
.
بس أنا زعلان أوى يا فاتيما على مصر !
والله يا فيب لا تحزن ان شاء الله كل الخير.
ووربنا هايسترها بإذن الله تعالى.
http://www.youtube.com/watch?v=xxA00jSzb3o
فيديو جميل , شُكرا اخ فيب
أهلاً أخى عُمر أبو ناشى ، الست كانت هتاكل الراجل 🙂
الصراحه عديلي مصري وعنده خوات ثنتين الله يخليهم لهُ بميت راجل بالزنئات هما الي بسدو , الله يحفظ مصر واهل مصر من كل مكروه
آمين أخى عمر
الفيديو خطييييييير
وجميل ايضاً
كنت رايحة اقول حلو خفت اتفهم غلط
هنا مكان للحُرية ………. خُدى حُريتك اختى حياتى .
ههههههههههههههه دى المظاهرة المعارضة اللى اتحولت لتاييد يا فيب؟
رائئئع، اعداد الهاتفين كانوا كتار بصراحة.
خُدى الأمور ببساطة يا فاتيما ، الحكاية مش مستاهلة أصلاً إحنا مش فى حرب .
صدقينى أنا بالنسبالى إللى فى التحرير إخواتى و إللى هيكونوا فى جامعة القاهرة بردوا إخواتى لأنهم كلهم مصريين !
و ما تنسيش إن الهاتفيين إللى إنتى ( مستقلاهم ) فى الأول و فى الأخر ضد مُرسى لكن هتفوا لمُرسى لما دخل فى وسطيهم رجل قال ( ولا يومك من أيامك يا مُبارك ) !
.
فاتيما .. خُدى الأمور ببساطة إحنا مش فى حرب !
فيب اى امور اللى اخدها ببساطة؟
تقصد عن تعليقى على الفيديو اللى انت حطيته؟
ولا تعليقى على الحمار اللى فوق؟؟
لو على الفيديو اللى انت حطيته، فاصلا ما شفتهوش هههههههه انا بعته لواحدة صحبتى لانى اافيديوهات مش شغالة عنندى وقالتلى انها مش مظاهرة كاملة لكنها سيدة وكام رجل هتفوا لمرسى امام المذيع… وواخدة الامور ببساطة.
اما لو على اللى دايرين يشتموا فينا عديمى الاخلاق… فبصراحة ماعرفش اخد الامور ببساطة خدها انت، انا ماقبلش ان عديم اخلاق يشتمنا بدون اى وجه حق.
( اما لو على اللى دايرين يشتموا فينا عديمى الاخلاق… فبصراحة ماعرفش اخد الامور ببساطة خدها انت، انا ماقبلش ان عديم اخلاق يشتمنا بدون اى وجه حق. )
_______________________________
يعنى إنتى فكرك إنى هدخل أقرى 230 تعليق قبل ما أعلق أنا مثلاً ، أكيد ردى عليكى هيكون مُرتبط بردك عليا و أكيد أنا قصدت تعليقك إللى فى الفيديو لأنى ما قارتش تعليقات الناس إللى بتقولى بتغلطت فينا ! و أكيد إنتى ما عندكيش أدنى شك إنى كمصرى مش هسمك بكده و مش ( هاخد الأمور ببساطة أنا ) زى ما قولتى ! و موقفى هيكون زى موقفك بالظبط و مش هينقص !
وانا افتكر او مافتكرش ليه يا فيب؟؟؟
انت بتقولى خدى الامور ببساطة، وبسالك اخد الامور ببساطة على ايه بالضبط، لانه اكيد مش عن تعليقى على الفيديو اللى انت حطيته، لانى علقت وانا واخدة الامر ببساطة فعلاً.
مالك يا اخ فيب… انا مش داخلة حرب، وحاطة الموضوع وعارفة انه فيه ناس هايكون ليها وجهة نظر مخالفة… وناس هاتتعمد تدخل فقط لاستفزازى امام بتعليق او خبر او بمحاورات بينهم وبين بعض.
ومع ذلك حطيت الموضوع… فيه ايه؟ مالك؟
مافيش داعى للمحاضرة بتاعتك بتاعت انا حر ومش حر.
ماحدش سلبك حريتك هنا، وماحطتش يافطة انا على الموضوع بقول فيها ممنوع دخول المؤيدين.
اهدى انت، وروق ربنا يجازيك خير.
ما سبب عدم عمل الفيديوهات عندك يا فاتى يعنى ما الرسالة التى تظهر عندما تحاولين مشاهدة الفيديو …………….الجزائر
مافيش اى رسالة بتظهر عندى، الشريط بيمشى بدون ظهور اى صورة.
واوقات لما القيديو بكون دقايق كتيرة الكمبيوتر كله بيهنج.
هااااااااها عموما تأكدى ان نسخ كل هذه التطبيقات موجودة عندك flash player و Windows installer و java على الاغلب المشكلة عندك بflash player قومى بتحمليه لانه من اهم التطبيقات المسؤولة عن الصورة ……………….الجزائر
و بعدين إنتى مش وضحتى أن الموضوع هنا لنقل أى حدث يخُص الأوضاع فى الفترة الحالية ؟! خلاص يبقى أنا ليا كامل الحُرية كأى حد سواء مؤيد او مُعترض أنشر إللى يحلو لى طالما لم أخرج على النص ……….. ولا أنا غلطان ؟!
مالك يا فيب لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم… وهو انا قولتك حاجة.
انت ليه مصر تعمل موضوع من لا شئ؟ انت عرضت فيديو وماقولتلكش شئ وانا علقت عليه، ايه مشكلتك دلوقتى؟
و أنا بهدوء يا فاتيما قولتلك خُدى الأمور ببساطة ، لكن إنتى إللى فهمتينى غلط ! و أكيد مش عاوز أعمل موضوع من لاشئ و خصوصاً إنى ضيف فى صفحتك .
الف شكر ليك يا اخ فيب على الفيديوا الجميل الذي يظهر حقيقة ما يجري في الشارع المصري
نحن واثقون بان اغلبية الشعب مع الرئيس مرسي ولا ننكر بوجود المعارضين
لنعطي الرجل فرصه ولنمنع المظاهرات من جميع الاطراف لفتره زمنيه لنرى كيف سيحكم الرجل وعندها سنحكم عليه وكما اسقطتم مبارك لن يكون من الصعب اسقاط اي رئيس اخر
حمى الله مصر وسائر بلاد المسلمين
من أنتم يا أخ صابر؟؟؟ وايزاى واثقون كده؟ وايزاى عارفين طبيعة ما يحدث فى الشارع المصرى؟
لا وكمان لا تنكرون وجود متظاهرين ككمان… لا والله فيكم الخير الحقيقة.
نحن المؤيدون لمرسي بكل بساطه سواء مصري او غير مصري وسبق وحكينا قبل هذه المره
نحن واثقون من البشر اللي طلعت في جميع محافظات مصر في الاسكندريه والقاهره والا حتكدبي عيونا يا اخت فاتي
واعتقد الفيديوا واضح كيف ان الناس متارجحه وتاكد على وجود بعض الفلول والا كمان الممثلين والممثلات اللي كانوا بينزلوا مظاهرات ايام المخلوع تاييدا له هيهم كل يومين ينزلوا التحرير ونفس العباره
يسقط يسقط حكم المرشد
شوفي يا فاتي انتي بتعملي زي المذيعه اللي في قناة دريم قالت للشيخ السلفي انتوا بتتهموا كل واحد ضدكم بانه فلول فقلها لا تقوليني مالم اقل وانتي بتعملي زيها
انتي بتعرفي صرللك فتره معصبه زياده حبتين خذي الامور برويه يا فاتي انتم لستم اعداء افهميها يعني يا فاتي لو رايتي الجموع وهم يصلون ويدعون ربهم لانير قلبك انا متاكد باذن الله ازمه وهتعدي لكن بالحوار وفيه كلام انه حيعملوا دستور مؤقت لمدة سنه بعدين مش الدستور حيعرض للتصويت خلي الشعب يصوت ضده وخلصنا
يا فاتي ليس الكل على هواكي مش يعني اني مع مرسي بتدققي على كلامي كل شويه لانها صفحه للجميع او لما اقول يسقط حكم المرشد محدش يزعل ويعلق هاي حريه شخصيه
انتم فقط بتؤيدوووه لانه اخوانى ولمصلحتكم فقط… يعنى وجود الاخوان فى السلطة هو ضمان لامن حماس… وبتعتبوا علينا اننا بنويد البرادعى بحجة انه عميل لامريكا… مع انكم بتؤيدوا شوال البطاطاااا حمد بن جاسم عميل امريكا واسرائيل.
قولتلك قبل كده تؤيد مرسى او لا تؤيده انت حر، لكن لا تتحدث بلسان الشعب المصرى، وياريت تفهموا الواقع قبل ما تحكموا، بلاش المصالح تدفعكم لتاييد من لا كفاءة له لمجرد المصلحة، والتستر بستار الدين.
انا اتعصب زى اى فيكم مابيتعصب على بلده، واللى انا بعمله انتم كمان بتعملوه لما حد بس يمس بلادكم او ولاد بلادكم.
صدق عينك وانا كمان هاصدق عينى وهاصدق الواقع اللى احنا عيشينه وانتم ابعد عنه.
اثق ايزاى فى دستور بلد انطبخ فى اقل من 24 ساعة، واغلب من وضعه هم الاخوان والسلفيين، فى اقصاء رهيب ومتعمد لباقى القوى الممثلة للشعب.
دستور ايه اللى هايعرض للتصويت، الدستور مخل بتاريخ مصر وفيه ثغرات فيما بعد ستستخدم لخراب مصر لصالح جماعة معينة… عمرى ما شفت دستور بيتعمل بالشكل ده وبالطريقة دى، وفى الاخر جاى تقول دستورهاتصوتوا عليه؟؟
اذا كان القضاء اعلن انه لن يشرف على الاستفتاء، فيبقى مين اللى هايشرف على الدستور.
اثق ايزاى فى جماعة اغلب رموزها لسانهم زفر، وده مش كلامى ولا من تاليفى تعليقاتهم وتصريحاتهم بتقول كده… اثق ايزاى فى مرسى اللى اخلف كل وعوده وفى الاخر البعض عايز يالهه ويلحق بيه صفة النبوة والخلافة؟؟
والله العظيم لو تم قبول هذا الدستور غير الدستورى، وشحن الناس بالتصويت بنعم فمصر الى خراب.
حسبى الله ونعم الوكيل فى الاخوان وفى كل من يحاو سقة مصر وتدميرها… بكره لما مصر تبقى العن من ايران ماحدش هاينفعنا، بل سنكون شماعة اخرى لاستهزاء البعض.
انت لسه بتتكلم عن الفلول؟
كارت الفلل اصبح الاخوان بيستخدموه ككارت الدين والثورة، وقت مصلحتهم فقط.. الفلول دول الاخوان ومن يطلقون على انفسهم اسم السلفيين_اللى ماشاركوش فى الثورة، وشيوخهم قالوا الخروج على الحاكم حرام_ هم اول من وضع يدهم فيهااااا.
فبلاش الله يخليك لعبة الفلول دى ارجوك.
انا مش عايزة الكل يبقى على هوايا، مايخصنييش، وطبيعى يكون فيه معارض ومؤيد، لكن بالله عليكم افهموا قبل ما تفتوا واعرفوا طبيعة الوضع وطبيعة الظروف، ولا تتجازوا فى تعليقاتكم حدود اللياقة.
اولا قلت لكي من قبل لا شان لنا بمن ستنتخبه مصر والمصريون هم من انتخبوا الاخوان بانتخابات نزيهه ومنزلوش ببراشوت ورحبنا بهم يعني شعبك وولاد بلدك هم من اختارهم وليس حماس اما تاييدنا لحمد لم نرى منه ضرر لنا وعندما نرى اي خلل منه سنقطع علاقتنا به كما قطعنا علاقتنا ببشار الاسد عندما قتل شعبه واراد من حماس ان تؤيده فرفضت وخرجت يعني لو الاخوان نزلوا بالميغ وراجمات الصواريخ ضد المنتفضين في التحرير لكنا اول من ننتقدهم لاننا ببساطه مع الشعوب هذا اولا
ثانيا لا نتحدث بلسان الشعب المصري واعطيني تصريح واحد لاي مسؤول من حماس واتحداكي ينتقد من بالتحرير
اما امريكا واوروبا ينتقدوا الاخوان والسلفيين ماتكلمتيش عليهم سبحان الله مش موضوعنا
اما بالنسبه للدستور اللي كان مشارك فيه عمرو موسى والاقباط وانسحبوا صححي معلوماتك لانه درس لمده6 اشهر وكل ماده بحثت عشرات الساعات وانتم من انسحبتم ولم يقيل الاخوان اي احد حيث ان الاقاله تتم اذا لم يحضر اي احد الجلسات لخمس جلسات متتاليه فيفصل وهذا القانون وضع من الجميع يعني من عمرو موسى والاقباط والاخرين
ثالثا سبحان الله القضاه الان اصبحوا رمز للعداله وللنزاهه اين كانوا عندما قتل خالد سعيد من حاكموا اين هم من محاكمة قتلة الثوار اين هم من العدلي ومبارك وباقي الاحكام الذين تتحدثين عنهم كانوا يزورون الانتخابات البرلمانيه في عهد مبارك لصالح الحزب الوطني مع ان الاغلبيه كانت للاخوان سبحان الله مهوا من مطالب الثوار تطهير القضاه اصبحوا الان ملائكه منزهين
رابعا الاخوان لا يزورون اي انتخابات ولو تم التصويت على الدستور بامكانكم جلب لجنة دوليه من كارتر ومن باقي الدول العربيه والغربيه ام انكم تعلمون بانه سيتم التصويت على الدستور لهذا بداتم بالتشكيك في النزاهات
خامسا الاخوان لسانهم مش زفر ومرسي محترم ولو انه كسابقه مبارك ليلا نهارا يتم سبه من قبل اسوا البشر والممثلين والممثلات ولم يسجن اي شخص بحجة التطاول على رمز الدوله يعني لو حمدين او البرادعي كانوا بمحله عبوا السجون بحجة التطاول على الرئيس
سادسا نحن لنا راينا مما يحصل في مصر وبنفهم فيه وشايفين وبنسمع من قنوات اخبار ومن انترنيت ومن مصريين يعني بتقدري تقولي تقريبا في قلب الحدث بالتاكيد انتي احسن لانك على ارض الواقع لكن نحن ايضا بفضل التكنولوجيا عندنا علم واكبر دليل المظاهره اللي حطها الاخ فيب سال المذيع انت بتعارض الاعلان الدستوري ليه معرفش فلا تكوني يا فاتي زي احباب بشار لما بحكولنا انتوا مش بسوريا ما بتعرفوا ايش اللي بصير يعني انا مش شايف الطائرات والدبابات وراجمات الصواريخ تقصف ليلا نهارا
ونحن مهذبون في تعاليقنا والحمد لله فلم نسب ولم نجرح احدا وتعليقنا حبا لمصر ولسائر بلاد العرب والمسلمين
اولاً: أنا فى تعليقى الاخير لك، ماجيبتش سيرة من ننتخب ومن لا ننتخب.
ثانياً: لا الاخوان اغلبنا انتخبهم وهو عاصر على نفسه لمون، فقط لاقصاء شفيق، ومش هارجع تانى اعيد كلام عدد الاصوات اللى حصل عليها فى الجولة الاولى، وعدد الاصوات اللى حصل عليها فى الجولة الثانية بفارق بسيط عن شفيق، موضوع انا نفسى مليت من شرحه، لانه واضح للاغلبية… كون انكم رحبتم بقدومه فده طبيعى لانه حماس امتداد للاخوان.
وبالنسبة لحمد بن جاسم، وطبقاًً لمبدأك اللى قولته بانكم لم تروا منه ضرر… ماشى على الميبدأ ده ليه بعضكم بتهم البرادعى بالعمالة لامريكا، انتم شفتم منه ضرر علشان تتهموه اتهامات زى دى؟!!
ثالثاُ: كلامى ليس عن حماس كلامى عن بعضكم، انت مثلا فى تعليقك اللى بتقول فيه “نحن واثقون بان اغلبية الشعب مع الرئيس مرسي ولا ننكر بوجود المعارضين”… ده مش تحدث نيابة عن الشعب مثلاً… افهم انه واحد مصرى يقول الجملة دى، هايكون ايقاعها طبيعى عليا، لكن معلش انت تقولها ليه يا اخ صابر؟؟ مش متخيلة نفسى مثلا اقول جملة زى دى فيما يخص حركة فتح، وقتها هاتتدخل زى ما احد الاخوة الفلسطينيين هنا من كام يوم قال لواحد اسمه “ابو على” فيما معناه “انت مش عايش فى فلسطين علشان تتكلم.
رابعاً: امريكا واسرائيل ينتقدون الاخوان…امتى ده؟؟ انا شايفة كل التصريحات القادمة من بلاد العم سام يا اما رسائل ثقة، يا اما رسائل حيادية، فلو عندك خبر مؤكد عن انتقادهم للاخوان هاتهولى لو سمحت.
*لا لو سمحت فيما يخص الدستور، فانا بقولك وبكل ثقة انا ادرى بالموضع ده… الدستور فضلوا يعملوه فى 6 شهور؟؟!!!
ولما هم عملوه فى ست شهور، حضرتك ما شفتش مهزلة اول امبارح لما فضلوا سهرانين للساعة 7 صباحا، وبعضهم كان نايم، وبعضهم ماكنش اصلا فاهم بعض بنود الدستور، وماشفتش بعضهم لما سال الغريانى عن بعض البنووود اللى هو حاططها ومع ذلك مش فاهمها؟؟؟
ماشفتش رد الغريانى كان ايه ولا حتى شفته لما قال عايزين نخلص؟
انت تقبل على بلدك ان يسلق دستورها فى اقل من 24 ساعة، وبالطريقة المهينة دى؟!!.. ماعتقدش.
عمرو موسى اللى الاخوان بيشككوا فى ميدان التحرير بانه ميدان الغوغائيين لمجرد تواجده فيه، مين اللى سمحله بالتواجد فى التاسيسية؟ مش ده فلول؟
اغلب المشاركين فى التاسيسية من القوى المدنية انسحبوا بسبب العبث اللى كان موجود فيها، ومحاولة فصيل فرض رايه بالقوة، وبسبب اعتراضهم على مواد كارثية ترجع بالبلد للوراء.
* بالنسبة للقضاء، يعنى هو القضاء دلوقتى بقى وحش، برغم انهم هم من اشرفوا على انتخابات الشعب والشورى والرئاسة والاستفتاء بتاع مارس، واللى الاخوان كسبوا فيها؟
يا اخ صابر الاخوان بيستخدموا كروت الثورة والدين حين تستدعى الحاجة، ولما تكون ليهم مصلحة.
نعم تطهير القضاء كان مطلب شعبى ثورى، لكن هو تطهير القضاء ده مابيكونش الا لما تقتضى مصلحة الاخوان… وبالطريقة دى؟
مين اللى كرم المستشار سلطان قاضى مبارك… مش مرسى.
* لا الاخوان واغلب شيوخهم من بدر، خالد عبدالله، صفوت حجازى وغيرهم حتى بعض انصارهم من المصريين والعرب لسانهم زفر، ودى حقيقة، والفيديوهات والتصريحات شاهدة على كلامى.
وبرجع بحكيللك للمره المليون يا فاتي انتخب مرسي نكاية بشفيق او غير شفيق بفارق صوت واحد او مليون صوت المهم انتخب ديمقراطيا من الشعب عاصر لمونه او مش عاصر المهم تم انتخابه واذا كانوا الباقين لا يريدون انتخابه لماذا لم يفعلوا زي ما انتي عملتي قاطعتيها حتقوليلي عشان شفيق مينجحش مش مبرر هذا اولا
ثانيا مظاهرات اليوم المؤيده لمرسي والمعارضه له فيكي تشوفي حجم مؤيديه في جميع المحافظات وحسب وكالات الانباء الموالين لمرسي هم الاغلبيه في مسيرات اليوم يعني مش بحاجه لمصري يؤكدها وكالات الانباء واستطلاعات الراي على الانترنت تؤكدها
بالنهايه انا لن اقنعك ولا انتي راح تقنعيني لكل منا له رايه بس الفرق بينا انه انا لم اقل ان المعارضين للاعلان الدستوري كلهم على خطا ولكن انتي كل الاخوان عندك ظلام يستغلون عباءة الدين لا يفهمون سبحان الله كلهم دبلومات وخصوصا من اعدوا الدستور تاريخهم اسود مش عارف سرقوا مصر زي غيرهم وهربوا
بالعربي كل اللي بتعملوا مش فقط احتجاج على الاعلان الدستوري انتم هدفكم تماما كالمحكمه الدستوريه بدكم تطيروا مرسي من الحكم وتجيبوا اما البرادعي او موسى اوحمدين صباحي وتجيبوا مجلس شعب وشورى جديد ودستور ولجنه تاسيسيه جديده من شان كلوا على مزاجكم
تصبحي على خير يا فاتي والله يهديكي ويهدينا
حجم المؤييدين لقرارت مرسى والتظاهرات فى كل انحاء مصر؟!!
انت صدقت صفوت حجازى انهم 15 مليون؟
كانوا صوتوا لمرسى ال15 مليون فى الانتخابات.
ماحبش اتكلم بالطريقة دى ولا اقول كده لكن، الاتوبيسات اللى جات من كل انحاء الجمهورية للقاهرة ماسمعتش عنها؟؟؟
انت مش عارف هم بيحشدوا ايزاى؟
الله يهدينى ويهدينا جميييييعا يا اخ صابر.
وربنا مايحكم علينا الاخوان المنافقين.
شوماللك صايره مثل القذافي من انتم
صحيح نسيت اشكرك عالمباركه في مشروع التصويت لنيلنا العضويه في الامم المتحده
VIP
أنا أسفة إني أقولك انك ظلمت البرادعي .. اسمع الكلام اللي قاله كويس ..
هو بيقول “لو الصين جت وقالت إحنا عندنا بليون ولا ماعرفش قد ايه بوذي ومش عارفين نعملهم حتى معبد صغير ..ولو قالت هنقفل المساجد هنقدر نعملها إيه …………
يعني هو بيقول لو الصين قالت كده … مش بيقول عندنا بوذيين وعايزين نفتحلهم معبد
ده اللي عامل الفيديو ده نيته وحشة عشان يخلينا نعتقد انه بيقول كده زي ما إنت كده شتمته ظلماً
عفواً أختى شهيرة ، أنا ما ظلمتش البرادعى و فهمت إللى قاله و سمعته كويس ، بس يمكن إنتى إللى ما فهمتيش سؤالى !
هقولهولك بطريقة تانية :
مصر من قديم الأذل عمرها مكان فيها معابد للبوذية ولا إعترفت بها ، ليه دلوقتى تحديداً الصين هتقفل المساجد للمُسلمين فى بلادها ؟! إيه الجديد يعنى علشان يهددونا بكده طالما إحنا أصلاً مش مُعترفين بيهم ؟! ولا يمكن هُما كانوا مستنيين التأسيسية تخلص الدستور ؟!
فين الظلم إللى ظلمتهوله يا أختى شهيرة ؟!
و حتى لو فهمته غلطت مش هى دى القضية ، القضية إن الدكتور البرادعى مش مكفيه الدستور يعترف بثلاثة أديان فقط عاوز يضيف و يضيف و يضيف و معنى إننا ضيفنا طوائف أخرى زى البوذية و إعترفنا بيها يبقى طبيعى جداً يتعملهم معابد علشان يمارسوا شعائرهم ! كل الطرق بتأدى لنفس المعنى أختى شهيرة !
أنا ماظلمتش الراجل ده ………. عاوز أسمك رأيك فى إللى قاله أختى شهيرة ؟!
و إيه موقفك لو شُفتى رئيس دولتك فى المنظر ده ؟ :
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/486369_560492857307335_1449822311_n.png
.
تحياتى أختى شهيرة …
كاتب إسرائيلي: محمد مرسي وافق على ما رفضه مبارك
في مفاجأة مدوية، كشفتها صحيفة «هآرتس» الإسرائيلية، حيث أعلنت عن جزء من صفقة وقف إطلاق النار بين حركة حماس والجانب الإسرائيلي، تسفي برئيل، محرر الشئون العربية في الصحيفة، صرح أن مرسي وافق على تركيب جساسات تنصت ومتابعة إليكترونية بطول الحدود المصرية- الإسرائيلية.
برئيل، وصف هذه الخطوة من جانب مرسي، بأنها تمثل انتقاصاً من الدولة المصرية على حدودها الجغرافية، وقد وافق عليها في إطار شرط وقف لإطلاق النار بين حماس وإسرائيل، كما أكد أن الإسرائيليين أنفسهم لم يتوقعوا قبول الرئيس المصري لهذه الخطوة مرجعاً موافقته تلك، إلى رغبته في التوصل لاتفاق تهدئة بين الجانبين، مما أجبره على القبول بهذا الاتفاق، فيما أشار برئيل إلى أن الرئيس السابق حسني مبارك، كان يرفض دوماً تركيب هذه الأجهزة على الحدود.
من اين مصدرك يا نهى كاتب اسرائيلي وصحيفه هارتس
وكيف نصدق العدو الذي فشل في هذه المعركه واول من طلب الهدنه سواء طلبه الى امريكا او اوروبا او مصر
بالعقل المعروف ان المنهزم بالحرب هو من يرضخ لشروط المقابل فالعدو الاسرائيلي هو من طلب الهدنه اذا كيف سيشترط على مصر ان يقوم بتركيب اجهزه حساسه على الحدود
كان الله في عونك يا سيادة الرئيس مرسي فالكل ضدك واصبحوا يقارنوه بالمخلوع الذي اعلن الحرب بال2008 من القاهره لا والله لا وجه للمقارنه
سر يا سيادة الرئيس مرسي فمن تربى بالمساجد وعلى موائد القران لن يخون الامه حماك الله من شر الكائدين وخبث الحاقدين كان الله في عونك فالحمل ثقيل فكل الامه الاسلاميه معك
*مؤيدو مرسى بالجامعة:يابديع أنت تؤمر وإحنا نطيع”..وثوار أحرار نؤيد القرار.
أبـــــــــــرز أحداث يوم السبت 1/12/2012
*وجدى العربى: مرسى من عهد الصحابة وحفيد ابن عمر بن الخطاب:
*المتظاهرون يهتفون “الشعب يؤيد قرارات الرئيس” داخل عربات المترو
*قيادى سلفى: تراجعنا عن التظاهر بالتحرير خشية إراقة الدماء
*قيادى بالحرية والعدالة: المليونية ستتخطى 15 مليونا..ونرحب بالمبادرات
*متظاهرو مليونية “الشريعة والشرعية” يهتفون ضد الزند والجبالى
*مسيرة تخرج من مسجد محمود فى اتجاه ميدان نهضة مصر
*المئات من المؤيدين للرئيس مرسى يؤدون صلاة الظهر أمام جامعة القاهرة
*مسيرة بالآلاف تصل جامعة القاهرة للمشاركة فى مليونية الشرعية والشريعة
*جامعة القاهرة تغلق البوابة الرئيسية.. وإنهاء الدراسة فى الواحدة ظهراً
*حديقة الحيوان إجازة اليوم بسبب مليونية الشرعية والشريعة
*الإخوان تنهى استعداداتها لمليونية “الشرعية والشريعة” بأسيوط
*توافد مئات المتظاهرين للمشاركة فى مليونية “الشرعية والشريعة”
*توافد عشرات الإسلاميين على جامعة القاهرة لمليونية “الشرعية والشريعة”
*مصدر أمنى:طرق بديلة لتفادى تأثير مليونية الشرعية والشريعة على المرور
*مشادة بين الباعة والحى بسبب أنابيب البوتاجاز فى مليونية الإخوان
*قوات الأمن تغلق الطرق المؤدية إلى قصر الاتحادية
*تعزيزات أمنية للشرطة والجيش حول قصر الاتحادية
*الحرية والعدالة”: لن يرحل مرسى إلا بانقلاب عسكرى مدعوم دولياً
*3 قيادات بالنور يقودون مسيرة الاستقامة لدعم الرئيس
*اليوم.. مسيرة حاشدة من عمرو بن العاص إلى جامعة القاهرة لتأييد مرسى
*22 حزباً وحركة إسلامية ومدنية يشاركون فى مليونية “الشريعة”
*3 مسيرات للإخوان من مصطفى محمود وابن الوليد والاستقامة
*المتحدث باسم الحرية والعدالة: الرئيس يصلى مع المصريين ويتواصل معهم
*بيان لإخوان أسيوط: سننظم مليونية حاشدة تضم جميع محافظات الصعيد
*قيادى إخوانى: الإعلان الدستورى حماية لمؤسسات الدولة من الانهيار
*النور والحرية والعدالة بكفر الشيخ يحشدان لمليونية “الشرعية والشريعة”
*سلفية الغربية: سنخرج بأتوبيسات هائلة لدعم الرئيس أمام جامعة القاهرة
*وقفة تضامنية بجنوب سيناء للقوى الإسلامية تأييداً لقرار الرئيس
*مؤيدو مرسى بالشرقية يتوجهون لجامعة القاهرة بعد الفجر
*إخوان أسيوط يحشدون لمليونية “الشرعية والشريعة” بساحة عمر مكرم
قالــــــــــــــــواْ:
* طارق الزمر: التحرير مكان للفلول، ويقود الثورة للخلف.
*د/ مصطفى النجار: حين سيجوع الشعب و تعلنون إفلاس مصر قريباً أطعموا الناس بهتافاتكم و شعاراتكم عن الشريعة ، لو فهمتم مقاصد الشريعة لأستحيتم خجلاً مما تفعلون | الدكتور مصطفى النجار.
*محمد حسان: مشهد اليوم يدل على أن فجر الإسلام بدأت تباشيره.
*الزمر: من يقول للدستور “لا”، فهو كافر… “على عهدة الوطن”.
أنباء غير مؤكدة عن مقتل بشار الاسد:
اعلن حساب شخصي منسوب لوزير الداخليه الروسي فلاديمير كولوكولتسيف علي موقع التواصل الاجتماعي “تويتر” مقتل رئيس النظام السوري بشار الاسد، وهو الامر الذي بادرت موسكو بنفيه.
هاها اذا كان مقتله سيعيد التواءم بين السوريين فأهلا به لكن للأسف هذا بعيد عن الواقع ……………..الجزائر
ﺩ.ﻃﺎﺭﻕ ﺳﻮﻳﺪﺍﻥ
ﻻ ﻳﺠﻮﺯ ﺗﺴﻤﻴﺔ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻓﻲ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺍﻟﺘﺤﺮﻳﺮ
ﺑﺎﺳﻢ ﺍﻟﻔﻠﻮﻝ ﻓﻬﻢ ﺷﺒﺎﺏ ﻣﺨﻠﺼﻮﻥ
ﺃﺭﻫﻘﺘﻬﻢ ﺍﻟﺪﻛﺘﺎﺗﻮﺭﻳﺔ ﻟﻌﻘﻮﺩ ﻭﻻ ﻳﺮﻳﺪﻭﻥ
ﻋﻮﺩﺗﻬﺎ ﻭﻭﺍﺟﺐ ﺍﻟﺮﺋﻴﺲ ﺃﻥ ﻳﻄﻤﻨﻬﻢ
ﺑﺄﻓﻌﺎﻟﻪ .
ﻳﺠﺐ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻓﻲ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺍﻟﺘﺤﺮﻳﺮ
ﻭﻋﺪﻡ ﺍﻟﺘﺸﻜﻴﻚ ﻓﻲ ﻧﻴﺎﺗﻬﻢ ﻓﻮﺟﻮﺩ
ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﺿﺔ ﺍﻟﺠﺎﺩﺓ ﻭﺍﻟﻘﻮﻳﺔ ﻭﺍﻟﻤﺨﻠﺼﺔ
ﻣﻬﻢ ﻟﺘﺮﺳﻴﺦ ﺍﻟﺪﻳﻤﻘﺮﺍﻃﻴﺔ ﻭﺗﺴﺪﻳﺪ ﺍﻟﻨﻈﺎﻡ
ﻟﻠﺤﻖ .
ﻻ ﺃﻓﻬﻢ ﻟﻤﺎﺫﺍ ﻳﻌﺘﺒﺮ ﺑﻌﺾ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻴﻦ
ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﺿﺔ ﻻﺟﺘﻬﺎﺩﺍﺗﻬﻢ ﺍﻟﺴﻴﺎﺳﻴﺔ
ﻣﻌﺎﺭﺿﺔ ﻟﻼﺳﻼﻡ ﻧﻔﺴﻪ ﻭﻟﻴﺘﺬﻛﺮﻭﺍ ﺃﻧﻬﻢ
ﺑﺸﺮ ﻓﺎﻻﺳﻼﻣﻴﻮﻥ ﻟﻴﺴﻮﺍ ﺍﻻﺳﻼﻡ .
ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻮﻥ ﺫﺍﻗﻮ ﺍﻟﻈﻠﻢ ﻛﺜﻴﺮﺍ ﻭﺍﺷﺘﻜﻮﺍ
ﻟﺴﻨﻴﻦ ﻣﻦ ﻗﻤﻊ ﺃﺻﻮﺍﺗﻬﻢ ﻭﺍﻟﺘﺸﻜﻴﻚ ﻓﻲ
ﻧﻴﺎﺗﻬﻢ ﻭﺇﺧﻼﺻﻬﻢ ﻓﻼ ﻳﺼﺢ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺃﻥ
ﻳﻤﺎﺭﺱ ﺑﻌﻀﻬﻢ ﺫﻟﻚ ﻣﻊ ﻣﻦ ﻟﻪ ﺭﺃﻱ
ﺍﺧﺮ .
صابر في ديسمبر 1, 2012 3:45 م
اخ صابر كل ما اكتبه بشكل عام في هذه الجريدة مأخوذ من صحف و جرائد عربية هدفي من كتابة هذه المعلومات هو طرحها للنقاش منهم من يؤيدني او لا كلٌ حسب ثقافته و سعة إطلاعه على مجريات الأمور من نتيجة هذا النقاش إذا حصل أحصل على الحقيقة الأقرب الى المنطق و هكذا
تحياتي لك
اخ VIP
اعلم إنك مصري و تفهم اكيد في شوؤن مصر اكتر مني لكن عندي سؤالين
ــــــــــــــــــ هل يرضيك اي رئيس مهما وثقت به ان يضع كل السلطات في يده مرسي وحده سيفكر و يقرر عن تسعين مليون مواطن مصري ؟
ـــــــــــــ هل يرضيك ان ينسحب الأقباط العلمانيين و الليبراليين من الهيئة التي وضعت الدستور مهما كان رأيك الشخصي بهذه الجماعات لكنهم مصريين و ليس من المطق الإستمرار في وضع الدستور في غياب شريحة كبيرة من المصري !!!!!!!!!!!
انصحك فيب ان تعود الى موضوعي عن اسباب إنقسام السودان الى جزأين شمالي و جنوبي و لماذا الجنوبيين
وجدوا من مصلحتهم الإنفصال لماذا لا نتعلم من أخطاءنا الخطر كبير جداً في مصر و تعنت الريس رغم كل الرفض للإعلان الدستوري و إنسحاب بقية الأعضاء من الهيئة التأسيسة للدستور الا يثير لديك التساؤلات ما الغرض من كل هذه المواقف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فكر فيما قلته لك بهدوء و موضوعية ليس بالحب وحده تبنى الأوطان
تحياتي لك
إجابة السؤال الأول :
أكيد لأ ، و السؤال مش المفروض يتسأل بالطريقة دى لأن الإعلان الدستورى له حاله خاصة و فى أوقات خاصة و له أسباب خاصة ، يعنى مجاش رئيس الجمهورية أياً كان من هو و أصدر إعلان دستورى و البلد فى حالة إستقرار مثلاً و قال أنا هحصن قرراتى و هفكر عن تسعين مليون مصرى بدماغى ! لازم نضع فى الحُسبان الظروف المُحيطة بالقرارات .
ما علينا مش هطول ولا هحيرك … أكيد لأ لا أقبل أن يضع الرئيس صلاحيات الدوله بين يديه بمُفرده ولكن فى حالة أن يكون خيار السُلطات بين يديى رئيس مُنتخب و بين المحكمة الدستورية التى عيّنها ( مُبارك ) أكيد هختارالرئيس المُنتخب .
ولازم نعرف أن مؤيدين الإعلان الدستورى من غير الإخوان أيدوه علشان السُلطات لا تذهب للمحكمة الدستورية إللى عينها النظام السابق …………. هى و جهات نظر مش أكتر .
_________________________________________________________
إجابة السؤال الثانى :
عملت أنا و إنتى و مجموعة من الناس شراكة و إنتى إنسحبتى و فضيتى شراكتك معانا ، هل هذا يمنع من إستكمال مشروعنا ما دُمتى إنسحبتى برضاكى و دون إبداء أسباب إنسحابك ؟!!
الجمعية التأسيسية إنسحب منها العلمانيين و الليبراليين و المسيحيين ………. أنا إزاى أحكم إنهم على حق من غير ما أسمع أسباب إنسحابهم و المواد إللى عليها تحفُظات من ناحيتهم !
لو لم يكن الموضوع شخصى ماكنوا رفضوا أن يعطوا رأيهم فى الدستور قبل أن يقرؤوه !
.
أختى نُهى ما إتعلمتش أمشى ورا الأكترية …… هو مبدأ و بحكم لما بسمع من فولان وعلان .. و بصراحة أنا ما أعرفش المُنسحبين إنسحبوا ليه ؟!
.
تحياتى لكى .
http://freecopts.net/userphoto/43ddf77047e234e148f021f20b679c80.jpg
http://www.almasryalyoum.com//sites/default/files/imagecache/watermarked/caricature/2012/08/10/61228/s_lr-rd.jpg
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Bh880Kt6hVY
مصر يمه يا بهية,مصر ثورة شعب
*مؤيدو الرئيس يتوجهون لـ”الدستورية”:
تأكيداً لانفراد “اليوم السابع” حول اعتزام أنصار الرئيس محمد مرسى، الخروج فى مسيرات للمحكمة الدستورية العليا، والاعتصام أمامها، والذى نفاه موقع “إخوان أونلاين”، وصل بالفعل العشرات من أنصار الرئيس إلى مبنى المحكمة.
جاء ذلك بعدما انطلقت العشرات فى مسيرة من أمام جامعة القاهرة، فور انتهاء فعاليات مليونية “الشرعية والشريعة”، وسلكت المسيرة طريق كورنيش النيل بعد عبور كوبرى الجامعة.
وهدد المشاركون فى المسيرة بمنع أعضاء المحكمة الدستورية غداً الأحد من دخول المحكمة وعدم نطقهم للحكم بحل التأسيسية ومجلس الشورى، مثلما قررت هيئة المفوضين من قبل، وهتف المشاركون هتافات معادية للمحكمة الدستورية وأعضائها، مرددين “باطل.. باطل”.
وأكد عدد من المشاركين فى المسيرة لــ”اليوم السابع” أن المحكمة الدستورية باطلة لأنها لا تطبق الدستور وأنها محكمة سياسية وجميع أعضائها من الفلول.
كان اليوم السابع، قد نشر ظهر اليوم بناء على ما لديه من معلومات، أن أنصار الرئيس مرسى، يعتزمون الاعتصام أمام المحكمة الدستورية العليا، بالتزامن مع النطق بالحكم غداً، وهو ما نفاه موقع إخوان أونلاين بشكل قاطع.
*محمود سعد: من الذى أنفق على مليونية الإسلاميين لتخرج بهذا الشكل؟:
انتقد الإعلامى محمود سعد مليونية “الشرعية والشريعة”، موضحاً أنه قد تم تقديم كل التسهيلات الممكنة لتخرج فى هذا الشكل الحاشد، قائلاً “من أين جاء الإسلاميون بطائرة هليكوبتر لتصوير مليونيتهم؟ ومن الذى أنفق على هذا الأمر؟ ومن الذى وفر لهم سيارتين تابعين لهيئة المياه والشرب، يعنى ملك الدولة لتسقى أتباعهم؟”.
وأكد سعد خلال حلقة اليوم من برنامج “آخر النهار”، أن الإسلاميين يطالبون بتطهير الإعلام، وهو يقع فى أيديهم بوزير إعلام إخوانى، قائلاً “كل زملائى الإعلاميين اتشتموا إلا أنا، ولم أسمع عن أحد سبنى حتى الآن، ولا أفهم لماذا يستخدم الإخوان لغة العنف والحدة فى لهجتهم على المنصات، رغم إن مطالبهم كلها مجابة.. مش فاهم هما متشنجين ليه؟”.
*مرسى فى مراسم تسلم الدستور: علينا ألا ننسى تضحيات شهداء الثورة.
*مرسى يدعو الشعب للاستفتاء على الدستور 15 ديسمبر.
*متظاهرو التحرير يهتفون “يسقط يسقط حكم المرشد” أثناء خطاب الرئيس.
*الغريانى”: الدستور استغرق 408 جلسات لكتابته.
*الغريانى باكياً: تم إسقاط كافة الإعلانات الدستورية.
والله يا فاتي 95% من أعلاميين مصر مُتلونيين وأولهُم محمود سعد أبو 9 مليون سنوي
ال9 مليون اللى كان بياخدهم من الاعلانات، كانت نسبته فى الاعلانات لانه لما جه للبيت بيتك الاعلانات زادت، وكان الاتفاق بيه وبين البرنامج انه مرتبه مايكونش من الوزارة لكن نسبة من الاعلانات اللى جابها معاه.
محمود سعد تلون فى ايه هو كماااان؟!
ده انا كنت متغاظة منه وهو بيدعوا المصريين للتصويت لمرسى فى الجولة التانية… ولو هو متلون، هايتلون فى الوقت ده اللى الاخوان خلاص سيطروا على كل شئ؟
متلون مع الشعب يا فاتي وحاب يكسب رضا الجميع , فاتي لو الاخوان لبو جميع مطالب الشعب لكان الهجوم عليهم مثل اليوم , أنتم رافضين فكرت الاخوان من الاساس لأنهم أخوان وتم انتخاب الرئيس مُرسي ليس حباً به لكن جكارتاً بشفيق و صبرتم على مُبارك أكثر من 30 عاماً وهو ينهب خيرات مصر ولم تستطيعو أعطاء مرسي الفتره الكافيه للاصلاح , والله لولا العراقيل التي يواجهها مُرسي من اعداء الثوره لما أقدم على تعديل الدستور , لحد الان يا فاتي ماذا رايتُم من مُرسي لمُعاداته ؟؟ وأن كان حبكُم لصباحي أو للبرادعي ليش ما أنتخبتوهم ووفرتو عليكم هذه المُظاهرات التي أكثر الفنانين ظهوراً بها ؟؟؟
أنتم غير مُتقبلين الاخوان بخيرهم وشرهم للأهم أخوان , فاتي ببداية الثوره حاول البرادعي ان يلبس ثوب الاخوان ولكن محاولاته بائت بالفشل , أرجعي لأيام الثوره وستجدين كلامي صحيح , والأن أصبح ضد بسبب فشله بالأنخابات , الشعب المصري ليس البرادعي وجماعاته وليس صباحي واتباعه بل أغلب الشعب أختار مُرسي فيجب عليكُم أحترام أختيارهُم فهم مصريين ايضاً
ياريت تقولى ايه هى العراقيل اللى وجدها وجعلته يعدل الدستور؟ ايه الخطر اللى واجهه من اعداء الثورة، خالاه يصدر الاعلان غير الدستورى؟؟ ومين هم اعداء الثورة؟؟؟
على فكرة هو ماعدلش الدستور… هو اصدر اعلان دستورى محصن.
وجماعته كانت على الناحية التانية بتفصل دستور على مقاسهم.
احنا مش عايزين نشيل مرسى علشان نجيب الصباحى وحمدين، احنا عايزين بلدنا تنظف وثورتنا تنجح، ومش عايزين مزايدات تانى من مرسى وجماعته، كرهنا نفاقهم وكدبهم واستغلالهم للثورة ولدماء الشهداء… شفنا الويل من مرسى فى اربع شهور، وانا عن نفسى لا اعترف بيه رئيس.
ايزاى بتقول انه لو الاخوان لبوا جميع المطالب لكان الهجوم عليهم مثل اليوم؟
انت ماشفتش حركات 6 ابريل واليسار وبعض الليبراليين بل والعلمانيين اللى اعطوا اصواتهم لمرسى؟؟؟ على اى اساس بتتكلم يا عمر وانت حتى مش عارف تسلسل الاحداث منذ الثورة وحتى الان؟ ماتعرفش ان اغلب اللى ذكرتهملك اعطوه فرصة واتنين وتلاتة، ووثقوا فيه مليون مرة.
العينة بينة، وانا عن نفسى لا اعتبر مرسى رئيسى، وانا حرة فى رائى وتصورى وتوجهى.
ابسط مثال، زوجته راحت تقدم واجب العزاء فى اسلام، ولم تقدمه فى جابر… سبحان الله هل هذا رئيس لكل المصريين.
واضح انه مشكلتك مع حمدين والبرادعى… مش عارفة يمكن نصبوا عليك ولا حاجة.
الزند فلول طبعاً، وانا نفسى ضده.
لكن سبحان الله شوف مين قاعد معاه
البرادعى وحمدين حطوا ايدهم فى ايد الفلول، وطماعين ومتسلقى سلطة… ماشى
بس ما شفتهمش ايدوا مبارك الحقيقة زى دول
فاضل الفل الكبير عمرو مووووسى ايزاى يحط ايده فى ايد صباحى والبرادعى الوصولييييين دول.
عندك حق، لكن صباحى والبرادعى تلاميذ الاخوووان، والدليل
ليش يا فاتي البرادعي وحمدين مشهورين بالنصب لهذه الدرجه !!
أنتِ لا تعترفين بهِ كرئيس ولكن العالم اجمع مُعترفين بهِ , كلامك بعيد عن المنطق وهجومي لمُجرد الهجوم .
أين كُنتُم أيام مُبارك على مدى 30 عاماً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو رئيس مصر الأن شاء من شاء وأبى من ابى , أنتمُ من جعل مُرسي لبانه بفم الي يسوى والي ما يسوى .
الله يجيب الي فيه الخير لمصر واهل مصر ويجعل لكُل مصري قانون مُفصل على مقاسه لعلى وعسى تهدأ الأمور .
ها كفاية كده فلول يا عمر ولا تحب اجيبلك صورة مجمعة علشان انهى حفلة صور الفلول؟؟
دى بمناسبة انه البرادعى وصباحى بيستقوا بالغرب وامريكا، ورموز الحزب الوطنى وعلى راسهم زيزوو يا زييزووو
فاتي شفيق كان من الفلول ولكن عندما نزل الانتخابات لرئاسة مصر حصل على اصوات 49% تقريباً من أصوات الشعب المصري الذين هُم مُوالون لمُبارك أعتقد ما عندك شك بذلك , فهل من المعقول أن نحبسهُم ولا نتعامل معهُم على أساس أنهُم فلول ؟؟؟ أريد اسمع جوابك من فضلك
كمال الجنزورى اليوم كان فى الصفف الامامية فى حفل تسليم مرسى لمسودة الدستور… الجنزوى اللى كرمه مرسى، وجعله مستشار له… ده مش فلول؟؟
قالـــــــــــــواْ:
*عزازي علي عزازي : الاستفتاء فاقد للشرعية مثل الرئيس.. ونحتفظ بحقنا في التصعيد إلى أقصى سقف ممكن.
*جمال عيد: كان لديك شرعية الانتخاب فاهدرتها باعلان يحولك لديكتاتور، وحين تلجأ لحشد مؤيديك واستعراض القوة ،قد تكسب، فقط لانهم اكثر خبرة في استخدام العنف .
أين تعليقي يا نورت ؟؟؟؟؟
http://youtu.be/J3eBjgBwlww
الغريب بالموضوع أن برنامج ( القاهره اليوم ) لهُ مُذيعان واحد يقول السلام عليكم ويترك المايك لعمر أديب وكأنه أنخرس .
عمر أديب أستغرب لشخصك , كم أنت مُنافق ولن ننسى كلامك عن مُبارك قبل الثوره مع وفاء الكيلاني وكيف تغير موقفك بعد الثوره , وألان ما زلت على نفاقك , معاهم معاهم عليهم عليهم أنت وعماد أديب ولميس الحديدي , والله يسلم لسانك يا باسم يوسف .
أحب المُعارض إللى بالشكل ده :
.
عبدالمنعم أبو الفتوح
علي الرئيس مرسي ألا يطمئن لكثره مؤيديه ..فمؤيدين مبارك كانوا أكثر منا وقت ثورتنا المجيده
.
أتذكر صباح يوم 25يناير 2011 عندما كنا واقفون علي سلم نقابه الأطباء وعددنا لا يزيد عن 100 شخص ..وفي النهايه النصر كان لنا ولثورتنا واسقطنا مبارك ..
.
الرئيس مرسي نيته خير وأنا اعلم ذلك ..ولكن عليه ان يطمئن الجميع انه رئيس لكل المصريين وليس فئه معينه
.
كما أعلنت من قبل.. انا مثلي مثل كافه شرفاء مصر ارفض تحصين قرارات الرئيس بهذا الشكل المبالغ فيه ولكني لم ولن أضع يدي في يد فلول مبارك مهما كان الثمن
.
علي الرئيس مرسي أن يجتمع مع معارضيه اجتماع يكون هدفه الأول مصلحه مصر وعلي المعارضه ان تقبل الأجتماع حتي الوصول الي حل سريع للأزمه
السطر ده يختصر رأيى :
( كما أعلنت من قبل.. انا مثلي مثل كافه شرفاء مصر ارفض تحصين قرارات الرئيس بهذا الشكل المبالغ فيه ولكني لم ولن أضع يدي في يد فلول مبارك مهما كان الثمن )
و يجب أن لا ننسى أن جبهة الإنقاذ الوطنى تضُم السيد بدوى رئيس حزب الوفد و عمرو موسى إللى الثوار سموه مُرشح الفلول .
مشكلتك يا عمر اديب أنك مرفوض بمُظاهرات التأييد ومرفوض أيضاً بالمُظاهرات المُعارضه , أنت منبوذ من الكُل حتي البُسطاء يعرفونك مُنافق
http://www.elaph.com/elaphweb/Resources/images/Politics/2010/2/week4/%D9%8A6.jpg
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKBeANgAcD5_oAdzGMhVjUnLHYq9GAzJFatRBIIiHH8JMmkHGW2XQ6F5Yc
اخ عمر بالنسبة للفلتييين الهام شاهين ويسرا اللى نزلوا فى المظاهرات… فعلى الجانب الاخر نزل البلكيمى الكاذب صاحب عملية التجميل، وونيس صاحب الفعل الفاحش… ده غير عبد الله بدر، وخالد عبد الله اللى كلاهما لا يمثل الاسلام، ولو امثالهم هايحكمونا يبقى خربت.
من الاخر كده اللى بيته من زجاج زى الاخوان، مايحدفش غيره بالطوووووووووووووووووووووب.
وقبل ما يتهموا الاخرين، يشوفوا نفسهم وتاريخهم الاول… ولا ايه؟!!
الاخوان مش البلكيمي صاحب عملية التجميل وايضاً مقوله جديده بأنه مُتزوج راقصه وونيس صاحب الفعل الفاضه بالسياره مع أني اشك بانها تلفيق لهُ وألا لما خرج من الحكم مع وقف التنفيذ , هذا ليس موضوعنا
يا فاتي الاخوان يطمعون بالحُكم من 70 سنه ونالوه الان بعد ثوره يتحاكا العالم عنها فلا اظن أنهم اغبياء لهذه الدرجه لكي يسحبو البساط من تحت أرجلهُم , وطبعاً لن يتركو الحُكم الرئاسي بهذه البساطه التي أتت بهم بأنتخابات شرعييه , أعطوهم الفرصه فقط ف 4 اشهر غير كافيه يا فاتي , البلد مُنهكه أقتصادياً وسياسياً وغير قادره على الفوضى بين مُأيد ومُعارض , ما زال الوقت بكير على أصدار أحكام بحق رئيس توه قال يا الله , الصبر
عمر أبو ناشي في ديسمبر 2, 2012 1:20 ص
ليش يا فاتي البرادعي وحمدين مشهورين بالنصب لهذه الدرجه !!
أنتِ لا تعترفين بهِ كرئيس ولكن العالم اجمع مُعترفين بهِ , كلامك بعيد عن المنطق وهجومي لمُجرد الهجوم .
أين كُنتُم أيام مُبارك على مدى 30 عاماً ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو رئيس مصر الأن شاء من شاء وأبى من ابى , أنتمُ من جعل مُرسي لبانه بفم الي يسوى والي ما يسوى .
الله يجيب الي فيه الخير لمصر واهل مصر ويجعل لكُل مصري قانون مُفصل على مقاسه لعلى وعسى تهدأ الأمور .
ــــــــــــــــــــــــــ
سبحان الله ماجاوبتنيش على سؤالى برضه، ايه هى العراقيل اللى اعداء الثورة حطوهاله وعلشان كده حصن قراراته وجعل نفسه الحاكم بامر الله؟
جاوب على سؤالى، وياريت تقولى الاعلان الدستورى ايه هى بنوده؟؟؟ يمكن تقنعنى… بس ياريت تجاب عن سؤالى لو سمحت.
ايوه انا لااعترف به كرئيس، انا حرة، وماليش دعوة بالعالم، كل واحد حر فى نفسه ودماغه وافكاره.
الحقيقة ماكونتش اتولدت من 30 سنة والله، ولما اتولت فى منتصف الثمانينات ماكنتش هاخرج من اللفتة واتظاهر ضد مبارك.
والحمد لله جيل الثمانينات اللى هو جيلى، وجيل السبعينات وحتى جيل التسعينات اول ما شم نفسه، وشاف الواقع ثار على مبارك وخلعنااااه، وللاسف الاجيال اللى بتزايد عليناااااااااا بانهم دخلوا السجوووون وعايزين يدفعوا البلد تمن اعتقالهم_مع انهم ماكانوش لودهم مهانيين فى سجون مبارك_ كوشوا على كل حاجة.
* احنا جعلنا مورسى لبانة فى فم اللى يسوى واللى مايسواش؟؟ ايه الكلام ده، فكرتنى بكلامه عن الحتة المزنوقة وبالاحضان… عيب الكلام ده يا عمر، احنا قاعدين فى طابونة بنحكى حكاوى على مرسى ومقطعين فروته… سبحان الله؟!!!
مورسي أعطى نفسه صلاحيات أكثر لكي لا يعترض أحد على اصلاحاته
وأن كُنتِ حُره وملكيش دعوه بالعالم , روحي فصلي قانون على مقاسك وبرطعي فيه على كيف كيفك
لو جيت عندك او جيت فى بلدك يبقى لك الحق فى انك تطردنى، لكن انا فى بلدى، وبتكلم فى شئون بلدى وانا حرة بئا افصل قانون او حتى ابله واشرب ميته ده شئ ما يخصكش.
وبجملتك برطعى دى… انتهى النقاش معاك.
ومن غير سلام
ليس من حقي أطردك من بلدك ولا حتى من بلدي , أنا مسؤول عن بيتِ فقط والسلام لله , يعطيكي العافيه و100 سلام لكي
عمر أبو ناشي في ديسمبر 2, 2012 1:29 ص
فاتي شفيق كان من الفلول ولكن عندما نزل الانتخابات لرئاسة مصر حصل على اصوات 49% تقريباً من أصوات الشعب المصري الذين هُم مُوالون لمُبارك أعتقد ما عندك شك بذلك , فهل من المعقول أن نحبسهُم ولا نتعامل معهُم على أساس أنهُم فلول ؟؟؟ أريد اسمع جوابك من فضلك
ــــــــــــــــــــــ
شفيق ده فضلوا الثوار والسياسيين المحترمين يقولوا للبرلمان الاخوانى الموقر اول ما انعقدت جلساته، اعمل مشروع قرار بقانون الغدر، ولكن لا حياة لمن تنادى…. ولما حسوا بالخطر وقت ما اترشح عمر سليمان وشفيييق، عملوا قانون العزل… يعنى ما بيتحركوش الا لما تكون ليهم مصلحة، او لما يحسوا ان مصلحة من مصالحهم فى خطر.
لا عندك يا عمر لحد هنا ماتغلطش فى ولاد بلدى، اللى انتخبوا شفيق مش كلهم فلول… ولو كان العدد ده كله فلول، كانوا نفعوا مبارك… او حتى نجحوا شفيق هم كمان من الجولة الاولى.
الاخوان دلوقتى بدأو يستخدموا كارت الفلول لما يحبوا يخونوا اى شخص ضدهم، وكارت الثورية لما يحبوا يقضوا مصلحة لهم… وكارت الدين لما يحبوا للاسف يستقطبوا الشعب فى استفتاء او انتخابات.
ده غير الزيت والسكر والسمن.
مزايدات رخيصة من الاخوان المنافقين.
مرة تانية لو سمحت اوعى تتهم ولاد بلدى بانهم فلول، الفلول احنا عارفينهم كويس وعارفين كويس اوى مين اللى بيحب البلد بجد، ومين اللى بيعمل لمصلحته، سواء اخوان او فلول.
منتظرة اجابتك على اسئلتى، ولو سمحت ما تتاخرش لانه المفترض بما انك بتدلى برايك فى موضوع خطير زى الاعلان الدستورى، تبقى عارف بنوده مسبقاً.
لا يا فاتي لا تقوليني كلام لم اقوله لو سمحتي ما في داعي لهذا الكلام , طيب كملي احترامك لولاد بلدك الذين أختارو مرسي رئيس لهم , مع أنك قبل قليل قُلتي لا تعترفين بالعالم والأن تُحذريني , أنا لم اتكلم عنكِ بشخصك عندما قلت اين كُنتُ أيام مُبارك ولم اقصد بالذات لكي تتريقين علي بكلامك , أنت ضد مُرسي وهذا حقك وأنا من أشد المثايدين لهُ وهذا حقي وانا واثق بانهُ من سيوصل بمصر لبر الامان
*اشتباكات بالأيدى بين أنصار مرسى والمارة أمام المحكمة الدستورية:
اشتبك عدد من أنصار الدكتور محمد مرسى رئيس الجمهورية، من المعتصمين أمام المحكمة الدستورية بالمعادى اليوم الأحد، والتى تنظر فى دعوى حل الجمعية التأسيسية ومجلس الشورى، مع اثنين من المارة بعد مناقشة دارت بينهما، وبين عدد من جماعة الإخوان تطورت إلى اشتباكات بالأيدى.
أدت الاشتباكات إلى فرار الشخصين بعد التفاف عشرات الإخوان حولهما فيما لحقهما البعض الآخر، وتمكنوا من القبض عليهما، وقاموا باحتجازهما فى إحدى الحدائق المقابلة للمحكمة وسط ترديد هتاف: “الله أكبر الله أكبر، المرة دى بجد مش هنسيبها لحد”.
وفى السياق نفسه شهدت حركة المرور حالة من الشلل المرورى بعد حشد العشرات بمنتصف الطريق.