مرسلة من Shahira

مقال للصحفى السعودى “جميل فارسى” عن مصر

يخطئ من يقيّم الأفراد قياساً على تصرفهم في لحظه من الزمن أو فعل واحد من الأفعال ويسري ذلك على الأمم, فيخطئ من يقيّم الدول على فتره من الزمان, وهذا للأسف سوء حظ مصر مع مجموعة من الشباب العرب الذين لم يعيشوا فترة ريادة مصر.
تلك الفترةكانت فيها مصر مثل الرجل الكبير تنفق بسخاء وبلا امتنان وتقدم التضحيات المتوالية دون انتظار للشكر.
هل تعلم يا بني أن جامعه القاهرة وحدها قد علمت حوالي المليون طالب عربي ومعظمهم بدون أي رسوم دراسية؟ بل وكانت تصرف لهم مكافآت التفوق مثلهم مثل الطلاب المصريين؟
وهل تعلم أن مصر كانت تبتعث مدرسيها لتدريس اللغةالعربية للدول العربية المستعمرة حتى لا تضمحل لغة القرآن لديهم, وذلك كذلك على حسابها؟ هل تعلم أن أول طريق مسفلت إلى مكة المكرمة شرفها الله كان هدية من مصر؟
على مر العصور والعرب صفر على الشمال بدون مصر، حتى وإن مرضت مصر واغتنى العرب
فحركات التحرر العربي كانت مصر هي صوتها وهي مستودعها وخزنتها. وكما قادت حركات التحرير فأنها قدمت حركات التنوير. كم قدمت مصر للعالم العربي في كل مجال، في الأدب والشعر والقصة وفي الصحافة والطباعة وفي الإعلام والمسرح وفي كل فن من الفنون ناهيك عن الدراسات الحقوقية ونتاج فقهاء القانون الدستوري
وكما تألقت في الريادة القومية تألقت في الريادة الإسلامية. فالدراسات الإسلامية ودراسات القرآن وعلم القراءات كان لها شرف الريادة. وكان للأزهر دور عظيم في حماية الإسلام في حزام الصحراء الأفريقي.
وكان لها فضل تقديم الحركات التربويةالإصلاحية
أما على مستوى الحركة القومية العربية فقد كانت مصر أداتها ووقودها
. وإن انكسر المشروع القومي في 67 فمن الظلم أن تحمل مصر وحدها وزر ذلك, بل شفع لهاأنها كانت تحمل الإرادة الصلبة للخروج من ذل الهزيمة.

إن صغر سنك يا بني قدحماك من أن تذوق طعم المرارة الذي حملته لنا هزيمة 67, ولكن دعني أؤكد لك أنها كانت أقسى من أقسى ما يمكن أن تتصور, ولكن هل تعلم عن الإرادة الحديدية التي كانت عند مصر يومها؟
أعادت بناء جيشها فحولته من رماد إلى مارد. وفي ستة سنوات وبضعةأشهر فقط نقلت ذلك الجيش المنكسر إلى أسود تصيح الله أكبر وتقتحم أكبر دفعات عرفهاالتاريخ. مليون جندي لم يثن عزيمتهم تفوق سلاح العدو ومدده ومن خلفة. بالله عليك كم دولة في العالم مرت عليها ستة سنوات لم تزدها إلا اتكالاً؟ وستة أخرى لم تزدها إلاخبالا.

ثم انظر, وبعد انتهاء الحرب عندما فتحت نفقاً تحت قناة السويس التي شهدت كل تلك المعارك الطاحنة أطلقت على النفق اسم الشهيد أحمد حمدي. اسم بسيط ولكنه كبر باستشهاد صاحبه في أوائل المعركة. انظر كم هي كبيرة أن تطلق الاسم الصغير .

هل تعلم انه ليس منذ القرن الماضي فحسب، بل منذ القرن ما قبل الماضي كان لمصر دستوراًمكتوباً.

شعبها شديد التحمل والصبر أمام المكاره والشدائد الفردية، لكنه كم انتفض ضد الاستعمار والاستغلال والأذى العام.
مصر تمرض ولكنها لا تموت، إن اعتلت اعتل العالم العربي وان صحت صحوا, ولا أدل على ذلك من مأساة العراق والكويت, فقد تكررت مرتين في العصر الحديث, في أحداها وئدت المأساة في مهدها بتهديد حازم من مصر لمن كان يفكر في الاعتداء على الكويت, ذلك عندما كانت مصر في أوج صحتها. أما في المرة الأخرى فهل تعلم كم تكلف العالم العربي برعونة صدام حسين في استيلاءه على الكويت؟. هل تعلم إن مقادير العالم العربي رهنت لعقود بسبب رعونته وعدم قدرة العالم العربي على أن يحل المشكلة بنفسه.
إن لمصر قدرة غريبة على بعث روح الحياةوالإرادة في نفوس من يقدم إليها. انظر إلى البطل صلاح الدين, بمصر حقق نصره العظيم. أنظر إلى شجرة الدر مملوكة أرمنية تشبعت بروح الإسلام فأبت إلا أن تكون رايةالإسلام مرفوعة فقادت الجيوش لصد الحملة الصليبية.
لله درك يا مصر الإسلام, لله درك يا مصر العروبة
إن ما تشاهدونه من حال العالم العربي اليوم هو ما لم نتمنه لكم. وأن كان هو قدرنا, فانه اقل من مقدارنا واقل من مقدراتنا.
أيها الشباب أعيدوا تقييم مصر. ثم أعيدوا بث الإرادة في أنفسكم فالحياة أعظم من أن تنقضي بلاإرادة. أعيدوا لمصر قوتها تنقذوا مستقبلكم

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫48 تعليق

  1. لا فض فوك ياكاتب المقال فكل ما قلته عن مصر هو ما نعرفه عنها فهي كانت دائما و لا تزال رائدة في كل الميادين وشعبها الابي لا يستسلم لهزيمة ولا تنقص من همته العثرات.فكل ما نامله و نرجوه من الله ان يوفق الشعب المصري الى ما يحبه و يرضاه.وشكرا للاخت شهيرة.

  2. شكرا شهيرة على الموضوع و اتمنى ان تتقبلي رأيي في الموضوع، بالنسبة لي مصر ليست محتاجة لحب الناس، لكن عندما يفرض على الناس حب مصر و كذلك حب شعبها، فالبنسبة لي مصر شيء فهي ارض الله و الشعب المصري شيء و هذا ما يغالط به الكثير خصوصا المصريين فعندما تنتقد شيء فيعتبرونك انك لا تحب مصر فيبدؤوا بتدكيرك بالتاريخ و الجغرافيا و ان مصر مذكورا في القرآن. و افضال مصر على الجميع. و مصر ام الدنيا و حتى اصبحنا نسمع شعارات يطلقها بعض المصريين بتقول ارفع راسك انت مصري و اللي بتهين المصريين اكثر. اللي اجا به الكاتب مفيش حد بينكره حتى و لو اختلفنا في بعض النقط لكن السؤال اين هو الشعب المصري الآن و الوضع لوين وصل. لذلك على المصريين مراجعة انفسهم و مراجعة وضعهم و اللي وصلوا اليه و يتذكروا انه من تواضع لله رفعه و ان لا يوجد احد يحب متكبر.

    1. لا يا حنان، اسمحيلى اعترض على كلامك لاننا لا نفرض حب مصر ولا المصريين على أحد، وعندنا مقولة شهيرة بتقول “مين حبنا حبناه وصار متعنا متاعه، ومين كرهنا كرهناه يحرم علينا اجتماعه”.
      احنا بنستغرب من هجوم البعض غير المبرر على مصر والمصريين، ولما نسال ليه الكره والحقد غير المبرر ده يكون الجواب “اصل سياسة مصر سياسة عميلة”، “القادة فى مصر خونة وصهاينة”.
      طب دول القادة ايه علاقة الشعب المصرى,.. اصل المصريين ساكتين عن الحكام بتوعهم، اصل المصريين بيمنوا على اخوانهم بالمعروف، اصل المصريين مغرورين ومتكبرين ومش عارفين على ايه؟ مع ان كل العرب كده كله وقت الغضب بيذكر الاخرين باحسانه وفضله، كله بيشتم كله مافيش حد احسن من حد.
      اعتقد انك كنتى بتشوفى هنا كمية التجاوزات اللى كانت بتحصل، وكم المزايدات اللى كانت بتدور فى نورت على حسبنا لدرجة فوق الوصف ما يتحملهاش اى شخص… وصفحات نورت تشهد بذلك.
      ولما نيجى نرد نبقى احنا عندنا قلة ادب وعديمى الاخلاق، ودايماً اللى بنبدأ بالاساءة.
      طبعاً كلامى مش معناه اننا ملائكة، لا طبعاً احنا زينا زى اى بلد عربى فينا الصالح والطالح… لكن المشكلة انكم_او اغلبكم_ مابيشوفش الا عيوب المصريين فقط، ولو البعض كلف خاطره ونقد نفسه نقد موضوعى هايلاقى ان كلنا فى الهوا سواء، كلنا نفس الصفات والطباع.
      ايه المشكلة فى كلمة ارفع راسك فوق انت مصرى؟؟؟ وليه بتهين المصريين؟؟؟
      هو عيب ان الواحد يفتخر بمصريت او ببلده؟ دى اهانة يعنى؟
      ولو فرضنا انها اهانة، يبقى العرب كلهم بيهينوا نفسهم من المحيط للخليج. لانى دايماً بسمع نفس العبارات من باقى الاخوة العرب وماحدش بيتكلم، ولا هى لما المصرى يقول كده يبقى عيب ومغرور، ولما اى عربى اخر يقولها يبقى على العين والراس؟

      1. فاتي انت عارفة اني مبقيمش الناس بسياسة بلدانهم، و انا برفض ان حد يتناقش مع حد آخر في سياسة بلده. انا كلامي كان بيخص الشعب المصري و اللي بنشوفه في بعض المواقع. اما انك تردي على اللي بيتطاول على بلدك فمتنسيش اني دائما بشجعك تردي لأنه دا حقك. و لا تنسي ان العرب من اقصى الشرق الى اقصى الغرب فولة و انقصمت نصين. يعني مفيش حد يجي يتعالى على الآخر.
        اما عن ارفع راسك انت مصري اكيد بتهينكم و بتهين اي واحد بيكتبها . هو انتم يا بنت كنتم مطأطئين راسكم علشان ترفعوه. خليك دائما رافعا راسك و في كل الأوقات.

    2. أختى حنان ،
      كيف حالك ويارب تكونى بألف خير ،
      تصوّرك للأمور مش بالدرجة إللى إنتى تخيلتيها وكتبتيها فى التعليق ! بالعكس الأمور أبعد من كده بكتير ولو إللى إنتى قولتيه ده فعلاً بيحصل ده مش راجع لتكبُر المصريين ولا عنتظتهم والعياذ بالله ! إنما راجع لأسباب وتراكمُمات كتيرة يصعب سردها فى تعليق .
      أنا مُمكن أختصرها فى شئ واحد فقط و أنتى إحسبيها على أشياء كتيرة مُماثلة لذلك ، يعنى عندك مثلاً :
      قبل الثورة : العرب بيزلّوا ( الشعب المصرى )على رئيسها وعلى حكومتها وعلى سياستها مع الدول العربية الأخرى !
      وبعد ثورة الشعب : العرب تلوم المصريين على قيام الثورة ضد نظامها وحكومتها !!!!!!!!

      ( روحوا إتلهوا هو إنتو عارفين تستقروا ، مش كان الأول أحسن ) ! وخُدى من ده كتتتتتتتتتتييير !

      يا أختى اللوم مش على المصريين ، من دق الباب سمع الجواب .
      تحياتى اختى ويارب يكون كلامى قدر يوصل ليكى بسهولة .

      1. اخي فيب
        انا الحمد لله انت كيفك اخي و شنو اخبارك.
        نفس الكلام اللي قلته لفتوم بس حزيد شوية.
        التراكمات يا اخي انا بعرفها و راح نرجع للتاريخ و الجغرافيا لو اتكلمنا.
        اما عن الثورة اكيد ماراح يشجعوكم بعد ما عملتوا الثورة و يباركوا لكم لكن دائما سينتقدوكم. عملتوا ثورة مصيبة معملتوهاش مصيبتين و انتم عقلكم في راسكم تعرفوا خلاصكم بس مضربوش كلشي في 0.
        تحياتي اخي و بتمنى تستوعب وجهت نظري

    3. المدعوة (غير جايز)
      الفيديو ده لازم تشوفيه ,,اهداء منى ليكى
      عشان تعرفى انك بقلبك الاسود لا تمثلى الشعب المغرب الحبيب المضياف العاشق لام الدنيا
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LRWKO4grK8E#!
      انا شخصيا ماكنتش هعرف الفيديو ده لو مكانتش صاحبتى واختى سليمه من( اوجده ) بعتتهولى

      1. شرين الفيديوا دا لازم انت تشوفيه و تستوعبيه و شهادة منك انك انت واحدة ناقصة و لا تساوين شيئا بالمقارنة معي. و انه لازمك تتعلمي كثير من المغاربة.

        1. انا واحده ناقصه يا معقده؟؟؟
          روحى دورى هلى حد غيرنا تتطلعى عليه عقد نقصك
          ثم انتى ازاى احسن منى؟؟ويعنى ايه انا لا اساوى شئ جنبك؟؟
          انتى اساسا تطلعى مين؟؟؟
          انا واعوذ بالله من كلمة انا طبيبه ومعايا ماجستير طب الاطفال
          قوليلى بقى انتى شهاداتك ايه؟؟
          انا الحمد لله مش متكبرة وكل الناس عارفه عنى كده بس اتى اللى بتقولى ان انا جنبك ماساواش حاجه ,,,فعلا نكته هههههه
          بطلوا ده واسمعوا ده !!!
          انتى اللى لازم تتعلمى الادب والاحترام من المغاربه يا طويلة اللسان
          اخر تعليق ليا ع الموضوع مابحبش انزل عن مستوايا وكمان احتراما لولاد بلدى

          1. ههههههههههه
            اثبت كل اللي قلته عليك يا ناقصة.
            للأسف المجستير الي حصلت عليه متسواش عندي شي، عمر المستوى الدراسي مبيأدب الناس او بيجعل لهم اخلاق. ماجستير اومال لما تحصلي على الدكتوراه حيخرجوا ليك القرون.
            ههههههههههههههههههههه
            ههههههههههههههههههه
            اولا احترمي نفسك قبل متحترمي الناس.
            قالت مستوايا مستواك يا بنت في الحضيض و
            متسواي حتى بصلة خامجة الخامجة
            و روح عند ممتك تعيد فيك التربية يا قليلة التربية و الأخلاق لعل و عسى تتحسني شوية
            ههههههههههههههههههه
            ضحكتيني

  3. اللهم احمي جميع دول الاسلام
    اللهم ازل الاحقاد من صدورنا
    اللهم النا لاخواننا واخواتنا
    اللهم عليك بالفتن والماكرين
    اللهم اصلح احوالنا واحوال اخواننا فى سوريا

  4. الكرم والكرامه هى فى مصر
    لبنان يادنيا مصر ياام الدنيا
    يا ارض المحبه يا غاليه يا مصر
    روحنا ونور عيونا فى حياتك يا مصر
    السماحه روحها والشهامه مصر
    عطر مصر ولا جو مصر
    ولا سحر مصر
    يـــــــــــــــــــــــــــــا حــــــــبـــــــــيــــــبــــــتـــــــى يـــــــــــــــا مـــــــــصـــــــــر

    1. مساء الخير ياجمال
      الكرم والكرامه موجوده بكل دول العالم بدون أستثناء
      تحياتي

      1. يامرحبا كيوت,, اكيد كل الدول العربيه لها مميزاتها……!
        حبيت اتكلم ليوم بس لمصر,,, لانها تتعرض لازمات ولازم نوقف حدها..!!!
        نحنا منكبر بمصر,, ومصر بتكبر فينا………. تحياتي الك يارايق كيوت.

  5. الف شكر للصحفي السعودي جميل فارسي على المقال الرائع والجميل والشكر ايضا للاخت شهيره التي نزلت المقال على موقع نورت
    واقول ان مصر ساهمت على مر العصور في الدفاع عن الامه الاسلاميه فلا ننسى القائد قطز والظاهر بيبرز عندما دحروا المغول وحرروا البلاد الاسلاميه من ظلم التتار وغيرهم العديد من القاده القدماء والمعاصرين حيث ساهموا في دعم الثوره اليمنيه والثوره الجزائريه للتخلص من الاستعمار
    ادام الله المحبة بين الامه العربيه لمواجهة التهديد الخارجي فنحن كعرب الكل يطمع بنا سواء كانوا من اليهود او من الامريكان والغرب او من العدو الذي يرتدي عباءة الاسلام ولا ينتمي الى الاسلام في شئ الا وهي ايران التي تحاول تفتيت هذه الامه العربيه
    حمى الله مصر والسعوديه وباقي الدول العربيه من شر المعتدين وكيد الكائدين
    ونتمنى من الله ان يرزق اخواننا في سوريا وفلسطين الحريه وسائر بلاد المسلمين

  6. موضوع جميل يا شهيرة وعجبنى، ويشكر الكاتب على كلامه.
    وأحب أضيف مقال لكاتب سعودى اخر، كتبه بعد أحداث مصر والسعودية بيقول فيه:
    الكاتب السعودي محمد الرطيان يكتب ( في حب مصر )
    ==============================​==

    (1)
    إن كانت مصر (أم الدنيا).. فهي من باب أولى أم للعرب جميعا.
    وأي عربي لا يحب مصر فتأكدوا أن في قلبه خللا ما..
    وأي عربي يكرهها فتأكدوا أنه ابن عاق !

    (2)
    عودوا لطفولتكم أيها العرب:
    أول طبيب عالجكم.. مصري.
    أول معلم درسكم.. مصري.
    أول كتاب قرأتموه.. كتبه مصري وطبعته مطبعة مصرية.
    أول حركات التنوير.. كانت تأتي من مصر.
    أول الثورات.. مصرية.
    أول الشهداء.. مصريون.
    وأنا أحب مصر بكل ما فيها: من غلابا، وأناس طيبين، وفقراء..
    رغم أنهم يعيشون في المقابر يعرفون كيف يضحكون ويؤلفون النكات.
    أحبها: بعلمائها، ومثقفيها، ودعاتها، وفنانيها…
    ولا تقولوا لي:
    لا يجتمع في قلب مؤمن حب (وجدي غنيم) و(محمد منير)!
    لأنني أعلم بقلبي منكم.

    ((3)
    إنها مصر التي استطاعت أن تُصدّر لنا (لهجتها) كأنها لغة ثانية لنا..
    وهي تخبئ روحها الحلوة في لهجتها.
    إنها مصر التي تشعرك من أول لقاء: «كأنها وحده من العيلة»..
    مصر التي تدخلها كأنك تدخل بيتك.

    (4)
    كتبت سابقاً:
    إذا غنّت مصر.. رقص العرب.
    وإذا أنجبت «عمرو دياب» ستجد له نسخة في كل عاصمة !
    وإذا غنى «عبد الحليم» – خليّ السلاح صاحي – اخرج العرب
    كل بواريدهم العصملية من مخازنها !
    وصار رمي اليهود في البحر خيارا استراتيجيا ً لكل العرب.
    أما إن جنحت للسلم، فاعلم أنه – حتى مقديشو – سيصبح
    السلام خيارها (وبطيخها) الاستراتيجي !

    إنها مصر:
    إذا «تحجبت» سيصبح «الحجاب» أكثر الأزياء رواجاً
    وإذا أطلقت لحيتها فسيقل عدد الحلاقين من طنجة إلى ظفار
    وإذا خرجت للشارع وهي تحمل بيدها قنبلة وساطورا.. فاعلم أنك
    سترى هذا المشهد بعد سنة، سنتين، عشرا.. في شوارع أخرى.
    و:
    إنها مصر.. البهيّة.. الولاّدة: تنام، ولكنها لا تموت.

    (5)
    يا رب النيل..احفظ بلاد النيل والمواويل من الجفاف.
    يا رب الغلابا.. احفظ الغلابا من المعتدين.
    يا رب مصر.. احفظ لنا أمن مصر.

    (6)
    يقول خبراء الزلازل:
    أي هزة تصيب القاهرة.. فاعلم أن عددا من الهزات الارتدادية
    سيصل مداها إلى عواصم أخرى

  7. أنا لا أحب أن يشتم بلد بسبب تصرف فردي لكل شعب مميزاته وسلبياته ومن حق كل مواطن التفاخر بوطنه وهذه حريه شخصيه ولا إعتراض على ذلك
    شكرا شهوره

  8. الكرم والكرامه هى فى مصر
    لبنان يادنيا مصر ياام الدنيا
    يا ارض المحبه يا غاليه يا مصر
    روحنا ونور عيونا فى حياتك يا مصر
    السماحه روحها والشهامه مصر
    عطر مصر ولا جو مصر
    ولا سحر مصر
    يـــــــــــــــــــــــــــــا حــــــــبـــــــــيــــــبــــــتـــــــى يـــــــــــــــا مـــــــــصـــــــــر
    copy
    اكو واحد بالعالم ميحب مصر؟؟ اذا اي حشاكم ميفتهم
    …..

  9. غير دايز
    أسفت جدا لتعليقك… منك أنتٍ بالذات
    المفروض إنك خلاص عارفة إحنا بنتعامل مع كل الناس إزاي ولا عُمر كان تعاملنا بغرور أبداً
    للأسف الكل مش فاهم إيه اللي حصل لمصر والمصريين في خلال السنين اللي فاتت
    البلد نفسها أُستحلت للكل وشعبها أُهين “صدقيني” من الكل لإن للأسف الراعين لشعبها أهانوها
    وسمحوا للغير بإهانة شعبها
    سرقوا كل خيرات البلد وهي كثيرة جداً ولم يتركوا شيء لأولاد البلد
    فللأسف إضطروا للخروج للخارج للعمل وليس للتسول
    وللأسف أيضاً أن “الخارج”- ولن أحدد أسامي البلاد- تَمِن عليهم بأنهم سمحوا لهم بالعمل عندهم
    كم هذا مؤسف كإنهم يعطوهم المال كهبة منهم وليس أجر لعملهم

  10. la lil 3onsoria nahno kolona 3arab wa moslimi ya rab yowahidna wa yahdina wa yob3id 3ana ah al fitna

  11. بنت بغداد انا اسف جدا لان لم اجاوبك البارحه والله عطل الكومبيوتر

  12. وعندما نرد عليهم بعد المَن “إننا من زمان وإحنا بنعمل ونعمل لكم بدون ما نطالب بكلمة شكر”
    يقال عنا إننا مغرورين ونمن على البلاد العربية بما فعلناه
    ولكني أستحلفكم بالله
    -هل كنتم تعلمون هذا العدد من العرب الذين تخرجوا من جامعاتنا “فوق المليون طالب” وعلى حساب الحكومة المصرية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    – هل كنتم تعلمون أنهم كانوا يعاملون نفس معاملة المصريين بأخذ مِنَح تَفَوُق للمتفوقين منهم؟؟؟
    – هل كنتم تعلمون أننا كنا نرسل الأطباء والمعلمين للعمل في هذه البلاد على حساب الحكومة المصرية؟؟؟
    -هل كنتم تعلمون أن الحكومة المصرية كانت ترسل أيضا الكُتُب والدفاتر للتلاميذ على حسابها؟؟؟
    – هل كنتم تعلمون أن أول طريق مسفلت إلى مكة المكرمة شرفها الله كان هدية من مصر؟
    – وغيرها ..وغيرها؟؟؟

    لمـــــــــــــــــــــــــــــاذا؟؟؟؟
    لإننا شعب بسيط لا نمن على أحد بما فعلناه ونتكلم عنه

    ومن تكلم عن هذا هو هذا الكاتب السعودي ليرد على الذين يهينوا مصر
    ولكننا عندما نهان ويمن علينا غيرنا بإنه بيشغلنا عنده، أعتقد لازم نرد!!!
    ولا إيه؟؟؟؟؟؟

  13. غير دايز
    لكن عندما يفرض على الناس حب مصر و كذلك حب شعبها، فالبنسبة لي مصر شيء فهي ارض الله و الشعب المصري شيء و هذا ما يغالط به الكثير خصوصا المصريين فعندما تنتقد شيء فيعتبرونك انك لا تحب مصر فيبدؤوا بتدكيرك بالتاريخ و الجغرافيا و ان مصر مذكورا في القرآن. و افضال مصر على الجميع. و مصر ام الدنيا و حتى اصبحنا نسمع شعارات يطلقها بعض المصريين بتقول ارفع راسك انت مصري و اللي بتهين المصريين اكثر.
    __________________________
    يعني إيه يفرض على الناس حب مصر؟
    هو مين فرض على الناس حب مصر أصلاً؟
    اللي مش بيحب مصر وشعبها “وهما واحد” لإن الشعب هو اللي بيؤسس البلد وليس العكس
    لا يهمنا في شيء اللي مش بيحبنا ولا نفرض عليه حبنا
    ______________________
    بس أنا نفسي تروحي وتستعيدي ردودك أنت وأهل بلدك لو أي شخص تطاول عليكوا
    وده من حقك
    بس لا تكثري هذا الحق على غيرك

    1. ماضيعيش وقتك يا شهيرة
      البنت دى الله لا يسامحها مرة برضو غلطت فينا من حوالى سنه وانا اتخانقت معاها ومن ساعتها مابنكلمش بعض
      انا ساعتها وصفتها بانها المغربيه الوحيده على ارض البسيطه الكارهه لمصر
      احنا اللى يحبنا نحبه واللى يكرهنا فى ستين الف سلامه
      مشكلتك انتى وفاتى انكو لسه بتتخمو فى الناس
      شكرا لكل عربى محب لبلدنا وربنا يهدى الجميع

      1. شرين خلي انت ربنا يسمحك و بعدين اطلبي لي السماح.
        يا كذابة انا قلت رأيي في فنان صايع و اللي غلط في هو انت .
        شو اضفت صفة الكذب لصفاتك يا صاحبة الماجستير.
        على العموم ماراح تفهمي علاقتي بي فتوم و دا لي موتك بالغيض

    2. شهيرة انا لم استكتر عليك ماهو حقك انا قلت رأي في ما يحدث و ما اراهه.

  14. أنـــــــــــــا سعـــــــــــــــــــــــــــوديه
    بــــــــــــس
    أحــــــــــــــــــــــــــــــــب
    مصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
    🙂

  15. كلنا نحب مصر خصوصاً القائد جمال عبد الناصر رغم كل أخطاءه التي قرأت عنها و آخرها كتاب لويس عوض حيث حاول تقييمه من خلال علاقته بالأديب توفيق الحكيم مع الأسف نسيت عنوان الكتاب
    هذا القائد زرع فينا حب العروبه شكراً له
    احب مصر لإعجابي بأدباءها الكبار و لا مجال لذكرهم من كثرتهم الله يزيد و يبارك لكن أخص بالذكر الأديب يحي حقي رحمة الله عليه ٠
    من لم يستغرق في سماع ام كلثوم او الحان رياض السنباطي بليغ حمدي و غيرهم كثر
    من منا لم يضحك مع رسامي مصر للكاريكاتور و أولهم حجازي رحمة الله عليه حيث لم يصدق رسامين الكاريكاتور الفرنسيين ان هذه المنمنمات التي اشتهر بها هي بخط يده و ليست عمل الكومبيتر
    من منا لم يضحك من خفة دم نجيب الريحاني و فؤاد المهندس
    من منا لم يعش مع قصص الحب في السينما المصرية
    القائمة طويلة لم اذكر بعد علماء مصر و كبار الصحافيين فيها
    حأقول إيه و لا إيه يا شهيرة ههههههه
    و أخيراً هل من الممكن طبخ المحشيات دون الرز المصري ؟ مستحيل طبعاً

  16. د شيرين غيردايز الله يلعن الشيطان كلنا اخوات لا تغلطوا بحق بعض لأن رح ترجع تصفى القلوب و يبدأ الندم

  17. شيرين وحنان، صلوا على النبى بلاش الكلام ده مافيش منه داعى.
    استهدوا بالله الموضوع مش مستاهل كل ده.

  18. masr balad moslim wa 3araby wa hobo mafroud 3alina ihna ka 3arab wa moslimon wili doro yidorina wili faraho yifarahna bas 3ayza a9oul li ba3d masriyin eli fi nawarit wa khososan okht cherine lama bni3ti raeyina fi ayi fanan masri mabnistaltafohchi moch ma3nah inina mabinhibich masr hada biyib9a raey 3al fanan wi bas wi mafich da3i li za3al wa rodoud 9asiya wi allah yizra3 el mahaba fi 9olob moslimin li ba3dom ba3d

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *