فتح المنتج محسن جابر النار علي الفنان عمرو دياب مؤكدا انه لن يتنازل عن حقه مطلقا.
وقال جابر ان لديه من المفاجآت الكثير لمحاربة عمرو دياب الذي اتهمه بالاستغلال والتعدي علي حقوقه ولن يسكت حتي يقول القضاء كلمته لانه من الممكن ان يترك حقه بمزاجه اما ان يسطو عليه احد فهذا لن يحدث ابدا.
واضاف: “ان الخلاف مع دياب ليس شخصيا وانما ماديا ومعنويا باستغلاله لاغنيات انتجتها شركة عالم الفن دون سدداد قيمتها المادية كذلك لم ينسب اغنيات الشركة اليها مشيرا الي ان شركة صوت الفن صاحبة فضل كبير علي دياب وهي السبب الرئيسي في نجوميته وشهرته بلغة الارقام والجوائز ومبيعات الالبومات ومن ابرزها “نور العين و “تملي معاك” وهي اكثر البومات دياب نجاحا.
وتابع جابر: “كما انني من صنعت نجومية عمرو ورفعت سيرته ووضعته في الصدارة ويسير حتي الان علي الطريقة التي رسمتها له.
وكشف محسن جابر النقاب عن انه السبب وراء فوز عمرو دياب بجائزة الميوزيك اوورد عن اغنية نور العين مشيرا الي انه اول منتج أدخل الشرق الاوسط الي جائزة الميوزيك اوورد لعلاقته الوطيدة بمسئولي الجائزة الذين طلبوا ترشيح مطرب من الشرق الاوسط ونظرا لسوء العلاقة وقتئذ بين جابر ووردة التي كانت لها اغنية “حرمت أحبك” التي حققت انتشارا عريضا ولولا الخلاف مع وردة لفازت بالجائزة.
واعاد جابر تكرار عبارة ان عمرو دياب امامه عامين فقط وينتهي عصره الغنائي مبررا ذلك بان المطرب يؤثر عليه الزمن بعد سن الخمسين وخاصة من النوع المتحرك مثل عمرو دياب ولذلك يمارس الرياضة كثيرا الا انه لن يصمد كثيرا وسيضطر لان يغني واقفا واذا حدث ذلك فلن يحقق النجاح نفسه.
واضاف: “الا انه يبقي كلمة حق ان عمرو له اسمه وثقله الغنائي ونجوميته مشيرا الا ان عمرو اصبح حاليا حريصا علي جمع اكبر قدر من المال ولم يكن يشغله ذلك في بدايات حياته”.
واشار جابر الي ان برنامج دياب “الحلم” ضعيف للغاية ولا يتناسب مع اسمه ونجوميته وتاريخه الطويل وجمهور عمرو دياب نفسه غير راضي عنه فكيف يتمخض تاريخ عمرو دياب في هذه الحلقات الضعيفة.
وكشف المنتج محسن جابر عن تحضيره لبرنامج بعنوان “ما لا تعرفه عن عمرو دياب” حيث كلف فريق اعداد بتجهيز مواده واخراجه ويتم حاليا اعداد الخطوط العريضة للبرنامج وسوف اعلن قريبا عن تفاصيله.
واشار الى انه لا صحة لما يتردد حول امكانية اغلاق تلك الصفحة وطي الخلافات جانبا وعودة عمرو الي عالم الفن من جديد لان الطرفين وصلا الي درجة من الخلاف تجعل من الصعوبة عودته الى الشركة
بالرغم من انني لا احب كثيرا التعليق على الامور الفنية والفنانين لان من يدخل غالبا للتعليق شباب صغار في السن كثيرا ان لم يكونوا اطفالا لم تربهم الحياة بعد واهلهم دلعوهم اكثر من اللازم خصوصا من يعيش خارج الدول العربية , الا انني بالنسبة لهذا المدعو ( محسن جابر ) اريد ان اسأله من اين اتيت بتلك التنبؤات الخنفشارية ؟؟؟ هل عملت بحثا ميدانيا فوجدت ان حفلات عمرو لا يحضرها احد او ان المبلغ الذي يتقاضاه عمرو دياب قل كثيرا عما كان يتقاضى!!! كل ما في الامر ان محسن هذا ( متعهد حفلات ) ووكيل عن فنانين ولان عمرو ليس في حاجه لخدماته ولا له. فقد فقد توازنه واصبح يكيل لعمرو التهم بدون دليل ولا برهان ,,, من الواضح انه يريد ان يرفع احدهم على حساب عمرو ولكن لا يعلم كيف ويتخبط يمينا وشمالا بلا هادي يهديه الى الصواب …
عمرو دياب يضل كنج الاغنيا العربية للابد وماتهزك ريح ياالهضبة
وبلاش حسسسسسسسسد
زمن عمرو دياب مش هينتهى وبطل حسد وعمرو دياب كنج عليك وعلى غيرك
انت مش عارف تتكلم بل حسد وعمرو دياب كنج ومش هيتهزم ابدااااااااا
عمرودياب سيظل طول ماهو عايش وربنا يديلو الصحه كمان وكمان
بقالك اكتر من خمس سنوات بتقول كدة يامحسن ياجابر
مازهقتش ؟
عالعموم الراجل مابيردش غير بشغلة وألبومة الجديد فى السوق تقريبا كمان إسبوعين وورينا بقى مبيعات نجوم شركة مزيكا كلها قصاد مبيعات عمرو لوحدة هتعمل إية ؟
أولاً إسمحلى أضحك عليك يامحسن ياجابر
لأنك أثبت إنك صغير أوى ولا تليق أن تكون BUSINESS MAN
عمرو دياب ألبومة حقق مبيعات خلال أول إسبوعين حوالى 3 ملايين نسخة وفى المقابل النجم الاول فى شركتك باع 900.000 نسخة فقط !!
مع العلم إنة لسة من جيل الشباب وإنت عاملة دعاية ودافع فيها دم قلبك،،،
قولى بقى مين اللى زمنة إنتهى؟؟
محسن جابر بدأ يهيس خلاص . دياب اسطورة لن تنتهى. وعمال يقول سن الخمسين ومش عارف اية اولا دياب عنده 48 سنة الا كام شهر . جاكسون كان 50 سنة وزيادة وكان بيبدع ، محمد منير اكبر من عمرو وبيبدع هانى شاكر وغيره .وبعدين لو 100 سنه هو برضه نجم الشباب الاول والناس بتحبه وعالمى .
ثانيا الابداع ليس له علاقة بالسن وبعدين سن ايه لسة بدرى اوى على الكلام عن السن . كل مايكبر كل مايزيد لياقة وجمال وشباب وفكر.
ياجماعة محسن لسة فى صدمة ان الهضبة ساب شركته ومشعارف هو عايز ايه. وبقاله كام سنة بيقول التخاريف دى . وعمروجمهوره بيزيد ما شاء الله يارب زيده صحة وجمال ولياقة
محسن واللى معاه هما اللى زمنهم انتهى من زمان
عمرو دياب نجم عالمى وهضبة لن ولم يصلها احد ولسسسسسة هما شافوا ايه
يا جماعة محسن جابر دخل سن الياس وابتدى يهيس عمال يقول انا اللىعملت عمرو دياب ومش عارفايه لو كان هو اللى عامله كان عمرو دياب وقع اول ماراح روتانا انما ده كلام فى الهوا
عمرو دياب هو الاسطورررررررة
واحب اقولك يا محسن جابر …. ان الهضبة عمرو دياب هو النجم الحقيقى هو الاسطورة هو الهضبة …مش تامر نجم الجرجير والبقدونس بتاعك
دايما تتكلم عن القيم والمبادىء والاخلاق وزمن الفن الجميل
طب هو القيم والاخلاق والمبادىء تخليك تهاجم الاسطورة عمرو دياب – لمجرد انه ساب شركتك وراح اتعاقد مع روتانا – وتروح تتعاقد مع شخص مزور … هرب من الخدمة العسكرية هرب من التجنيد هرب من خدمة بلده
ومش كدة وبس ده بيستخدم الفاظ قذرة فى اغانية
خليها تاكلك …. وهى دى ….. طيـــ ( طيبة فلبك ) ومش عايز اكمل عشان الرقابه
ووقفتى تتنططى …. واخير تاعبة كل الناس ….اللى بيعلم فيها الشباب كيفية التحرش بالبنات فى الشارع وكلنا شوفنا الكليب اللى بيحاول تامر فيه يتحرش ببنت ماشية فى الشارع ويمسكها من مناطق حساسة فى جسمها
هى دى الاخلاق يا محسن يا جابر
طب خليها تاكلك يا محسسسسسسسسسن
مش حقول غير ربنا يخليك لينا يا عمورة يا هضبة يا كايدهم
بحبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
يا جماعة انا من اكتر الناس اللي بتحب عمرو دياب وعمرو فعلا اسطورة
ولكن مش دائم علي طول , أنا سمعت مطرب جديد أسمة (محسن)
البومة اسمة (قولي للعالم) عن نفسي متوقع أنة ممكن يضرب عمرو دياب ! بجد يا جماعة المطرب دة صوتة جامد جدا وممكن يوقع عمرو دياب في أي وقت .
ليس دفاعا عن عمرو..ولكن أكبر دليل على إفلاس محسن جابرهو اعتماده على هذا الشئ الذى لاصوت ولا فن ولالحن ولا كلمة محترمة فقط حبة شعر فى صدره وطي……….بة قلبه
يا أستاذ علاء مفيش مطرب هيضرب على عمرو
لأن بالرغم من ان فؤاد ودياب من جيل واحد بس كل واحد منهم لية معجبية وبالعكس ليهم معجبين مشتركة
وعموما عمرو بيحب الأصوات الجديدة ومبيخفش من حد لانة واثق ان التوفيق بيكون من عند ربنا وبالأجتهاد
لكن تامر حسني هوة صوتة حلو لكن مبيفكرش بيغني وخلاص
ومبيخترش ألفاظة كويس ودي حاجة هيندم عليها مستقبلا
وكفاية ان عمرو وفؤاد ومنير هما ال3 أهرامات بتوع مصر في الغناء
وعلى فكرة ممكن يكون تامر مظلوم بين محسن جابر وعمرو دياب
ممكن يكون محسن بيحاول يطلع أشاعات عن الاتنين عشان يوقع بينهم
لكن عموما زي ما قالوا زمان محدش هيجي زي عبد الحليم
أحنا كمان هنقول محدش هيجي زي عمرو دياب في كل حاجة روحة الحلوة وصوتة وقبول الناس لية وكل الحاجت الحلوة اللي فية أكيد عمرو فية حاجت وحشة بردو بس دي متخصناش لان مفيش حد كامل
ويا محسن يا جابر لو قريت الكلام دة لازم تعرف انك خسران مش بس عمرو دياب لا خسران أحترام جمهورة ليك وكفاية أنك بتعمل مصالح من القناة بتاعة مزيكا من المسابقات الوهمية وخليني ساكت أحسنلك
علي فكرة المفروض عمرو دياب ميغنيش تاني علشان ميقلش من نفسة كفاية اوي كدة وصوتة بقي وحش اويومحسن جابر عندة حق
ههههههههههههههههههههههههههههههههه بس اية دة انا ملقتش عمرو دباب عندوا كام سنة ويا ريت
علي فكرة انا بحب عملرو دياب
بص بقا يا محسن ان عمرو دياب هضبه ومازال هضبه فى صوته لياقته ربنا يزيده كمان وكمان وطبعا ده واضح من البوماته بسم الله ماشاء الله ومن كلباته بس اكيد يعنى محدش ييجى جنب الهضبه حاجه ….وشكرا
عمرو دياب مطرب مفيش زى اتنين ومحسن جابر اتهبل خلاص لاليسا ولاشرين ولااى مطرب يهز مكانت عمرو لانه الهضبة
انا بموت فى عمرو دياب واغنيه وصوته وشكله وعمر المطرب مكبر بسنة المطرب بيكبر بفشله وعمرو دياب على العكس اغنيه كلها روعة
عمرو دياب الهضبة الاسطورة الكنج عمرو الاول فى العالم كلة
عمرو دياب الهضبة الكنج الاسطورة كل العالم كلة بيموت فى عمرو دياب ياحقدين سيبو الراجل يشوف شغلى
يا سلام عليك يا احمد يا محمد يا جابر !
رجعتنى لخمس سنيين ورا ! يااااااااااااااا كانت أيام جميلة فى عالمى الحقيقى و الإفتراضى 🙂
كمحايد اريد ان اعطي رايي في الاغنية المشرقية العربية واولا سابدا برايي الشخصي في عمرو دياب والذي بنيته على منطق البحث و الاحصائيات عمرو دياب نجم يحضى بدعاية واسم مستعار اكبر بكثير من امكانياته الفنية فمثلا موضوع عالميته لا اساس له من الصحة لان الستايل الذي يؤديه عمر لم يدخل بعد في تصنيفات الاغنية العالمية عكس اغنية الراي التي دخلت العالمية بفضل جيل كامل من الفنانين نذكر منهم ملك الراي الشاب خالد المرحوم الشاب حسني ملك الاغنية العاطفية الشاب مامي وغيرهم كيف دخلت اغنية الراي الى العالمية دخلت بعدد المبيعات الكبير جدا سنوات التسعينيات مما اضطر اكبر شركات التسجيل في العالم لان تخصص جناحا خاصا لاغنية الراي في كل محلاتها واغنية الراي هي النغمة الوحيدة عربيا من تملك مليونيات خارج الوطن العربي مما زاد في انتشارها لكن عندما ننظر الى مبيعات عمرو دياب وخصيصا في المشرق العربي نجده في المركز الثاني بعد علي حميدة في البوم لولاكي الذي باع 6 مليون نسخة كحد اقصى في تاريخ مبيعات اغنية الشرقي ثم يليه عمرو دياب ب 3 مليون في البوم نور العين هي مبيعات ضعيفة جدا لا تسمح لك بالانتشار الفني العالمي اما نجوم اغنية الراي فمبيعاتهم القصوى هي كالتالي رقم واحد الشاب حسني البوم البيضة مون امور باع 120 مليون نسخة في اقل من 15 سنة عن صدوره خالد البوم ديدي باع 90 مليون نسخة 10 ملايين منها في البرازيل فقط و 20 مليون نسخة في كل من انجلترا وفرنسا الشاب مامي باع 60 مليون نسخة في البوم ليت مي كراي اريد فقط ان اعطي رايي في نجوم المشرق الدعاية وحدها لا تكفي لتصنع لك نجم تاريخي بل المواد الفنية التي تقدمها كالالحان والايقاعات يجب ان تكون تعني العالم وارى ان النغمة الشرقية هي نغمة لا تعني العالم الاوروبي ولا الامريكي لهذا ضل مطربوها حبيسين في بلدانهم وشكرا .