ذكرت تقارير صحفية مصرية أن الرئيس السابق حسنى مبارك، الموجود حاليا في مستشفى شرم الشيخ الدولي؛ تعرض لأزمة قلبية خلال اليومين الماضيين، استلزمت إحضار جهاز للصدمات الكهربائية لتنشيط القلب.

وذكرت صحيفة “الأهرام” 16 يونيو/حزيران أن الأزمة جاءت عقب زيارة حفيد مبارك “عمر” له في المستشفى حيث قال له: “بابا وحشني قوي.. هو فين يا جدو؟“.

وفي المقابل؛ نفى رجال الأمن من الحرس الجمهوري المسئولين عن تأمين الرئيس السابق في مستشفى شرم الشيخ تعرضه لأزمة قلبية، وقالوا: إن جهاز الصدمات الكهربائية ما هو إلا جهاز لعمل تدليك على الركبة.

ونقلت الصحيفة عن مصادر بالمستشفى قولها إن السفير سليمان عواد المتحدث السابق باسم رئيس الجمهورية واللواء محمد الخطيب مدير أمن جنوب سيناء قاما مؤخرا بزيارة مبارك في المستشفى، وذلك في محاولة لمنع إثارة المزيد من البلبلة في ظل شائعات عن موت الرئيس السابق.
فصل حفيد الرئيس

يذكر أن مدرسة “كيمبريدج مصر” التي يدرس فيها عمر حفيد الرئيس المصري السابق قررت فصله نهائيا.

وأرسلت المدرسة إخطارين بالفصل؛ أحدهما إلى عنوان عمر بمصر الجديدة، والثاني على مقر إقامته في شرم الشيخ مع جده.

وأكد الإخطار أن الفصل جاء بسبب تجاوز عمر نسبة الغياب عن المدرسة، وانقطاعه عنها طوال الفصل الدراسي الثاني كاملا؛ حيث لم يتوجه إلى مدرسته منذ اندلاع الثورة وحتى بعد عودة الدراسة أوائل مارس/آذار الماضي وحتى نهاية العام الدراسي.

شارك الخبر:

شارك برأيك

‫11 تعليق

  1. هذا المخلوع يشاهد كثيرا الافلام العربية القديمة وخاصة افلام المرحوم حسين رياض ،عندما كان يغضب من شيء ، فيضع يده اليمنى على قلبه ويقول ( قلبي،،، قلبي !! حاموت ) وبعدها يقوم كالحصان وليس به شيء عندا يسترضيه من اغضبه !!! … خربت عقلك الافلام اياها يا حسنى يا بن مبارك .. لا بارك الله بك !!!!!

  2. بابا فين بابا هنى هنى هو قولو بابا بيكلمك
    بابا يروح جدك نايم علبرش مع عمو وقريب هيلحقو جدو مبارك وتيتة سوزان

  3. بابا فين ؟ بابا هنا هنا هو أقوله مين؟ قولو عمو عمو مين أقولو مين بيكلموا.
    بابا فين؟ بابا هنا في أبو زعبل اقولو مين قولو عشماوي جا يعدموا.

  4. ساله بابا فين اصله وحشني اوي..( موسيقى حزينه) فاستدار حسني بوجهه الى جهة النافذه مخفيا دموعه والامه عن حفيده الصغير ويمسح دموعه ليرجع بوجهه اليه مبتسما وواضعا يده على راس الطفل ( بابا جاي متخافش يبني بس عنده شوية شغل ) .. الطفل..بس بيقولوا ياجدو انه انت وهو هليبه وحراميه !! هو صحيح الكلام ده ياجدو ؟ ( مين اللي قالك ده ؟ همه كلهم على بعضهم شوية مليارات.. مرتباتي ومرتبات ابوك وتيته سوزان وعمك علاء بتوع 30 سنه بس تقول ايه على الناس اللي مابترحمشي!) الا بالحق ياجدو على سيرة تيته سوزان هي ليه تنازلت عن كل ممتلكاتها؟؟ ( اصل هيه بتحب الخير وزاهده في الحياه) طب ياجدو عمو علاء كمان مع بابا ؟ ( اه يبني ياحفيدي سيبني اولع السيجاره دي .. عمك ده طفس ومابيشبعش كل مايشوف ابوك سارق حاجه اقصد ماخد حاجه يقوم يبكي ويقول عايز زي جمال لغاية الطمع ماوداه مع ابوك ) وانت ياجدو مش حتروح معاهم ؟( بالمشمش)

  5. ايه يا واد يا ساهر الليل الدراما اللي نازلة عليك دي، مين أبطال الفيلم دة شكري سرحان و لا فريد شوقي؟ فكرتيني في فيلم ” الأم الهندية” كلو حزن و بكاء يخرب عقلك لتكون إنت صلاح أبو سيف و متنكر هنا هههههه

  6. ههههههه توناروز انتي بتفاولي على الراجل ليه ؟ عشماوي وعايزه تعدميه هو عمل حاجه لا سامح الله ؟هو حط اقتصاد البلد بجيبه بس.. يعني هي دي تستاهل عشماوي؟؟ وبعدين انتي مش منبهاني منتكلمشي بالسياسيه ؟ يرضيكي نخش ابو زعبل ا نا وانتي؟؟ سيبي يروح فينا على الاقل هههه

  7. واد يا ساهر الليل روح لموضوع النكت بتاعت عفريت في زاوية القراء دة بعث نكت تموت من الضحك.

ماذا تقول أنت؟

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *